Intern geheugen capaciteit Windows

Raino

Intern geheugen capaciteit Windows
Een vraagje wat betreft de geheugen capaciteit in XP, Vista en
Windows 7.

Windows XP kan max 2.GB intern geheugen aansturen.

Vista kan volgens mij in de 32 bits versie maximaal 3.GB intern geheugen
aansturen en in de 64 bits versie 6.GB.

Hoe zit dit met Windows 7 ?

mvrg,
Raino
Andre

Re: Intern geheugen capaciteit Windows
Op Sat, 15 Aug 2009 23:31:54 +0200 schreef Raino , :

> [...]
>
>Windows XP kan max 2.GB intern geheugen aansturen.
>
>Vista kan volgens mij in de 32 bits versie maximaal 3.GB intern geheugen

WinXp, Vista en Windows 7 - 32 bit = 3 a 3,5 GB

de 64 bit versie gaan hoger.
--
Groetjes
André (VB)
Bert Konings

Re: Intern geheugen capaciteit Windows

"Raino" <picarrai@hotmail.com> schreef in bericht
> [...]
>
> Windows XP kan max 2.GB intern geheugen aansturen.
>
> Vista kan volgens mij in de 32 bits versie maximaal 3.GB intern geheugen

Jou beredeneringen kloppen bij benadering niet !

32-bit Windows heeft 4 Gb "addressable space", en wat dat inhoudt is dat er
maximaal 4 Gb aan adresruimte
in totaal kan worden aangesproken. In die 4 Gb moet het interne geheugen
zitten, het geheugen van de videokaart,
de registers van he cpu, de cache van je cpu, de eventuele buffers in
aanwezige raidcontrollers of branders, etc, etc....
alles wat door het OS kan worden aangesproken moet daar in zitten.

Afhankelijk van hoe zwaar je videokaart is ligt het maximum geheugen dat je
in 32bits windows kan
aanspreken zo tussen de 3.2 en 3.6 gb ongeveer, en meer krijg je er echt
niet uit.

XP 32 bit kan tot 4 GB
Vista 32 bit kan tot 32 GB
Vista 64 bit kan tot > 128 GB (192 GB Enterprise & Ultimate)
Windows 7 32 bit kan tot 4 GB
Windows 7 64 bit

a.. Starter: 8GB
b.. Home Basic: 8GB
c.. Home Premium: 16GB
d.. Professional: 192GB
e.. Enterprise: 192GB
f.. Ultimate: 192GB

Bert

KeesC

Re: Intern geheugen capaciteit Windows

"Bert Konings" <ikhoefgeen@spam.invalid> schreef in bericht

> [...]

> XP 32 bit kan tot 4 GB
> Vista 32 bit kan tot 32 GB
> Vista 64 bit kan tot > 128 GB (192 GB Enterprise & Ultimate)

Vista 32 bit tot 32 GB?
Zoals je boven uitlegde kan een 32bit OS maximaal 2^^32 = 4GB adresseren.

Kees.

Jawade

Op Zondag 16 Augustus 2009 00:03:20 +0200, schreef Andre <me@privacy.invalid> in artikel <4a873094$1_4@news4us.nl>:

> WinXp, Vista en Windows 7 - 32 bit = 3 a 3,5 GB
>
> de 64 bit versie gaan hoger.

Ja, veel hoger. 128 GB en meer. Dus we kunnen vooruit. :-)

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!

Op Sun, 16 Aug 2009 13:27:41 +0200 schreef Jawade , :

>Ja, veel hoger. 128 GB en meer. Dus we kunnen vooruit. :-)

Dat hangt ook van je moederbord af he. ;-)
--
Groetjes
André (VB)
KeesC

Re: Intern geheugen capaciteit Windows

"Jawade" <Henk_Jawade@hotmail.com> schreef in bericht

> Ja, veel hoger. 128 GB en meer. Dus we kunnen vooruit. :-)
>
> --

Om precies te zijn 2^^64 ofwel 16 exabytes ofwel 4 miljard keer zoveel als
32 bits.

Kees.

Mamamegs [MVP]

Re: Intern geheugen capaciteit Windows
Op zondag 16-8-2009 tiepte KeesC de volgende wijze woorden :
> "Bert Konings" <ikhoefgeen@spam.invalid> schreef in bericht

> Vista 32 bit tot 32 GB?
> Zoals je boven uitlegde kan een 32bit OS maximaal 2^^32 = 4GB
> adresseren.

Vista x86 (32 bit) kan maximaal tot 4GB.

Windows 7 starter kan tot maximaal 4 GB aan, deze versie is niet
beschikbaar in x64.

Alles over Windows 7 op
www.sevenbits.nl

Bert Konings

Re: Intern geheugen capaciteit Windows

"KeesC" <KeesC@nobo.dy> schreef in bericht

> "Bert Konings" <ikhoefgeen@spam.invalid> schreef in bericht

> Vista 32 bit tot 32 GB?
> Zoals je boven uitlegde kan een 32bit OS maximaal 2^^32 = 4GB adresseren.
>
> Kees.

Sorry klein foutje ,dit moet natuurlijk " Vista 32 bit tot 4 GB " zijn
net zoals XP 32 bit !

Bert

jan

Re: Intern geheugen capaciteit Windows
Het ligt niet zozeer aan xp of 7 of Vista maar aan of het 32 bits of 64
bits is

ik draai zelf met 16 gig aan Ramgeheugen [foto/film bewerking en gamen] en
dit gaat prima met vista 64 bits

Bv XP 32 bits herkend namelijk MAx 3.25 Gig aan geheugen maa rmet 64 bits
is dit stukken verder

Gr jan