Snelle USB.2.0-poort

Victor Vanhouche

Snelle USB.2.0-poort
OP een nieuwe computer ( 1jaar oud) met OS Vista home basis krijgen we telken
male als we een USB stick aankoppelen een melding :
" Dit apparaat kan sneller werken
Dit USB-apparaat kan sneller werken als u het aansluit op een snelle
USB-poort.
Klik hier voor een lijst met beschikbare poorten. "
Gezien er op deze computer allemaal snelle poorten opstaan is het een
overbodige, misleidende melding !
Hoe kan men dit oplossen ?
Volgens mijn computer leverancier zou dit een bugje zijn in de vista
installatie !? en kent er geen oplossing voor buiten het opnieuw installeren
van Vista !! Een nogal omslachtige tijdrovende ingreep die buiten de garantie
valt !!
Victor

--
Victor
budgie

Re: Snelle USB.2.0-poort

"Victor Vanhouche" <vic.vanhouche@pandora.be.(donotspan)> schreef in bericht
> [...]
> installeren
> van Vista !! Een nogal omslachtige tijdrovende ingreep die buiten de

De juiste drivers zijn ge´nstalleerd? Geen uiroep- of vraagtekens in
apparaatbeheer?
Als je van de melding af wilt:
Uitvoeren - devmgmt.msc - Rechtsklik hostcontroller - Geavanceerd > hier
vinkje plaatsen bij "foutdetectie uitschakelen".

Massimo

Re: Snelle USB.2.0-poort
Hallo,

On Sun, 9 Aug 2009 06:54:01 -0700, Victor Vanhouche
<vic.vanhouche@pandora.be.(donotspan)> wrote:

> [...]
>van Vista !! Een nogal omslachtige tijdrovende ingreep die buiten de garantie

Als je die man gelooft dan laat je hem toch Windows opnieuw
installeren? Blijkbaar zit je nog in de garantieperiode en dan mag hij
dat zelf doen.

Wel vreemd dat als het een bugje in Vista is dat herinstallatie van
buggy Vista dit verhelpt. Klinkt niet erg logisch.

Massimo
Victor Vanhouche

Re: Snelle USB.2.0-poort
Hallo Budgie
Langs apparatenbeheer kontrole op juiste drivers uitgevoerd en die bleken
juist te zijn ; ook geen uitroep of vraagtekens in apparatenbeheer tegen
gekomen !
Wel bij apparatenbeheer -> Universal Serial Bus-controllers-> standard Open
HCD USB Host- controller op tabblad Geavanceerd : informatie over het sneller
werken van mijn apparaat, dat aangevinkt stond , vinkje verwijderd ! Nu
blijft de melding wel weg !
Dus probleem opgelost, maar waarom het op die computer moet uitgeschakeld
worden en op een andere identieke computer niet blijft voor me een vraagteken
!!
Maar ja zo zijn er waarschijnlijk nog meer !
Allenszins dank U voor het meedenken !
Victor
--
Victor

"budgie" wrote:

> [...]

> Uitvoeren - devmgmt.msc - Rechtsklik hostcontroller - Geavanceerd > hier
> vinkje plaatsen bij "foutdetectie uitschakelen".

Hallo Massimo
Op de software is er geen garantie; en die technieker vermoed dat het bugje
opgetreden is bij updates van windows !
Nu het probleem is opgelost door het idee van Budgie : nml

"Massimo" wrote:

> [...]

> Wel vreemd dat als het een bugje in Vista is dat herinstallatie van
> buggy Vista dit verhelpt. Klinkt niet erg logisch.

FredW

Re: Snelle USB.2.0-poort
On Mon, 10 Aug 2009 02:03:01 -0700, Victor Vanhouche
<vic.vanhouche@pandora.be.(donotspan)> wrote:

>Op de software is er geen garantie; en die technieker vermoed dat het bugje
>opgetreden is bij updates van windows !

Ditzelfde "bugje" had ik ook op mijn WindowsXP computer.

> [...]
>worden en op een andere identieke computer niet blijft voor me een vraagteken

Nee, het probleem is helemaal niet opgelost.
Je hebt alleen maar de melding van het probleem onderdrukt.

Herstarten is altijd aanbevolen als je iets wijzigt bij de instellingen,
zoals b.v. apparaatbeheer.
Vaak worden wijzigingen pas "actief" na herstart van de PC.

Maar heb je nu al gecontroleerd of de melding juist is of niet.
(en of jij die melding nou onjuist vindt of niet, doet niet ter zake.)

Ik had af en toe ook de boodschap over "snellere USB poorten".
Ik heb getest dat met deze boodschap het kopiŰren van (grote) bestanden
merkbaar langzamer ging, dan wanneer de boodschap niet kwam en USB 2.0
dus wel werkte.
Heb je dit ook al eens geprobeerd?

Alles bij elkaar heb ik het vermoeden, dat het een boodschap van de
hardware is en dat het niets met (een bug van) Windows te maken heeft.

--
Groeten van Fred W. te H.
De dialogen die ik met mezelf voer,
karelV [MS MVP]

Re: Snelle USB.2.0-poort
Victor Vanhouche schreef op 10-8-2009 10:45:
> [...]
> werken van mijn apparaat, dat aangevinkt stond , vinkje verwijderd ! Nu

Als er bij de USB controlers een ENHANCED controller bij staat heb je
USB2.0 (het gaat dus om dat 'enhanced'!)

Victor Vanhouche

Re: Snelle USB.2.0-poort
Hallo FredW
de snelheid had ik gekontroleerd door een bestand van 126MB te kopieren, op
de computer met de melding en op een identieke computer waar de melding niet
op voorkomt. Er was een klein verschil van 3'19" op de totale tijd van 26'14"
dus ca 10% het geen volgens de computer levencier aanneembaar is !
Wat is in feite het snelheidsverschil tussen USB en USB2.0 ?
NB als je het af en toe ook hebt gehad , hoe hebt je het opgelost ?
Victor

"FredW" wrote:

> [...]

> Alles bij elkaar heb ik het vermoeden, dat het een boodschap van de
> hardware is en dat het niets met (een bug van) Windows te maken heeft.

FredW

Re: Snelle USB.2.0-poort
On Mon, 10 Aug 2009 07:09:03 -0700, Victor Vanhouche
> [...]

>Wat is in feite het snelheidsverschil tussen USB en USB2.0 ?
>NB als je het af en toe ook hebt gehad , hoe hebt je het opgelost ?

Bij mij was het verschil in snelheid tussen USB 2.0 en USB 1.1
aanzienlijk, ca, 2x (of meer) langzamer.
Ik had een externe harde schijf (USB 2.0) voor back-up.
Soms werd USB 2.0 gebruikt en soms niet.
(na enkele keren uit/aan bleef de boodschap weg en ging het snel.)

Ik heb zelfs nog een nieuwe USB-2.0-kaart in de PC gekocht.
Maar als ik de externe harde schijf daarop aansloot en de schijf
aanzette, ging de PC uit.

Ik heb het probleem niet op kunnen lossen, volgens mij was het (ook?)
een maandag PC, die enkele maanden geleden geheel de geest gaf (3e keer
harde schijf onbetrouwbaar geworden en andere hardware problemen),
ook een complete herinstallatie bleek niet te helpen.

Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe PC (met WindowsVista) gekocht.

Met de oude externe harde schijf kwam het "probleem" weer tevoorschijn,
$%$%^$*$%&%*&
Ook maar een nieuwe externe harde schijf gekocht en nu werkt alles tot
mijn tevredenheid.
(nee, voor de "oude" externe harde schijf waren/zijn geen drivers te
vinden op de site van de fabrikant.)

P.S. de nieuwe PC en de nieuwe externe harde schijf (1 Tb) waren niet zo
duur, ik heb nu een 64-bit PC met WindowsVista 64-bit en ik ga tzt. maar
gelijk verder naar Windows 7.

--
Groeten van Fred W. te H.
De dialogen die ik met mezelf voer,
zijn altijd het beste.
Loesje.
Victor Vanhouche

Re: Snelle USB.2.0-poort
Hallo KarelV
Bij nader nazicht van het apparaatbeheer van de betrokken computer zien we
bij :Universal Serial Bus-controllers :5x Standard OpenHCD Host-Controller;
1x USB-apparaat voor massaopslag en 5X USB-hoofdhub ! Moet ik er nu uit
besluiten dat er geen snelle USB2.0 zijn ? en zoja dat dit een hardware
aspect is dat er van begin heeft geweest ! Een snelheids verschil van ca 10%
tenopz. van een quasi identieke computer met wel "Standaard Enhanced PCI naar
USB-hostcontroller" is dat ook er een verklaring voor ?
--
Victor