toepassing reageert niet - hardware of software probleem

Marius

toepassing reageert niet - hardware of software probleem
Ik heb sinds enkele dagen op mijn Acer Aspire 8930G laptop met daarop
Windows Vista Ultimate het volgende verschijnsel:

Windows wordt (vrij traag) opgestart.
De taken in de taakplanner zoals bijwerken virusscanner en controleren op
Windows updates worden uitgevoerd. Als ik daarna een applicatie opstart,
bijvoorbeeld Internet Explorer of Windows mail dan reageert de betreffende
toepassing na een enkele minuut niet meer. Ook de taskmanager wil niet
opstarten. Wel blijft op het scherm binnen het venster van de toepassing en
op de taakbalk het rondje van de cursor ronddraaien. Als ik ctrl+alt+del
indruk, gebeurt er in eerste instantie niets, maar na enige tijd wordt het
scherm zwart met daarin een venstertje met de volgende boodschap:
"Het maken van het dialoogvenster voor beveiligingsopties door het proces
voor aan..."
X Fout - Beveiligingsopties

Ik kan in dit venstertje alleen maar op OK, of op sluiten klikken en dan
verdwijnt het venstertje en blijft het scherm zwart. De computer blijft
echter aan staan en ik kan hem alleen maar uitzetten door de aan/uitknop
langere tijd ingedrukt te houden. Bij opnieuw aanzetten komt dan de melding
dat Windows niet goed is afgesloten met daarbij de keuze om Windows in al
dan niet veilige modus op te starten.

Het niet (of heeeeeel traag) reageren doet mij denken aan een verschijnsel
dat ik bij WindowsXP wel eens tegen ben gekomen, namelijk het terugschakelen
van Ultra DMA naar PIO in het Primair IDE-kanaal van de IDE
ATA/ATAPI-controllers
Dit is echter bij deze Acer Aspire niet van toepassing, omdat ik onder de
IDE ATA/ATAPI-controllers alleen een Intel ICH9M-E/M SATA AHCI Controller
tegenkom.

Wat verder opvalt is dat het audio bedieningspaneel dat bij deze Acer links
naast het toetsenbord zit niet meer te bedienen is. De audio mute knop
brandt en de led-jes van het volume staan op maximum. Ondanks het feit dat
de mute knop brandt wordt gewoon geluid afgespeeld.

Uiteraard ben ik al met systeemherstel teruggegaan naar een datum toen het
systeem nog goed werkte. Dit heeft echter niet geholpen.

Ook heb ik via Uitvoeren > MSCONFIG > Hulpprogramma's de prestatiemeter met
geavanceerde opties (reporting) opgestart. Bij de rapportstatus zie dat
gedurende 60 seconden de gegevens worden verzameld, vervolgens wordt bij de
rapportstatus aangegeven "rapport genereren" en dan blijft hij in het
genereren hangen. Bij een tweede poging kreeg ik wel een rapport op het
scherm, maar als ik dit rapport wil afdrukken dan opent wel het afdruk
venster, maar aanklikken "Afdrukken" heeft geen effect meer.

De laptop wordt naast McAfee AntiVirus Plus ook regelmatig door MalwareBytes
en SuperAntiSpyware gescand, maar daarbij zijn geen bijzondere dingen
aangetroffen.

Ik begin dus in de richting van een hardware probleem te denken, maar wie of
wat is de boosdoener? Of is een verminkt Windows-bestand een mogelijke
veroorzaker?

Iemand enige suggesties ter diagnose en/of oplossing van dit vervelende
probleem?

Marius

karelV [MS MVP]

Re: toepassing reageert niet - hardware of software probleem
Marius schreef op 7-4-2010 19:27:
> [...]
> veroorzaker?
>
> Iemand enige suggesties ter diagnose en/of oplossing van dit vervelende

Hoe gedraagt die pc zich na een 'clean boot'?
Start - msconfig <enter>,
tab Services: alle NIET-MS services uitschakelen, en
tab Opstarten: ALLES uitschakelen.
en dan laten opstarten.

Marius

Re: toepassing reageert niet - hardware of software probleem

"karelV [MS MVP]" <karelV@deGroeten.local> schreef in bericht

> Hoe gedraagt die pc zich na een 'clean boot'?
> Start - msconfig <enter>,
> tab Services: alle NIET-MS services uitschakelen, en
> tab Opstarten: ALLES uitschakelen.
> en dan laten opstarten.

Na een clean boot gedraagt de laptop zich weer enigszins normaal, met
dienverstande dat de programma's normaal reageren.
Uiteraard werken een aantal zaken niet omdat via MSconfig diverse services
en opstartprogramma's zijn uitgeschakeld.

Ik neem aan dat ik nu proefondervindelijk zal moeten vaststellen welke
service/opstartprogramma de veroorzaker is van de ellende?
Hoe kan ik vaststellen of het een software danwel een hardware probleem is?
Ik weet niet of er een voor deze Acer laptop een diagnose programma is die
de verschillende hardware componenten kan testen.
Omdat de CineDash media console vˇˇr de uitschakeling van services en
opstartprogramma's al niet meer goed werkte (volumeregeling/mute), heb ik
het vermoeden dat er iets hardware matigs niet goed zit.

Marius schreef op 8-4-2010 12:32:

> [...]
>
> Ik neem aan dat ik nu proefondervindelijk zal moeten vaststellen welke
> service/opstartprogramma de veroorzaker is van de ellende?

Ja, om te beginnen een paar Services weer aanvinken, opnieuw opstarten , testen, als de
ellende weer begint vinkjes weghalen, enz totdat je de boosdoener te pakken hebt.
Idem voor de items op tabblad Opstarten.

Marius

> [...]
> opstartprogramma's al niet meer goed werkte (volumeregeling/mute), heb ik
> het vermoeden dat er iets hardware matigs niet goed zit.

Het CineDash console probleem is inmiddels opgelost.
Het schijnt vaker te gebeuren dat dit console in een lock positie komt te
zitten.
De netspanning van de laptop en de batterij 20 seconden verwijderen bleek de
oplossing voor dit probleem.
Nu nog de rest oplossen.

Marius

Hennie

Op 7-4-2010 19:27, Marius schreef:
> [...]
> veroorzaker?
>
> Iemand enige suggesties ter diagnose en/of oplossing van dit vervelende

Hallo Marius,
Ik heb geen oplossing voor het probleem, maar hetzelfde verschijnsel
doet zich voor op mijn Toshiba Satellite Pro. Mijn idee is dat het komt
door een update van ZoneAlarm Security Suite en het aanwezig zijn van
AVG antivirus (betaald).
Ik moet nog proberen een vorige versie van ZA terug te zetten. Want
hiermee geen probleem met ZA en AVG
groet, Hennie