Virus behandeling?

Huib

Virus behandeling?
Hallo,

Mijn gebuur waar ik de AVG- antivirus geïnstalleerd had heeft die onlangs
vervangen door "Microsoft Security Essential".
Na op netlog te gaan had hij een virus.

Een gedetailleerde Virusscan gaf geen fout doch proberen op internet te gaan
kwam de Warning.

Na het nemen van een herstelpunt is alles ok.

Mijn vraag:
-is die virus nu echt weg het nemen van het herstelpunt?
-wat is jullie vizie van die "Microsoft Security Essential" anti-virus? (de
instelling ervan is nogal onduidelijk en mogelijks werden de updates niet
correct uitgevoerd).

Mvg
Huib

FredW

Re: Virus behandeling?
On Sun, 17 Jan 2010 20:12:17 +0100, "Huib" <onbekend@onbekend> wrote:

> [...]
>instelling ervan is nogal onduidelijk en mogelijks werden de updates niet

Enige opmerkingen:
Als ik bij een buurman een programma installeer en daarna gooit de
buurman dat programma weg en installeert maar wat anders, heb ik de
neiging om die buurman verder niet meer te helpen.
De buurman heeft natuurlijk het recht om te doen wat hij op zijn PC wil,
maar heeft ook getoond hulp niet echt op prijs te stellen.

Uit testen (o.a. van AV-comparatives) blijkt dat MSE mogelijk beter is
dan AVG, zodat wat dat betreft de vervanging niet slecht hoeft te zijn.

Ik heb zelf MSE niet in gebruik, maar enige nadelen die ik vaker vermeld
zie, is dat updates slechts één keer per dag plaats zouden vinden en dat
pas na een week wordt gemeld dat updates achter lopen.
Ook schijnt WindowsUpdate aan te moeten staan, omdat MSE voor de updates
gebruik maakt van functie(s) van WindowsUpdate.
(ik heb zelfs iemand zien beweren dat MSE gaten in Windows zou dichten,
maar dat is echt lariekoek.)

Ik zou de voorkeur geven aan Avira Antivir.
Weliswaar doet dit ook "default" slechts één update per dag, maar het is
niet zo moeilijk om extra jobs aan te maken voor meerdere updates per
dag.

Als na het terug gaan naar een vorig herstelpunt de boodschap verdwenen
is, zou ik verwachten dat er iets anders aan de hand is (geweest) dan
een virus.
Teruggaan naar een vorig herstelpunt geeft geen enkele garantie dat een
virus is verdwenen, ik zou deze methode daarvoor nooit gebruiken.
(ik vertaal "herstelpunt nemen" maar even naar "terug gaan naar een
vorig herstelpunt".)

Wat is "Na op netlog te gaan"?
En wat was de inhoud van de "Warning"?
Dit gedeelte van je bericht komt wat onduidelijk op mij over, ik kan mij
er weinig bij voorstellen.

--
Groeten van Fred W. te H.
Mooie herinnering.
Huib

Re: Virus behandeling?

"FredW" <fredw@ninmule.invalid> schreef in bericht

> [...]
> Groeten van Fred W. te H.
> Mooie herinnering.
> Weet je nog van toen wij de jeugd van tegenwoordig waren.

Dag FredW;
Bedankt voor de interesse.
Het klopt dat ik geen instellingen gezien heb voor een regelmatige update
van die MSE, ik heb zelfs de indruk dat een update slechts plaats heeft als
men een scanning uitvoert...

Ik vermoedde ook dat een herstelpunt geen soelaas zou brengen, doch
vooraleer het herstelpunt uit te schakelen en de antivirus nog eens te laten
lopen probeerde ik dit maar...

Het bericht kwam er onmiddellijk bij het openen van een site op internet en
als ik het me nog goed herinner kwam er iets als "klik op nee dan ben je
niet beveiligd , klik op ja ..."

FredW

Re: Virus behandeling?
On Sun, 17 Jan 2010 21:33:30 +0100, "Huib" <onbekend@onbekend> wrote:
> [...]

>als ik het me nog goed herinner kwam er iets als "klik op nee dan ben je

Dan moet je dus vooral nergens op klikken.
Mogelijk heeft je buurman wel geklikt en reeds malware binnen gehaald.

Ik raad dan aan als eerste het volgende te doen:

Download, installeer, *update* en doe een volledige scan met:
- Malwarebytes'Anti-Malware (Free)
http://www.malwarebytes.org/
(de blauwe download button)
- SuperAntiSpyware (Free)
http://www.superantispyware.com/download.html
(de onderste keuze)
Gebruik *beide* programma's, ze overlappen elkaar gedeeltelijk,
soms vindt het ene programma iets, soms het andere, soms beide.

Misschien is het zelfs wel handig als je deze programma's op *jouw* PC
download en via (b.v.) een USB stick mee neemt naar de buurman.
Sommige indringers (malware) zijn zo slim geworden, dat ze het
downloaden van deze programma's verhinderen.
De updates kun je dan ook nog downloaden en op de USB stick zetten:
http://www.majorgeeks.com/Malwarebyt...ase_d6025.html
(daar staan de laaste updates voor MBAM)
http://www.superantispyware.com/definitions.html
(klik op "Download Installer", dat zijn de laatste updates voor SAS)

Sterkte met je buurman, probeer hem eens uit te leggen wat "Safe Hex" is
(vooral nergens op klikken als je niet 100% zeker bent dat het echt
veilig is, niet naar ****o sites gaan, niet naar torrent sites gaan,
niet reageren als iets "aangeboden" wordt, niets downloaden, geen
wachtwoorden opgeven als daar in emails om gevraagd wordt, enz., enz.,
enz. .............)

> [...]
> Groeten van Fred W. te H.
> Mooie herinnering.
> Weet je nog van toen wij de jeugd van tegenwoordig waren.

Dag Fred,
Bedankt voor de toelichtingen.
Dit steunt ook mijn vermoeden dat het geen virus zal geweest: die MSE had
hij al laten lopen...
Ik heb dan CCleaner gebruikt daar ik ook aan malware dacht...doch geen
verschil
Ik herinner me nog van vroeger dat ik Systeemherstel diende uit te schakelen
+ antivirus laten lopen (doch dat was een situatie dat er een virus gevonden
was doch dat hij hem niet kon verwijderen).
Daarom maar een systemherstel gedaan en het lukte???
Besluit (op basis van uw advies):
-geen virus maar wellicht een heel goede malware
-die malware zal wellicht nog niet weg zijn na het systeemherstel
-voor alle veiligheid je anti-malware's toch nog maar eens laten lopen ...

Hartelijk dank
Huib

Cnut

Re: Virus behandeling?
"Huib" <onbekend@onbekend> schreef in bericht

> [...]

> -die malware zal wellicht nog niet weg zijn na het systeemherstel
> -voor alle veiligheid je anti-malware's toch nog maar eens laten lopen ...

Dat "heel goede malware" is hoogst waarschijnlijk een rootkit. Die rootkits
nemen je PC gedeeltelijk over.
Andere malware wordt gedownload, maar vaak wel ondervangen en verwijderd
door in dit geval MSE.
Zodra er een actieve internet verbinding is, begint het gelazer, rare
browser meldingen, een overbelast gereutel van de processor, t/m blauwe
schermen aan toe.
Ik ben nog geen software tegen gekomen die rootkits echt aan kan (ondanks de
beweringen van de AV producenten), de laatste die bij een klant faalde was
de anti rootkit software van Sophos. Het kreng, in dit geval Kgootkit.sys,
stond gewoon nog waar hij niet moest staan ondanks de felicitatie van Sophos
dat ie weg was.
Gmer, anti rootkit, zag 'm nog geeneens. Dit gedoe kost bakken tijd en leidt
tot niets.
Die rootkits muteren ook regelmatig, meestal verborgen .sys bestandjes in de
windows\system32\drivers map.
De beste strategie is: format & clean install (of terug naar de fabrieks
backup op laptops), user software installeren, updates erop en de
systeempartitie "imagen".
Is er dan wat loos, dan weet de terugzetting van een image wel raad met die
malware.
MSE is een uitstekende AV, maar net als alle andere produkten *niet*
waterdicht en kan hooguit een rootkit detecteren, maar kan er niks aan doen.
HTH & Succes

Huib

Re: Virus behandeling?

"Cnut" <cnut@not.org> schreef in bericht
> [...]

> MSE is een uitstekende AV, maar net als alle andere produkten *niet*
> waterdicht en kan hooguit een rootkit detecteren, maar kan er niks aan

Hallo
Bedankt, echt nuttige informatie ...ik heb heel wat bijgeleerd.
Ik gebruik AVG, CCleaner & Windows Defender ...is dit voldoende ?
Mvg
Huib

FredW

Re: Virus behandeling?
On Tue, 19 Jan 2010 22:56:26 +0100, "Huib" <onbekend@onbekend> wrote:

>Hallo
>Bedankt, echt nuttige informatie ...ik heb heel wat bijgeleerd.
>Ik gebruik AVG, CCleaner & Windows Defender ...is dit voldoende ?

CCleaner heeft in dit rijtje niets te zoeken.

Zoals de naam als zegt is het een schoonmaak programma en ruimt
tijdelijke bestanden op, leegt de prullenmand en meer van dat soort
"huishoudelijke" klusjes.
Als bestrijder van virussen/spyware/adware heeft het geen waarde.

Ik kan je aanraden om ook MBAM en SAS te gebruiken.
Doe daarmee regelmatig (b.v. wekelijks) *eerst* een update en dan een
volledige scan.

> [...]

>Bedankt, echt nuttige informatie ...ik heb heel wat bijgeleerd.
>Ik gebruik AVG, CCleaner & Windows Defender ...is dit voldoende ?

Nee, het allerbelangrijkste is "safe hex" dat is veilig gedrag op
Internet, al het andere is een aanvulling daar op.

In dit verband, heb ik dit artikel nog even opgezocht:
- De 10 Internet geboden: Gij zult niet .....
http://www.security.nl/article/12508...t_niet....html
(uitprinten en naast je computer leggen,
todat je dit automatisch doet.)

En hier vind je ook nog een hoop lezenswaardige informatie:
- Hou je computer veilig (KU Leuven)
https://admin.kuleuven.be/icts/info/pc-beveiliging
(ik zou deze maar vastleggen als naslagwerk!)

> [...]
> - De 10 Internet geboden: Gij zult niet .....
> http://www.security.nl/article/12508...t_niet....html
> (uitprinten en naast je computer leggen,

lol ! "Nigeriaanse bankier"

> En hier vind je ook nog een hoop lezenswaardige informatie:
> - Hou je computer veilig (KU Leuven)
> https://admin.kuleuven.be/icts/info/pc-beveiliging
> (ik zou deze maar vastleggen als naslagwerk!)

Goed artikel, bedankt!