Blijvend zwart scherm bij opstarten Vista

Ron

Blijvend zwart scherm bij opstarten Vista
Op m'n Acer notebook heb ik sinds vandaag plotseling een probleem: Bij
het opstarten blijft Vista hangen in een zwart scherm. Om precies te zijn:

- Notebook wordt aangezet en komt bij 'Veilige modus scherm'
- Kies ik voor 'Veilige modus' dan zie ik een scherm waar tientallen
windows-bestanden geladen worden (uit Windows\system32\ etc.)
- Daarna rest een zwart scherm waar je alleen nog maar een (wel
beweegbare) muiswijzer ziet (na 10 minuten verschijnt ook de standaard
Vista screensaver op het zwarte scherm).

Met het notebook valt dan dus niets meer aan te vangen. In het Bios heb
ik al 'Load setup defaults' geprobeerd, zonder resultaat. Acer levert
z'n systemen als OEM, dus ik heb geen Vista CD (wel backup DVD's waarmee
ik naar fabrieksinstellingen terug kan, maar dat doe ik uiteraard niet
zomaar, want dan ben je alle data op c: kwijt).

Ik heb in feite 2 vragen:

1) Heeft iemand nog tips hoe in deze situatie het notebook weer
opstartbaar te krijgen?

2) Eigenlijk de belangrijkste vraag voor mij: hoe kan ik nu het beste
nog bestanden benaderen (en backuppen) die op de harddisk staan? Er
staan een aantal belangrijke bestanden op het notebook waar ik heel
graag sowieso nog bij zou willen komen. Ik neem aan via een DVD boot,
maar wat zet ik dan het beste op die DVD... ;-) Als deze bestanden
gebackupped zijn is een reinstall van Vista niet zo'n probleem verder.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groet en een voorspoedig 2009, Ron.
Hans Schuts

Re: Blijvend zwart scherm bij opstarten Vista
Op Wed, 31 Dec 2008 12:35:42 +0100, Ron <nospam@nospam.nl> schreef:

> [...]
>gebackupped zijn is een reinstall van Vista niet zo'n probleem verder.
>
>Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Het lijkt er op dat er iets mis gaat met de driver van de grafische
kaart. Maar als je ook net in de veilige mode op kunt starten, wordt
het lastig iets te beginnen. Vraag blijft, wat heb je voor vandaag
veranderd op het systeem?

Hans Schuts
nieuwsAThschutsPUNTnl
www.hschuts.nl
Ron

Hans Schuts schreef:

> [...]
> kaart. Maar als je ook niet in de veilige mode op kunt starten, wordt
> het lastig iets te beginnen. Vraag blijft, wat heb je voor vandaag

Twee dagen geleden heb ik Tune-up utilities 2009 gedraaid. Omdat deze
een nieuw lettertype had geinstalleerd wat m'n vrouw niet beviel, heb ik
de veranderingen weer ongedaan gemaakt. Daarna werkte de PC weer een
volle dag als vanouds. Alhoewel ik weet dat Tune-up een programma is wat
diep op het systeem ingrijpt, kan ik toch moeilijk geloven dat dit nu de
oorzaak is. Uiteindelijk werkte het een dag lang goed.

Inmiddels een Vista recovery-CD gedownload, deze kan ook de opstart
problemen niet verhelpen. Daarom richt ik me nu eerst maar op het
backuppen van bestanden (o.a. Outlook Emails). De recovery CD heeft ook
een "prompt-optie". Hiermee kan ik op de oude ms/dos manier de harddisk
bekijken, maar de directories hebben zeer elementaire namen, beetje
lastig om te ontdekken wat nu waar staat precies. Los van dat vraag ik
me af hoe ik vanuit zo'n simpele prompt bestanden kan backuppen naar DVD.

Heeft iemand een tip hoe je buiten Vista om bestanden kan kopieren naar
een DVD ?

Gr. Ron.
Sparcoİ1963

On Wed, 31 Dec 2008 12:35:42 +0100, Ron <nospam@nospam.nl> wrote:

> [...]
>gebackupped zijn is een reinstall van Vista niet zo'n probleem verder.
>
>Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Probeer eens de optie: Laatst bekende werkende configuratie.
Een ander optie is een externe monitor aan te sluiten en kijken of die
wel beeld geeft.

Succes

Jos

> [...]

> gebackupped zijn is een reinstall van Vista niet zo'n probleem verder.
>
> Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Jouw situatie lijkt wel heel erg veel op de XPlaptop die ik onlangs
onderhanden had. Daar heb ik uiteindelijk maar een clean install op
gedaan omdat reparatie me echt niet lukte.
Probeer eens: Taakbeheer (Ctrl-Shift-Esc) opstarten. Als dat lukt:
Toepassingen - nieuwe taak - en dan bijv. cmd.exe . Start cmd wel op?
Op die manier kon ik alle programma's opstarten (Total Commander!!), met
uitzondering van explorer.exe (die crashte me****) en iexplore.exe (IE,
die startte wel maar deed het niet).
Ook Systeembeheer zou je kunnen proberen vanuit taakbeheer: Nieuwe taak
c:\windows\system32\rstrui.exe
De oorzaak van de fout is me onduidelijk, maar ik verdenk AVG8 van een
al te wilde actie :-(

Jan V

Re: Blijvend zwart scherm bij opstarten Vista

"Ron" <nospam@nospam.nl> schreef in bericht
> [...]
> een reinstall van Vista niet zo'n probleem verder.
>
> Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Blijkbaar heb je nog een computer waar je op kunt werken.
Mogelijkheid: een image maken van je harddisk. Van de site van Acronis kun
je True Image 2009 (Engels) downloaden.
Hiermee kun je een opstart-CD branden. Met deze CD kun je opstarten en een
image maken naar een externe HardDisk.
Heb je die (nog) geen? Voor niet teveel geld (is natuurlijk persoonlijk) kun
je die op dit moment kopen.
(Anders: heb je een USB-stick. Dan in delen backuppen en steeds overkopiëren
naar je andere computer.)
Je moet (wilt) wat!!

--
Jan V

Op Wed, 31 Dec 2008 15:16:49 +0100, Ron <nospam@nospam.nl> schreef:

> [...]
>diep op het systeem ingrijpt, kan ik toch moeilijk geloven dat dit nu de
>oorzaak is. Uiteindelijk werkte het een dag lang goed.

en nu werkt het niet meer, dus heb je toch de boosdoener ontdekt,
vrees ik.

> [...]
>me af hoe ik vanuit zo'n simpele prompt bestanden kan backuppen naar DVD.

>Heeft iemand een tip hoe je buiten Vista om bestanden kan kopieren naar

de bewuste prompt is daar niet voor bedoeld, dus ik vrees dat je daar
niet verder mee komt. Maar misschien dat iemand anders wel een
mogelijkheid ziet. In principe zou het mogelijk moeten zijn om via die
prompt de videodriver weer in orde te krijgen. Maar dan zul je wel
precies moeten weten welke bestanden je nodig hebt en waar die
geplaatst moeten worden.

Hans Schuts
nieuwsAThschutsPUNTnl
www.hschuts.nl

Op Wed, 31 Dec 2008 15:18:41 +0100, Sparcoİ1963 <josvonk@upcpost.nl>
schreef:

> [...]

<knip>

>Probeer eens de optie: Laatst bekende werkende configuratie.

veilige modus werkt niet, dus ook dat kun je rustig vergeten, evenals:

>Een ander optie is een externe monitor aan te sluiten en kijken of die
>wel beeld geeft.

aangezien er niets mis is met het beeldscherm, maar wel met de
software die de grafische kaart aanstuurt.

Hans Schuts
nieuwsAThschutsPUNTnl
www.hschuts.nl
Cnut

> [...]
> dan het beste op die DVD... ;-) Als deze bestanden gebackupped zijn is
> een reinstall van Vista niet zo'n probleem verder.

Opstarten met een Linux live CD of met Bart's PE CD
http://www.nu2.nu/pebuilder/
Daarna als de data in een backup staat, naar fabrieksinstellingen terug
zetten.
Of dat lukt is niet zeker. Waarschijnlijk heb je een hardware of een hier
eerder gesuggereerd driver probleem.
Lukt er niks, dan de HD eruit halen en met een Serial ATA & IDE to USB
Adapter aan een PC hangen.
http://interfacecard-adapter.central...dapter/?ref=13
Wel eerst kijken hoe het met de garantie zit.

> Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
>
> Groet en een voorspoedig 2009, Ron.

niemand

Re: Blijvend zwart scherm bij opstarten Vista
"Cnut" <cnut@flap.org> schreef in bericht
> [...]

> Adapter aan een PC hangen.
> http://interfacecard-adapter.central...dapter/?ref=13
> Wel eerst kijken hoe het met de garantie zit.

Heb mijn laptop met Vista al een aantal keren kunnen redden dmv geleende
recovery DVD welke bij sommige notebooks wordt meegeleverd; wellicht dat
dezelfde procedure ook met een gedownloade versie lukt:
(Ook ik had zwart scherm en met de gewone herstelprocedure geen succes)

boot met een recovery DVD
run repair (=select herstel)
open cmd prompt

Typ nauwkeurig de volgende regels en sluit alle regels af met ENTER:

BCDEDIT /export C:\BCD_BACKUP
C:
cd\
cd boot