2 vraagjes over de Sharkoon Quickdeck

Massimo

2 vraagjes over de Sharkoon Quickdeck
Hallo,

Ik heb een Sharkoon Quickdeck gekocht om mijn sata-II harddisk (1TB),
een spinpoint HD103SJ als externe hd te kunnen gebruiken aan mijn
Vista computer. De Quickdeck is via de bijgeleverde sata-kabel
verbonden met de e-sata adapter in mijn computer. Alles ging een
aantal malen goed, heb o.a. een backup erop gezet.

De computer stond uit. Ik zette de externe hd alvast aan en startte
mijn Vista-comp op. Tijdens het opstarten krijg je van die teksten op
donkere achtergrond die voorbij vliegen. Ongebruikelijk was dat ik een
foutmelding kreeg en het doorstarten gestopt werd: "error loading
operating system". Deze melding is zeer ongewoon voor mij en het lijkt
vrijwel zeker dat het opstarten met reeds opgestartte Quickdeck de
oorzaak is.

1. Iemand een advies hoe ik deze fout kan vermijden (maar wel mijn
Quickdeck gebruiken natuurlijk:-)
-------------------

Dan heb ik nog een vraagje over de Sharkoon Quickdesk. Bovenop de
behuizing bevindt zich een ovaal knopje waaronder een 2 leds die
aangeven of de Quickdesk aangesloten is en of er hd-activiteit is. Dit
knopje kan ingedrukt worden maar vervolgens gebeurt er niets. Op de
site van Sharkoon staat hier niets over en het heeft ook niets te
maken met het al of niet ingeschakeld staan van AM of APM van de erin
zittende harddisk (nagegaan met Crystal Diskinfo).

2. Iemand een idee waarvoor deze knop dient? (als het niet een grapje
van de makers is: een schijnknop)

Massimo
+++++++++++++

Gerard Bok

Re: 2 vraagjes over de Sharkoon Quickdeck
On Sat, 20 Feb 2010 16:06:50 +0100, Massimo
<och@tisnietwaar.nl.invalid> wrote:

> [...]

>donkere achtergrond die voorbij vliegen. Ongebruikelijk was dat ik een
>foutmelding kreeg en het doorstarten gestopt werd: "error loading

Laat me een gokje wagen: in de opstart-volgorde van je Bios komt
de eSata voor je systeemschijf.
Zolang die eSata niet aan staat, loopt alles goed. (eSata niet
beschikbaar, dus hij probeert de volgende.)
Als de eSata aan staat bij het opstarten, probeert hij vanaf die
schijf te booten en dan blijkt daar geen Windows op te staan :-)

Waar het knopje voor dient: dikwijls heeft een externe enclosure
een voorziening om bijvoorbeeld met een druk op de knop een
backup te starten. Dat werkt alleen, als er een speciale driver
geladen is.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
Massimo

On Sat, 20 Feb 2010 19:15:41 GMT, bok118@zonnet.nl (Gerard Bok) wrote:

> [...]
>Als de eSata aan staat bij het opstarten, probeert hij vanaf die
>schijf te booten en dan blijkt daar geen Windows op te staan :-)

Wat zal mijn bios op zijn neus kijken! Maar goed, dit is een antwoord
waar logica in zit en ik hoop door de opstartvolgorde in het bios te
veranderen, dit verder te vermijden.

> [...]
>een voorziening om bijvoorbeeld met een druk op de knop een
>backup te starten. Dat werkt alleen, als er een speciale driver

Waarover in de specs niet gesproken wordt en die ook niet bijgeleverd
wordt; hm, lijkt me sterk. Maar ik ben blij met elke suggestie want ik
zou het anders toch niet weten. Misschien maar eens informeren bij
Sharkoon support...

Gerard, dank.

Massimo

Gerard Bok

Re: 2 vraagjes over de Sharkoon Quickdeck
On Sat, 20 Feb 2010 23:45:34 +0100, Massimo
> [...]

>wordt; hm, lijkt me sterk. Maar ik ben blij met elke suggestie want ik
>zou het anders toch niet weten. Misschien maar eens informeren bij

Misschien zit het allemaal een beetje anders.... :-)
Zolang er geen knopje op de kast zit, kun je daar ook geen
functionaliteit aan toekennen.
Als je (als fabrikant) en een knopje en een programmeur met tijd
over hebt, kun je extra functionaliteit aan je product toevoegen.

(En de optie, dat Sharkoon het hele geval extern ingekocht heeft
en het knopje dus 'er bij heeft gekregen', laat ik maar even
buiten beschouwing :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
Massimo

On Sat, 20 Feb 2010 23:57:31 GMT, bok118@zonnet.nl (Gerard Bok) wrote:

> [...]
>
>(En de optie, dat Sharkoon het hele geval extern ingekocht heeft
>en het knopje dus 'er bij heeft gekregen', laat ik maar even

Bedankt hoor Gerard, dat je mij met je bonte fantasiŽn hebt willen
verblijden. :-)

Massimo