OFF: Technisch, bootmanager troubles

Jawade

OFF: Technisch, bootmanager troubles
Het is slechts zijdelings gecorreleerd aan Vista, maar ik vermoed dat
hier de meeste multibootkennis zit.

Gegeven: PC met 2 drives, op de 1e XP en DOS, op 2 partities.
Op de 2e drive Vista en Windows7, ook op 2 partities.
Het zaakje draait goed met de Windows7 bootmanager, maar ik kan DOS
daarmee niet bereiken.

Dus wilde ik mijn eigen bootmanager inzetten, die op andere PC's
goed werkt, sinds kort ook op meerdere drives.
Ik heb XP opgestart, de partitie waar de bootmanager huist, en heb
middels BCDEdit de XP-installatie default gezet, en de andere twee,
Vista en W7, verwijderd uit de bootmanager. Toen opgestart met mijn
bootmanager, kies ik XP of DOS gaat het goed, maar kies ik Vista of
Windows7, dan zegt 'ie:

A disk error occurred
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Dus de 2e drive wil het niet doen. Voordat men nu naar de bootmanager
gaat wijzen: het werkt wel op een configuratie met Vista op de 1e
drive, en Vista en Windows7 op de 2e. Ook nog zoiets op nog een
configuratie. Het lijkt mij te komen doordat XP de bootpartitie is.

Ik heb ook een andere bootmanager ingezet op de falende PC, n.l. GAG
4.1 maar daar krijg ik dezelfde foutmelding.

Nu mijn vraag, omdat je maar nooit weet: Heeft iemand een idee hoe
dit mogelijk is, en hoe het op te lossen is? Misschien is het wel
heel simpel, wat ik gewoon over 't hoofd zie. Bedankt alvast voor
evt. suggesties.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!
Jawade

Re: OFF: Technisch, bootmanager troubles
Jawade <Henk_Jawade@hotmail.com> schreef op Thu, 15 Oct 2009 22:17:48 +0200 in artikel <091015$221748@Jawade.Naaldwijk.nl>:
> [...]
> Vista en W7, verwijderd uit de bootmanager. Toen opgestart met mijn
> bootmanager, kies ik XP of DOS gaat het goed, maar kies ik Vista of

Stom, stom, het is: A disk read error occurred
Nu is er veel meer te Googlen.

> [...]

Bootmanager (+Vista +Linux +Engels), ClrMBR, SDir(DIRsize), POP3lezer,
Console-filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.
Cnut

Re: OFF: Technisch, bootmanager troubles
"Jawade" <Henk_Jawade@hotmail.com> schreef in bericht
> Jawade <Henk_Jawade@hotmail.com> schreef op Thu, 15 Oct 2009 22:17:48

> Stom, stom, het is: A disk read error occurred
> Nu is er veel meer te Googlen.

Heeft het misschien met "Transactional NTFS" (Vista / Win 7) te maken (?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Transactional_NTFS

Cnut <cnut@flap.org> schreef op Fri, 16 Oct 2009 22:48:54 +0200 in artikel <hbam7o$cfq$1@news.eternal-september.org>:
> "Jawade" <Henk_Jawade@hotmail.com> schreef in bericht

> Heeft het misschien met "Transactional NTFS" (Vista / Win 7) te maken (?)
> http://en.wikipedia.org/wiki/Transactional_NTFS

Ik sluit het nog niet uit, is lastig een vinger achter te krijgen.
Ik ga eerst nog wat anders proberen, bedankt voor je input.

[...]
karelV [MS MVP]

Jawade schreef op 16-10-2009 20:34:

> Stom, stom, het is: A disk read error occurred
> Nu is er veel meer te Googlen.

Tja, eigenlijk is dit jouw specialiteit ;-)
Partitietabel? MBR?
Maar: heb je al geprobeerd die 2e schijf fysiek als eerste te monteren
(en schijf1 dus even in de kast te leggen). Wil hij dan wel daarvan
booten, als je Vista c.q. Win7 tot actieve partitie bombardeert?

karelV [MS MVP] <karelV@deGroeten.local> schreef op Sun, 18 Oct 2009 23:16:12 +0200 in artikel <#Zki4gDUKHA.5208@TK2MSFTNGP05.phx.gbl>:

> [...]
> (en schijf1 dus even in de kast te leggen). Wil hij dan wel daarvan
> booten, als je Vista c.q. Win7 tot actieve partitie bombardeert?

Als 1e drive deden ze het ook niet. Maar ik weet niet zeker of ik de
bootbestanden goed had staan. In elk geval bracht het me wel tot de
oplossing, ik heb de originele 1e drive weer standaard XP-boot gemaakt
en op de 2e opnieuw Windows7 geinstalleerd. Toen de bootmanager uit,
de bootbestanden op de W7-partitie, HWBOOT geinstalleerd en toen deed
hij het wel. Ik weet niet wat het was, maar in elk geval zat de fout
niet bij mij. Goed idee van je, en eigenlijk heel logisch.