Dualboot op 2 drives en EasyBCD

Jawade

Dualboot op 2 drives en EasyBCD
Ik heb hier een PC met 2 drives, op de 1e Vista als C:, en op de 2e
ook Vista als C:. Ik zie geen mogelijkheid om die 2e opgestart te
krijgen, vanalles geprobeerd met EasyBCD, maar ik zie geen instelling
om de 2e drive in te stellen. Hij start dan ook bij beide keuzes op
in de Vista op de 1e drive. Iemand een tip?

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!
karelV [MS MVP]

Re: Dualboot op 2 drives en EasyBCD
Jawade schreef op 8-10-2009 22:28:
> [...]
> om de 2e drive in te stellen. Hij start dan ook bij beide keuzes op
> in de Vista op de 1e drive. Iemand een tip?

Zou deze manager dat niet kunnen?
GAG, THE GRAPHICAL BOOT MANAGER
http://gag.sourceforge.net/

Jawade

"karelV [MS MVP]" <karelV@deGroeten.local> schreef op Thu, 8 Oct 2009 22:40:40 +0200 in artikel <OL#$WeFSKHA.4408@TK2MSFTNGP06.phx.gbl>:

> Zou deze manager dat niet kunnen?
> GAG, THE GRAPHICAL BOOT MANAGER
> http://gag.sourceforge.net/

Ziet er wel grappig uit. Er zijn natuurlijk genoeg bootmanagers die
van meerdere drives kunnen opstarten, maar ik wilde het voor elkaar
krijgen met de Vista bootloader. Lijkt me toch een hiaat. Ik ga nog
eens spitten in BCDEdit, misschien gaat het daarmee.

Jawade schreef op 8-10-2009 23:17:

> [...]
> krijgen met de Vista bootloader. Lijkt me toch een hiaat. Ik ga nog
> eens spitten in BCDEdit, misschien gaat het daarmee.

Volgens de documentatie van EasyBcd zou het daarmee toch moeten kunnen?
"In cases where the drive letters change depending on what OS you're
booted into, all changes should be made according to the drive letters
you currently see in My Computer. EasyBCD automatically converts drive
letters to the appropriate Drive and Partition numbering scheme, so
enter the drive letter as you see it from the OS you are in at the time.
If/When you run EasyBCD from another partition, enter the letters
according to that install as well!"
http://neosmart.net/wiki/display/EBC...the+Bootloader

Dat vereist wel (lijkt me) dat je vanuit de ene vista de andere vista
kunt zien (geen verborgen partitie dus).

Jawade

karelV [MS MVP] <karelV@deGroeten.local> schreef op Thu, 8 Oct 2009 23:57:36 +0200 in artikel <uStEXJGSKHA.4408@TK2MSFTNGP06.phx.gbl>:

> [...]
>
> Dat vereist wel (lijkt me) dat je vanuit de ene vista de andere vista
> kunt zien (geen verborgen partitie dus).

Dat is toch een nadeel van de Vista-bootloader, je kunt de andere(n)
niet zomaar verbergen.

Ja, het lukte wel, maar ik zat weer in de clinch met die DOSdevices,
dat klopte niet op de 2e drive. Eerst startte hij alleen de 1e Vista,
ongeacht de keuze, en toen ik daarin de DOSdevices had aangepast,
startte hij alleen nog maar in de 2e. Bleek wel dat ik het verkeerde
Vista-uiterlijk had, maar het goede innerlijk, dus ook regedit. Ook
deze DOSdevices (denk, denk) aangepast, alle entries met EasyBCD
verwijderd en weer aangemaakt, toen liet hij in het overzicht drive
U: zien, ??? dus dat aangepast, en toen was alles goed. :-)

Geef mij maar HWBOOT, maar helaas kan die (nog?) niet met meerdere
drives overweg.

Oh ja, en dat je geen drivenummer kunt opgeven in EasyBCD is toch op
z'n minst verwarrend, zeker als je 2x C: hebt. Je moet het even weten.

Jawade schreef op 9-10-2009 20:11:

> Geef mij maar HWBOOT, maar helaas kan die (nog?) niet met meerdere
> drives overweg.

'Speel' toch eens wat met die GAG, THE GRAPHICAL BOOT MANAGER, die zegt
dat wel te kunnnen (evenals BootIt NG die ik zelf altijd gebruik).

Jawade

karelV [MS MVP] <karelV@deGroeten.local> schreef op Fri, 9 Oct 2009 20:46:55 +0200 in artikel <uAFscDRSKHA.4028@TK2MSFTNGP05.phx.gbl>:

> 'Speel' toch eens wat met die GAG, THE GRAPHICAL BOOT MANAGER, die zegt
> dat wel te kunnnen (evenals BootIt NG die ik zelf altijd gebruik).

Ja, ik heb GAG geinstalleerd gehad, kan ook oude DOSpartities aan,
maar het verbergen lijkt willekeurig. Dat kun je met HWBOOT per opstart
regelen. Je bent met GAG alleen geneigd om de muis te pakken. :-)