Systeemkopie

Huib

Systeemkopie
Hallo,
Het maken van een systeemkopie is zeker niet nieuw....
Het lijkt me logisch dit op een DVD te doen doch daar dit uiteraard groeit
dacht
ik een systeemkopie te maken op een externe HDD waarvoor ik een speciale
partitie gemaakt heb.
Uiteraard lukt dit doch ik heb nu mijn twijfels, wellicht een goed kopie
doch kan ik er iets mee doen na een crash?

Ik vermoed dat men een bootabel device moet hebben en dat is een partitie
van een externe HDD toch niet.

Graag jullie advies

Mvg
Huib

Jan V

Re: Systeemkopie

"Huib" <onbekend@onbekend> schreef in bericht
> [...]
> doch kan ik er iets mee doen na een crash?
>
> Ik vermoed dat men een bootabel device moet hebben en dat is een partitie

Met Macrium Reflect (gratis) kun je een opstartdisk maken, waarmee je een
gemaakte backup (in de vorm van een image) bij calamiteiten kunt
terugzetten.
Ik gebruik zelf Acronis True Image (versie 11). Maar Macrium Reflect voldoet
voor alleen backuppen en restoren even goed.

--
Jan V

Huib

Re: Systeemkopie

"Jan V" <Jan@huppeldepup.invalid> schreef in bericht

> [...]

> Ik gebruik zelf Acronis True Image (versie 11). Maar Macrium Reflect
> voldoet voor alleen backuppen en restoren even goed.

Dag Jan,
Bedankt voor de interesse.
Ik ben enkel van plan om de systeemkopie die in W7 zit te gebruiken.
Gelukkig heb ik weinig ervaring wat te doen na een crash en het gebruik van
een systeemkopie is nieuw voor mij.
Een opstart vanaf een DVD lijkt me logisch en zal uiteraard lukken.

Kan je even toelichten wat ik kan doen om van een partitie van een externe
HDD op te starten (ik vermoed dat dit gewoon niet kan).
Mvg
Huib

J.Jansen

> [...]

> doch kan ik er iets mee doen na een crash?
>
> Ik vermoed dat men een bootabel device moet hebben en dat is een partitie

Andere mogelijkheid: waarom niet gewoon een periodieke back-up van je
bestanden op externe HD via Windows Backup centrum? Na een crash is het toch
simpeler om gewoon je systeem weer op te zetten met je recovery disk. Je
bestanden zijn dan heel makkelijk terug te zetten vanuit de backup.

FredW

Re: Systeemkopie
On Tue, 19 Jan 2010 10:47:10 +0100, "Huib" <onbekend@onbekend> wrote:
> [...]

>Kan je even toelichten wat ik kan doen om van een partitie van een externe
>HDD op te starten (ik vermoed dat dit gewoon niet kan).

Jan V. heeft je alles reeds verteld, misschien nog eens een keer rustig
herlezen?

Installeer Macrium Reflect om regelmatig een "image" te maken.
Je dient dan ook meet Macrium Reflect een opstart CD aan te maken.
De opstart CD (de naam zegt het reeds) gebruik je om de PC op te starten
en te bepalen welke "image" je terug wilt zetten.
http://www.macrium.com/reflectfree.asp

Ik gebruik Macrium Reflect op deze wijze.
Wekelijks maak ik een "image"(= backup van OS) naar een externe harde
schijf.
Als ik een restore wil doen, start ik met de opstart CD (Linux) van
Macrium Reflect, Macrium Reflect komt dan tevoorschijn op je beeldscherm
en je kunt opgeven wat (welke image) je waarheen (welke partitie)
gerestored wilt hebben.

Het werkt voortreffelijk, ik heb reeds diverse malen een restore gedaan,
waarna ik verder kon gaan met een vorige situatie.

N.B. vergeet nou dat je zou moeten herstarten van een externe HDD.
dat is niet mogelijk en heeft ook geen enkel nut in deze situatie.

--
Groeten van Fred W. te H.
Mooie herinnering.
> [...]

>Kan je even toelichten wat ik kan doen om van een partitie van een externe
>HDD op te starten (ik vermoed dat dit gewoon niet kan).

Na nog een aantal keren herlezen van je vraag en nadenken wat je zou
kunnen bedoelen, begin ik te vermoeden dat je het hebt over de
"recovery" partitie.

Indien dit zo is, dien je in de handleiding van je computer te kijken.
Er is een dan toets (F11, F8, of een andere toets) die je dient in te
drukken (en ingedrukt houden) bij het opstarten van je PC.
Je zou dan een keuzescherm moeten krijgen om je PC weer terug te brengen
naar de situatie "af fabriek".
Alle software die je zelf ge´nstalleerd mocht hebben in de loop der
tijden, dien je dan wel weer geheel op nieuw te installeren.

N.B. het praten over opstarten van een DVD en/of een externe HDD heeft
ook hierbij geen enkel nut.

Er zit geen "systeemkopie" (wat dat ook mag zijn) in Windows 7.
Als het goed is, zit er een aparte partitie op je harde schijf,
van waaruit Windows 7 opnieuw ge´nstalleerd kan worden.

"J.Jansen" <Jansen@nospam.ed> schreef in bericht

> [...]

> toch simpeler om gewoon je systeem weer op te zetten met je recovery disk.
> Je bestanden zijn dan heel makkelijk terug te zetten vanuit de backup.

Je mag dan alles weer opnieuw installeren wat er na de aankoop ge´nstalleerd
is.
Alle updates van Microsoft opnieuw weer binnenhalen.
Een backup brengt je terug naar een jongere situatie.

--
Jan V

Huib

Re: Systeemkopie

"FredW" <fredw@ninmule.invalid> schreef in bericht

> [...]
> Groeten van Fred W. te H.
> Mooie herinnering.
> Weet je nog van toen wij de jeugd van tegenwoordig waren.

Hallo,
Allen bedankt.
FredW, Het gaat hier wel degelijk over een image die deel uit maakt van W7
en niet van een herstel DVD (die is er uiteraard ook).
Bedankt voor de toelichtingen, het is me nu duidelijk dat via de Macrium
Reflect ...er een opstart CD aangemaakt wordt waar je dan je image en dit
mag dan op een partitie zijn van een externe HDD zijn.
Inderdaad, JanV had dit al beschreven doch daar ik er geen ervaring in heb
wou ik wat meer toelichtingen om te zien of ik het wel echt begreep (als met
het begrijpt is alles logisch).
Nogmaals bedankt ...ik ga er voor.

Mvg
Huib