Hoe krijg ik mijn halve schijf terug? Na mislukte poging partities te maken.

Piwiky

Hoe krijg ik mijn halve schijf terug? Na mislukte poging partities te maken.
Wie kan mij helpen?
Ik heb Windows 7, maar op mijn harde C schijf stond 1 Terabyte ruimte en ik
had een recover D schijf met 20 GB.
Graag wilde ik die C schijf delen, en had way info van internet gehaald.
Het leek zo eenvoudig.....
Echter, ik kan er met geen mogelijkheid een nummer aangeven, omdat er dan
gemeld wordt dat er onvldoende ruimte beschikbaar is om het te voltooien.
Maar de c schijf is dus wél gehalveerd!!
Een systeemherstel bracht geen oplossing, nu heb ik heel radicaal de pc in
de kooptoestand teruggezet, maar het blijft hetzelfde en ik krijg nog steeds
dezelfde foutmelding!
Wie o wie heeft de oplossing voor mij??
Alvast bedankt voor het evt. meedenken!

Wilma

FredW

Re: Hoe krijg ik mijn halve schijf terug? Na mislukte poging partities te maken.
On Fri, 5 Mar 2010 18:12:38 +0100, "Piwiky" <kyra@piwiky.tk> wrote:

> [...]
>de kooptoestand teruggezet, maar het blijft hetzelfde en ik krijg nog steeds

Partitie's maak je aan en wijzig je met een goede partitie manager.

- Easus Partiton Manager (gratis)
http://www.partition-tool.com/
http://www.partition-tool.com/personal.htm
(even linksonder kijken wat je allemaal met een partition manager kunt
doen.)

- Parted Magic (gratis)
http://partedmagic.com/
(draait vanaf een CD)

(Systeemherstel heeft helemaal niets met partitie's te maken.)

--
Groeten van Fred W. te H.
De spelregels van de verbeelding staan nooit vast.
Leen

Re: Hoe krijg ik mijn halve schijf terug? Na mislukte poging partities te maken.
Situatie nu ==>C gehalveerd...

Start Systeembeheer eens op

Start ==> Configuratiescherm ==> Systeembeheer

Kies dan Computerbeheer
Kies dan Opslag | Schijfbeheer

Daar moet je vlgs mij de vrij ruimte nog toewijzen/formatteren.

Have a nice day!

"Piwiky" <kyra@piwiky.tk> schreef in bericht
> [...]
> Een systeemherstel bracht geen oplossing, nu heb ik heel radicaal de pc in
> de kooptoestand teruggezet, maar het blijft hetzelfde en ik krijg nog

Piwiky

Re: Hoe krijg ik mijn halve schijf terug? Na mislukte poging partities te maken.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik gedaan heb en wat ik nu zie.

Ik was dus naar schijfbeheer gegaan en had aangegeven dat ik de schijf wilde
delen, dat ging goed.

Op een gegeven moment zag ik bovenaan de volumes staan en daar staat op de
regel van de C-schijf bij status;

In orde (opstarten, wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie) Capaciteit
458,88 GB vrije ruimte 438,44GB 96% Fouttolerantie NEE Overhead 0%.

Dan zie ik halverwege de pag. Schijf 0 Standaard 931,51GB online

Dan rechts daarvan een tekening met 5 vakken, waarvan 4 met een blauwe lijn
bovenaan en één met een zwarte lijn, waar bij staat; 451,54GB niet
toegewezen.

Wanneer ik probeer om die toe te wijzen gaat het allemaal goed, totdat ik
een venster krijg, waarin medegedeeld wordt, dat de standaardschijven
omgezet worden in Dynamische schijven en als ze dat eenmaal zijn is het
niet meer mogelijk om een besturingssysteem vanaf een volume op deze
schijven op te starten. Daarop heb ik ja op doorgaan gezegd.

Uiteindelijk komt er een scherm, en dat komt dus steeds, waarop staat dat er
onvoldoende ruimte op de schijf beschikbaar is om deze bewerking te
voltooien.

Ik weet dus echt niet meer wat te doen en wist dus niet dat je dat met een
terugzetting naar de kooptoestand niet ongedaan kon maken. Anders had ik dat
nooit gedaan, want nu heeft het niets opgeleverd en heb ik spijt als haar op
mijn hoofd, dat ik die schijf heb willen delen. Want ik heb nog een externe
harde schijf van 1 terabyte liggen, dus dom dom dom.

Maar ik krijg het nu ook niet meer teruggezet naar de oorspronkelijke
plaats.

Ik snap er dus helemaal niets meer van. Is er een eenvoudige oplossing om
het weer terug te plaatsen, of zal ik langs een computerwinkel moeten
ermee??

Alvast bedankt voor de reacties!

Wilma

"Leen" <ms_windows_2000@hotmail.com> schreef in bericht
> [...]
>
> Kies dan Computerbeheer
> Kies dan Opslag | Schijfbeheer
>
> Daar moet je vlgs mij de vrij ruimte nog toewijzen/formatteren.

Mamamegs [MVP]

Re: Hoe krijg ik mijn halve schijf terug? Na mislukte poging partities te maken.
Op vrijdag 5-3-2010 tiepte Piwiky de volgende 'wijze' woorden:
> [...]
>
> Ik snap er dus helemaal niets meer van. Is er een eenvoudige
> oplossing om het weer terug te plaatsen, of zal ik langs een

Probeer je van de niet toegewezen ruimte een nieuwe partitie te maken,
of wil je deze weer bij de C:\ schijf voegen? In het laaste geval klik
je met rechts op de C:\ schijf en kies je voor Volume uitbreiden.
Wil dat ook niet lukken?

Let op dat je de schijf NIET naar een dynamisch volume converteert. Dat
kun je niet meer ongedaan maken zonder dat alle data op die schijf
verloren gaat!

www.sevenbits.nl

Ons vernieuwde forum:
www.bitsforums.nl

karelV [MS MVP]

Piwiky schreef op 5-3-2010 21:43:

> [...]
> niet meer mogelijk om een besturingssysteem vanaf een volume op deze
> schijven op te starten. Daarop heb ik ja op doorgaan gezegd.

En hier ging het dus mis ... :-(

Die 4 "vakken met een blauwe lijn" waren 4 primaire partities en dat is het maximum.
Daarom kon er geen nieuwe partitie (in die niet-toegewezen ruimte) worden aangemaakt.

Je had 1 of meer van die primaire partities eerst moeten verwijderen voordat er een nieuwe
aangemaakt kon worden. Hoe je *nu* hieruit raakt weet ik niet zo .....

Piwiky

> [...]

> Let op dat je de schijf NIET naar een dynamisch volume converteert. Dat
> kun je niet meer ongedaan maken zonder dat alle data op die schijf

Ik wil dit proberen maar zie het volgende verschijnen en wil graag zeker
weten dat dit goed is en niet dat ik straks alles kwijt ben??
Nu wil ik dus toch maar alles terugplaatsen naar de c schijf, indien
mogelijk.
Als ik klik op de c schijf zie ik staan volume uitbreiden.
Daarna krijg ik een venster met aan de linkerkant bij beschikbaar een leeg
vak. En aan de rechterkant staat geselecteerd schijf 0 462372.
Onderaan staat totaal volume 932261
Minimum schijfruimte 462372
Selecteer de hoeveelheid ruimte in mb 462372
Hierboven staat geschreven;
U kunt het volume alleen naar de onderstaande beschikbare ruimte uitbreiden
omdat uw schijf niet naar dynamisch kan worden omgezet of omdat het uit te
breiden volume een opstart- of systeemvolume is.
Maar ik vind het zo gek, dat het linkervak leeg is, er staat geen C schijf.
Wanneer ik eronder op volgende klik zie ik het volgende;
De wizard volume uitbreiden

U hebt de volgende instellingen geselecteerd;
Geselecteerde schijf SCHIJF 0 (462372MB)

Klik oop voltooien als u de wizard af wilt sluiten.

Als ik dat doe, komt dit dan zeker bij de C schijf weer terug te staan??
Ik durf het niet eerder aan te klikken;-)
Wederom bedankt!!
Wilma

Mamamegs [MVP]

Re: Hoe krijg ik mijn halve schijf terug? Na mislukte poging partities te maken.
Op vrijdag 5-3-2010 tiepte karelV [MS MVP] de volgende 'wijze' woorden:

> En hier ging het dus mis ... :-(
>
> Die 4 "vakken met een blauwe lijn" waren 4 primaire partities en dat
> is het maximum. Daarom kon er geen nieuwe partitie (in die
> niet-toegewezen ruimte) worden aangemaakt.

Maar dan moet het nog wel steeds mogelijk zijn om de partitie naast de
niet toegewezen ruimte uit te breiden. Je blijft dan gewoon 4 partities
houden.

> Je had 1 of meer van die primaire partities eerst moeten verwijderen
> voordat er een nieuwe aangemaakt kon worden. Hoe je *nu* hieruit
> raakt weet ik niet zo .....

Ik denk even met je mee Karel:
Volgens mij 2 mogelijkheden:
1. een logische station aanmaken. Naast 4 primaire partities kun je
logische stations aanmaken. Deze verschijnen ook als een aparte
'schijf'
met schijfletter in Computer.

2. Inderdaad een van de direct naast de niet toegewezen ruimte primaire
partities verwijderen. Dan moet wel eerst alle data op die partitie
veiliggesteld worden. Dan kun je van de totale niet toegewezen ruimte
een nieuwe partitie maken.

Ik denk dat dit voor Wilma allebei geen oplossing is. Het moet mogelijk
zijn om de niet toegewezen ruimte gewoon weer bij de C:\ partitie te
voegen. Bovendien is het mij niet duidelijk waar al die partities
vandaan gekomen zijn, Wilma schrijft:
> "Ik heb Windows 7, maar op mijn harde C schijf stond 1 Terabyte
> ruimte en ik had een recover D schijf met 20 GB."

Voor Wilma:
Kun je met het Knipprogramma eens een schermafdruk maken van de
situatie
in Schijfbeheer en deze naar mij mailen? (mamamegs AT vistabits PUNT
nl)

www.sevenbits.nl

Ons vernieuwde forum:
www.bitsforums.nl

Andre

Op Sat, 06 Mar 2010 10:18:09 +0100 schreef Mamamegs , :

>1. een logische station aanmaken. Naast 4 primaire partities kun je
>logische stations aanmaken. Deze verschijnen ook als een aparte
>'schijf'
>met schijfletter in Computer.

Logisch Station kan alleen in een Extended partitie,
en dan moet eerst een Primaire verwijdert worden.

Max= 4 partitie's , dus 3 primaire en één extended.
--
Groetjes
André (VB)
Mamamegs [MVP]

Re: Hoe krijg ik mijn halve schijf terug? Na mislukte poging partities te maken.
Op zaterdag 6-3-2010 tiepte Andre de volgende 'wijze' woorden:

> Logisch Station kan alleen in een Extended partitie,
> en dan moet eerst een Primaire verwijdert worden.
>
> Max= 4 partitie's , dus 3 primaire en één extended.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Ben nog niet helemaal wakker...

www.sevenbits.nl

Ons vernieuwde forum:
www.bitsforums.nl