Installeren van Vista 64Bit

Nel

Installeren van Vista 64Bit
Ik heb laatst mijn systeem geupgrade van 3 naar 4 Gb en er tevens een
SATA schijf ingehangen ipv de orginele IDE. Ik was er al achter dat ik
voor die 4Gb RAM naar een 64bit OS moet, en dus een nieuwe installatie
moet doen, maar alleen ik krijg de keuze tussen 32 en 64 niet bij
installatie.

Ik heb een Vista Ultimate (SL) DvD + licentie (dus met 32 en 64 bit)
via Surfnet, en toen ik hem de eerste keer installeerde meen ik dat ik
op zeker moment een keuze kreeg tussen installatie van 32bit of 64 bit
variant (toen had ik nog geen 64 bit CPU, dus ik kon niet 64 bit
doorinstalleren). Nu krijg ik deze keuze niet, en wordt er in een keer
doorgeinstalleerd, waarna de 32 bit variant blijkt te zijn
geinstalleerd

Tevens wilde ik graag me**** de schijf in AHCImode installeren. In de
BIOS zie ik geen optie die daarop betrekking lijkt te hebben, ik heb
al een keer tijdens de installatie met F6 de drivers gekozen, maar
krijg nog steeds een UDMA ATA133 mode volgens HD tune.

Het betreft een ASUS a8N-E moederbord, met Nforce4 ultra chipset, en
een opteron CPU...

Iemand tips?
~PCfreak ©~

Re: Installeren van Vista 64Bit
Op Sat, 01 May 2010 11:58:01 +0200, schreef Nel
<nelfrikandel@invalid.org> het volgende.

> [...]
>installatie.
>
>Ik heb een Vista Ultimate (SL) DvD + licentie (dus met 32 en 64 bit)

Alleen de upgrade en full versies krijg je met zowel 32 als 64 bit, ik
denk dat jij een OEM-versie hebt?

groetjes Henk
--
#Een reactie van de vraagsteller of een gegeven oplossing
gewerkt heeft wordt zeer op prijs gesteld#
Nel

Re: Installeren van Vista 64Bit
On Sat, 01 May 2010 12:24:21 +0200, ~PCfreak ©~
<pcfreak@werktniet.invalid> wrote:

>Alleen de upgrade en full versies krijg je met zowel 32 als 64 bit, ik
>denk dat jij een OEM-versie hebt?
>
>groetjes Henk

Hoi Henk, nee, ik weet zeker dat ik een full versie heb, bij een
eerdere poging tot installatie kreeg ik ook daadwerkelijk de keuze
tussen de 32 of 64 Bit versie. Ik ben nog wat verder aan het zoeken
geweest, en ik geloof dat (als ik het allemaal goed begrijp) om dat
keuzeschermpje te krijgen, ik er eerst de helft van het RAM moet
uitnemen. Bij 4Gb geinstalleerd geheugen schijn je niet de keuze te
krijgen tussen 32 en 64 bit, bij <3Gb RAM wel... Klinkt mij maf in de
oren, maar is het proberen waard.

~PCfreak ©~

Re: Installeren van Vista 64Bit
Op Sat, 01 May 2010 13:02:03 +0200, schreef Nel
> [...]

>uitnemen. Bij 4Gb geinstalleerd geheugen schijn je niet de keuze te
>krijgen tussen 32 en 64 bit, bij <3Gb RAM wel... Klinkt mij maf in de

RAM verwijderen heeft geen zin, als je werkelijk een 32/64 bits versie
hebt, krijg je dat je die keuze altijd. Het zou kunnen dat het alleen
voor een schone installatie geldt maar weet ik niet zeker.

groetjes Henk
--
#Een reactie van de vraagsteller of een gegeven oplossing
gewerkt heeft wordt zeer op prijs gesteld#
usenet@pc-freak.nl www.pc-freak.nl
Nel

Re: Installeren van Vista 64Bit
On Sat, 01 May 2010 14:28:31 +0200, ~PCfreak ©~
> [...]

>hebt, krijg je dat je die keuze altijd. Het zou kunnen dat het alleen
>voor een schone installatie geldt maar weet ik niet zeker.

Je hebt gelijk, ik ben er intussen achter dat bij een surfnet licentie
een keuze moet worden gemaakt, en dat je dus of een 32 of een 64 bit
versie hebtm, 32 in mijn geval dus.

Maar waar ik ook achter ben is dat je met die licentie wel het recht
hebt om de 64 versie te installeren. Wat ik echter nog moet uitvinden
is of ik alleen met een andere SL CD kan, of dat iedere Vista Ultimate
(upgrade) DvD werkt, m.a.w. of de versies op de DvD's tussen Retail en
SL uitwisselbaar zijn. En dan nog een manier verzinnen om aan een 64
bit Vista Ultimate (upgrade) te komen