Full control op de root folder

Didier Chesto

Full control op de root folder
Voor een programma dat ik heb (WidevieW in combinatie met Flight Simulator
2004) moet ik full control geven op de root folder van C:\. De maker van
het programma zegt dat anders het programma de instellingen niet kan
opslaan. Ik vertrouw dit programma wel maar haal ik daarmee niet een
beveiligingsprobleem voor elk ander programma binnen?

http://www.wideview.it/windows_vista.htm#2, zie "NOTE"

Is er geen oplossing om full control te geven alleen voor WidevieW?

--
Everything I do is either illegal, immoral, or fattening.
(W.C. Fields)
Jetze Mellema \(MS MVP\)

Re: Full control op de root folder
"Didier Chesto" <yesyesdeardear.perhaps.nextyear.or.m@be.even.no w> wrote in
message news:86f8x2dtwvwf.5cdg6fpn227e$.dlg@40tude.net...
> [...]
> opslaan. Ik vertrouw dit programma wel maar haal ik daarmee niet een
> beveiligingsprobleem voor elk ander programma binnen?

Je hebt helemaal gelijk!

> Is er geen oplossing om full control te geven alleen voor WidevieW?

In het ideale geval zou de maker zijn software aanpassen zodat het zijn data
wegschrijft op de plekken die daar voor bedoeld zijn. Als dat niet kan dan
dien je de rechten aan te passen op precies het niveau waar het nodig is,
bijvoorbeeld dat er geschreven mag worden in 'C:\Program Files\Naam van
pakket\Dir waar een ini-file staat'.

Met de voorgestelde oplossing mag jij en alle software die onder jouw naam
wordt opgestart schrijven op plekken die potentieel onveilig zijn. Dat geldt
dus voor WideView maar ook voor eventuele malware die door de mazen van de
beveiliging is heengeglipt.

Grappig trouwens, de maker schrijft het volgende:
"Windows Vista has many security options, preventing programs to output data
and write files onto your hard drive. They are intended to increase system's
security, but are also very harmful to programs like FS Earth, creating
unnecessary complications to end users. One of these security feature is
called UAC. Please proceed as indicated below in order to deactivate the
UAC:"

Dat is natuurlijk omgekeerde wereld. Bovendien volgt vervolgens een
handleiding om de gebruiker full control te geven op programmamappen en de
rootdir, helemaal niet op UAC uit te schakelen. Door dit doort knuppels
wordt het onmogelijk om de beveiliging van Windows te verhogen. Zaken als
persoonlijke instellingen horen in het gebruikersprofiel en hebben niets te
zoeken in C:\Program Files.

Jetze Mellema (MS MVP)

Badmuts

> [...]

> http://www.wideview.it/windows_vista.htm#2, zie "NOTE"
>
> Is er geen oplossing om full control te geven alleen voor WidevieW?

Die software in een virtuele (xp?) machine draaien.

Didier Chesto

Op Wed, 19 Nov 2008 05:28:35 +0100 schreef Badmuts:

> "Didier Chesto" <yesyesdeardear.perhaps.nextyear.or.m@be.even.no w> wrote in
> message news:86f8x2dtwvwf.5cdg6fpn227e$.dlg@40tude.net...

> Die software in een virtuele (xp?) machine draaien.

Ik heb een andere oplossing gevonden. WidevieW is op zich geen executable
maar een plugin voor Flight Simulator. FS slaat dus dingen op die je in
WidevieW instelt. Door fs9.exe uit te voeren als administrator werkt het
ook. Dan hoeven er verder geen rechten te worden veranderd. Stuk veiliger.