Vraag over Windows Vista

Jos

Vraag over Windows Vista
Met de installatie van Windows XP kreeg ik de vraag of er een back-up
gemaakt moest worden.
Met de installatie van Windows Vista kreeg ik die vraag niet,
Is het wel de bedoeling dat men na het installeren een back-up maakt.
m.v.g.
Jos

Hans Schuts

Re: Vraag over Windows Vista
Op Sun, 11 Oct 2009 15:43:50 +0200, "Jos" <jvdrijdtnospam@home.nl>
schreef:

>Met de installatie van Windows XP kreeg ik de vraag of er een back-up
>gemaakt moest worden.
>Met de installatie van Windows Vista kreeg ik die vraag niet,

Welke vraag bedoel je precies, dus graag de letterlijke melding.

>Is het wel de bedoeling dat men na het installeren een back-up maakt.

Als je een nieuw SO gaat installeren, kan het aan te raden zijn een
backup te maken van belangrijke bestanden. Kan, want als je je systeem
goed ingericht, heb je een aparte partitie voor het SO, dus is zo'n
backup niet nodig, zelfs zinloos.

Als je eenmaal alles ge´nstalleerd hebt, is het regelmatig maken van
backups zeker aan te raden, tenzij je erg masochistisch bent
aangelegd. In dat geval moet je het zeker niet doen, want dan loop je
tenminste risico dat je op een gegeven (en uiteraard altijd ongelegen
komend) moment belangrijke zaken kwijt bent.

Hans Schuts
nieuwsAThschutsPUNTnl
www.hschuts.nl
Mamamegs [MVP]

Re: Vraag over Windows Vista
Op zondag 11-10-2009 tiepte Jos de volgende 'wijze' woorden:
> [...]
> Met de installatie van Windows Vista kreeg ik die vraag niet,
> Is het wel de bedoeling dat men na het installeren een back-up maakt.

Was de installatie van XP een upgrade of een schone installatie?

www.sevenbits.nl

Ons vernieuwde forum:
www.bitsforums.nl/forum/index.php

Jos

Re: Vraag over Windows Vista

"Mamamegs [MVP]" <mamamegs@wilgeenmail.invalid> schreef in bericht
> Op zondag 11-10-2009 tiepte Jos de volgende 'wijze' woorden:

> Was de installatie van XP een upgrade of een schone installatie?

> [...]

Het is een nieuwe computer geleverd met Windows Vista zonder CD
Deze installeerde automatisch na het de eerste keer opstarten.
Acer M3641

Jos

J.de Vriendt

Re: Vraag over Windows Vista

"Jos" <jvdrijdtnospam@home.nl> schreef in bericht
news:a4cd0$4ad2c633$54187432$12716@cache4.tilbu1.n b.home.nl...

> Het is een nieuwe computer geleverd met Windows Vista zonder CD
> Deze installeerde automatisch na het de eerste keer opstarten.
> Acer M3641
>
> Jos

dan maar snel direct een image maken met Acronis of Ghost en regelmatig je
bestanden backuppen via backup centrum.

FredW

Re: Vraag over Windows Vista
On Mon, 12 Oct 2009 08:04:24 +0200, "Jos" <jvdrijdtnospam@home.nl>
wrote:
> [...]

>Het is een nieuwe computer geleverd met Windows Vista zonder CD
>Deze installeerde automatisch na het de eerste keer opstarten.

Als het goed is, is er een "recovery" partitie op je harde schijf.
Deze kun je aanroepen met een toets bij het opstarten.
(bij mij is het <F11> maar ik heb geen Acer)
Deze Recovery partitie heeft de functie van een back-up DVD.
Met de recovery partitie kun je terug gaan naar de situatie "af
fabriek".

Je zou een backup kunnen maken van de recovery partitie voor alle
zekerheid, maar de partitie zal wel zo'n 15 Gb groot zijn en niet op een
DVD passen.
(en tegenwoordig wordt dit allemaal miet meer verteld bij de aanschaf
van een PC.)

Voor backup doeleinden kun je dit (gratis) programma installeren:
http://www.macrium.com/reflectfree.asp
Hiermee kun je een "image" van je C:\-schijf maken.
Als je dat van tijd tot tijd doet, kun je in noodgevallen terug gaan
naar een vorige situatie en hoef je niet alles geheel opnieuw te
installeren, wat bij de recovery wel nodig is.

--
Groeten van Fred W. te H.
Verander vastbesloten van mening.
QPC

> [...]

> Het is een nieuwe computer geleverd met Windows Vista zonder CD
> Deze installeerde automatisch na het de eerste keer opstarten.

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Je hebt een nieuwe pc met Windows Vista.
Normaal gesproken start er (na installatie) bij Acer een backup-programma
(bruin schermpje rechts onder in beeld) waarmee je een backup van de pc kan
maken op meerdere DVD's. Dit doe je normaal gesproken pas als je de pc zo
ingedeeld hebt als je zelf zou willen, zodat je ook een exacte kopie terug
kan zetten als er iets fout gaat.
Daarnaast kan je ook altijd de pc opnieuw installeren naar de
'fabrieksinstellingen' door tijdens het opstarten de rechter ALT toets in te
drukken en dan op F10 te drukken.
De pc zal dan vanuit een verborgen partitie alles opnieuw installeren.
Jij hebt het echter over een installatie van Windows XP, terwijl je zegt dat
het hier een gloednieuwe pc met Vista betreft.........