Windows Boot Manager probleem met 1 SSD-schijf en 2 echte schijven

Harry

Windows Boot Manager probleem met 1 SSD-schijf en 2 echte schijven
In mijn PC zitten drive HDU's.
Op de eerste, een Intel SSD, staat Vista Business, die prima en lekker
snel werkt.
De tweede, een Raptor van 74 Gb, heb ik gebruikt om Ubuntu op te
zetten.
De derde schijf, ook een Raptor maar van 300 Gb, is in gebruik voor de
data.

Vista staat op SATA0 en Ubuntu op SATA2.
In de (BIOS) Boot volgorde SATA2 (Ubuntu) op eerste gezet en SATA1 op
de tweede.
In de Ubuntu Boot Manager (GRUB2) lukt het om Ubuntu Ún Vista te
starten. Als ik daarin Vista kies komt de Windows Boot Manager, waar
ik ooit met EasyBCD de keuze Vista en Ubuntu in heb gezet.

Ik wil die Boot Manager wel verwijderen, maar EasyBCD laat weten dat
hij niets kan vinden. En, merkwaardig, ook via Computer /
Eigenschappen / Geavanceerde systeeminstellingen / tabblad Geavanceerd
/ Opstart- en herstelinstellingen / Instellingen-knop staat onder
Standaardbesturingssysteem helemaal niets.

Op welke schijf staat dan toch die Windows Boot Manager? En hoe krijg
ik hem weg? Kan het te maken hebben met de SSD die niet een echte
harde schijf is (met platen)? Waar zet die een MBR neer? Snapt Vista
dat wel (helemaal)?
\NachtWacht\

Re: Windows Boot Manager probleem met 1 SSD-schijf en 2 echte schijven
Harry <a@b.c> schreef in bericht news:busgo5lceae8umlb8bb83btvls48b574ct@4ax.com...
> [...]
> ik hem weg? Kan het te maken hebben met de SSD die niet een echte
> harde schijf is (met platen)? Waar zet die een MBR neer? Snapt Vista

Open een admin opdrachtprompt en type: bcdedit
Je ziet als het goed is 3 entries, en als het duidelijk is welke
degene is die je kwijt wil, doe je: bcdedit /delete {naam}
{bootmgr} en {current} mogen niet weg.

--
Wie alles begrijpt, die alles vergeeft...
____________________

Harry

Re: Windows Boot Manager probleem met 1 SSD-schijf en 2 echte schijven
On Sat, 27 Feb 2010 04:46:06 +0100, "\"NachtWacht\""
<rembrandt@van.ryn> wrote:

> [...]

>Je ziet als het goed is 3 entries, en als het duidelijk is welke
>degene is die je kwijt wil, doe je: bcdedit /delete {naam}

Helaas, jammer dat het niet goed gaat:

MS Windows [versie 6.0.6002]
Copyright (c) 2006 ... enz.

C:\Windows\system32>bcdedit
Kan het archief met opstartconfiguratiegegevens niet openen.
Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Dank, evengoed! Nog andere opties?
Harry

Re: Windows Boot Manager probleem met 1 SSD-schijf en 2 echte schijven
On Sat, 27 Feb 2010 16:59:51 +0100, "Leen"
<ms_windows_2000@hotmail.com> wrote:

>"Harry" <a@b.c> schreef in bericht
>news:1p6io5t0fmaom6fnfsrik65akiaavcu43s@4ax.com.. .

>Ja, een programma gebruiken dat Microsoft al vanaf Vista had moeten leveren,
>maar nog steeds verrekt..namelijk Easy BCD.
>Geen onnodig geklooi met de ingebouwde commandprompt tool, maar Easy BCD
>gebruiken. Barst van de mogelijkheden en het is veel
>duidelijker/makkelijker/overzichtelijker.
>
>http://neosmart.net/dl.php?id=1
>
>Have a nice day!

Ha Leen,

Even een stukje van mijn OP gemist?

[...]

Dus, dat is ook al niet (meer) mogelijk.

Thanx, anyway.

Harry <a@b.c> schreef in bericht news:1p6io5t0fmaom6fnfsrik65akiaavcu43s@4ax.com...

> [...]
> Kan het archief met opstartconfiguratiegegevens niet openen.
> Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Er is dan op de 1e schijf geen bootmanager ingesteld. Misschien moet je
de Vista schijf weer als eerste zetten om de bootmanager te bereiken.
SSD maakt niet uit, dat is voor het systeem gelijkwaardig.

--
Wie alles begrijpt, die alles vergeeft...
____________________

Harry

Re: Windows Boot Manager probleem met 1 SSD-schijf en 2 echte schijven
On Sun, 28 Feb 2010 00:46:26 +0100, "\"NachtWacht\""
<rembrandt@van.ryn> wrote:

> [...]

>de Vista schijf weer als eerste zetten om de bootmanager te bereiken.
>SSD maakt niet uit, dat is voor het systeem gelijkwaardig.

Inderdaad "NW" dat is de oplossing:
1. opstartvolgorde in de BIOS veranderd:
SSD met Vista als eerste, 2de Raptor 74 Gb, 3de Raptor 300Gb
2. Met EasyBCD waren de opstartinstellingen van de Windows Boot
Manager (WBM) zichtbaar en kon ik de Linux keuze verwijderen
3. opstartvolgorde weer op Raptor 74, SSD en Raptor 300
4. In bootmenu van Linux de keuze Windows: start me**** op zonder WBM

Nachtwacht en Leen, bedankt voor de suggesties en oplossingen.