Partitie van Linux

AnPoes

Partitie van Linux
Hallo,

Ik zou graag willen Linux als besturingssysteem op mijn laptop (met nu vista
home premium SP2 Intel Core 2 Duo CPU T8100 @2.10 GHz; ram 3GB, 32 Bit) van
HP Pavillon dv6000 willen installeren.

Ik heb de desktopversie, zou dit goed zijn? Of moet ik ook nog de notebook
versie downloaden?

En ik zou willen een aparte partitie aanmaken hiervoor ook. Hoe moet ik dit
doen, zodat ik beide systemen kan gebruiken (om de bestandsoverdracht
enzovoorts te doen)?

Groetjes en bij voorbaat dank,

Anpoes

s|b

Re: Partitie van Linux
On Sat, 6 Feb 2010 22:13:51 +0100, AnPoes wrote:

> [...]
> HP Pavillon dv6000 willen installeren.
>
> Ik heb de desktopversie, zou dit goed zijn? Of moet ik ook nog de notebook

Je stelt die vraag wellicht beter in be.comp.os.linux of
nl.comp.os.linux (en er zijn nog andere nl.comp.os.linux.*
nieuwsgroepen).

Handig zou zijn als je daar zou vermelden /welk/ Linux OS je zou willen
installeren; er zijn immers een hele hoop distributies.

--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Jawade

Re: Partitie van Linux
AnPoes <mijnadrestoonikniet@haha.be> schreef op Sat, 6 Feb 2010 22:13:51 +0100 in artikel <7E913370-9C64-4142-A7D5-64CEE45E52E0@microsoft.com>:
> [...]
>
> En ik zou willen een aparte partitie aanmaken hiervoor ook. Hoe moet ik dit
> doen, zodat ik beide systemen kan gebruiken (om de bestandsoverdracht

Maak de ruimte die je voor Linux voor ogen had met Schijfbeheer leeg
(niet toegewezen) en start op met de Linux-schijf. Wel even opletten
dat je niks in de Windows-partitie zet. Er zijn tools voor het
gebruik van het andere schijfsysteem ntfs <-> ext3.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ Nieuw: Kalender! Diskeditors met MBR-rebuilders!
AnPoes

Re: Partitie van Linux

"AnPoes" <mijnadrestoonikniet@haha.be> schreef in bericht
> [...]
>
> En ik zou willen een aparte partitie aanmaken hiervoor ook. Hoe moet ik
> dit doen, zodat ik beide systemen kan gebruiken (om de bestandsoverdracht

Hallo s|b en Jawade;

Dank voor jullie antwoorden. Maar hoe moet ik de paritie op Vista aanmaken;
ik denk dat ze daar op het linux-forum geen antwoord op kunnen geven...

Groetjes,

Anpoes

Jawade

Re: Partitie van Linux
AnPoes <mijnadrestoonikniet@haha.be> schreef op Sun, 7 Feb 2010 09:18:19 +0100 in artikel <32434CCC-A87B-4EDB-9E71-07C82BE0BF88@microsoft.com>:
> [...]

> ik denk dat ze daar op het linux-forum geen antwoord op kunnen geven...

Je moet juist geen partitie aanmaken, je moet vrije ruimte maken. Dat
kan in Schijfbeheer (rechtsklik op Computer, Beheren, Schijfbeheer)
maar als dat je al niet lukt zou ik er iemand bij halen.

"Jawade" <Henk_Jawade@hotmail.com> schreef in bericht
> [...]

> Bootmanager (+Vista +Linux +Engels), ClrMBR, SDir(DIRsize), POP3lezer,
> ConsoleFilebrowser, HexEditor, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Ik zit er nu in (computerbeheer) en ik zie bij schijf C: 64 procent vrije
ruimte, dat is hier 143,17 GB. Moet ik hem dan op die partitie installeren?

Dank

Jawade

Re: Partitie van Linux
AnPoes <mijnadrestoonikniet@haha.be> schreef op Sun, 7 Feb 2010 09:47:48 +0100 in artikel <OUcC7I9pKHA.5840@TK2MSFTNGP04.phx.gbl>:
> "Jawade" <Henk_Jawade@hotmail.com> schreef in bericht

> Ik zit er nu in (computerbeheer) en ik zie bij schijf C: 64 procent vrije
> ruimte, dat is hier 143,17 GB. Moet ik hem dan op die partitie installeren?

Nee, dat is niet de goede soort vrije ruimte, deze bevindt zich nl.
binnen een partitie. Ik neem aan dat er maar 1 partitie is? Dan moet
je rechtsklikken op die partitie in het 'plaatje' en kiezen voor:
Volume verkleinen. Dan kies je bv. 50 GB waarmee de partitie moet
worden verkleind. Na deze actie zie je die vrije ruimte staan, en
daarin moet je dan Linux installeren. Die maakt zelf wel de nodige
partitie(s) aan. Gewoon opstarten met de Linux-CD/DVD en installeren
maar. In je BIOS moet daarvoor wel de bootvolgorde zo staan dat de
CD/DVD-drive eerder gecheckt wordt dan de harddisk.

[...]
paul

> [...]

> Ik zit er nu in (computerbeheer) en ik zie bij schijf C: 64 procent vrije
> ruimte, dat is hier 143,17 GB. Moet ik hem dan op die partitie

opstarten van je linux CD (b.v ubuntu 9.10 ) dan krijg je de mogelijkheid
om je schijf te kontroleren.
en ook voor de installatie.alles wijst zich aan.
Hier de uitleg. http://wiki.ubuntu-nl.org/

Met vriendelijke groetjes Paul.

Gerda

> [...]

> En ik zou willen een aparte partitie aanmaken hiervoor ook. Hoe moet ik
> dit doen, zodat ik beide systemen kan gebruiken (om de bestandsoverdracht

Wellicht interessant:
http://apcmag.com/how_to_dualboot_vi...ed_f irst.htm

s|b

Re: Partitie van Linux
On Sun, 7 Feb 2010 09:18:19 +0100, AnPoes wrote:

> Hallo s|b en Jawade;
>
> Dank voor jullie antwoorden. Maar hoe moet ik de paritie op Vista aanmaken;
> ik denk dat ze daar op het linux-forum geen antwoord op kunnen geven...

Toch wel. Bijv. met Ubuntu kan je opstarten met een bootable CD/DVD en
daarmee kan je dan de reeds bestaande (Windows) partitie(s)
herorganiseren om plaats te maken.

--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>