Upgrade home premium naar ultimate

Kees

Upgrade home premium naar ultimate
Ik heb een HP laptop gekocht met een OEM vista home premium, nu wil ik deze
upgraden naar Vista Ultimate. Ik heb een Vista upgrade cd met een legale code
van Vista Ultimate (Systems Student Media) . Wanneer ik de upgrade cd start
van af windows is er de optie upgrade niet bruikbaar alleen een nieuwe
installatie. Vanaf cd starten heb ik de keuze installeren. Hoe kan ik nu
gebruikmaken van mijn upgrade cd, zonder Windows anytime upgrade te
gebruiken, en met behoud van mijn data drivers etc..?

Kan ik gewoon het produkt nummer opnieuw invoeren en wordt dan mijn home
premium geupgraded , of....
Hans Schuts

Re: Upgrade home premium naar ultimate
Op Fri, 17 Oct 2008 00:08:00 -0700, Kees
<Kees@discussions.microsoft.com> schreef:

> [...]
>gebruiken, en met behoud van mijn data drivers etc..?
>
>Kan ik gewoon het produkt nummer opnieuw invoeren en wordt dan mijn home

Als ik je verhaal goed begrijp, krijg jij hoe dan ook alleen de
mogelijkheid voor een nieuwe installatie. Dus moet je uiteraard de
code van Ultimate gebruiken en zul je je drivers, voor zover niet
inbegrepen in Ultimate, opnieuw moeten installeren.

Hans Schuts
nieuwsAThschutsPUNTnl
www.hschuts.nl
Jetze Mellema \(MS MVP\)

Re: Upgrade home premium naar ultimate
"Kees" <Kees@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
> [...]
> gebruikmaken van mijn upgrade cd, zonder Windows anytime upgrade te
> gebruiken, en met behoud van mijn data drivers etc..?

Voor zover ik weet kan een OEM licentie niet als basis voor een upgrade
dienen. Je hebt dan een volledige versie nodig. Misschien is dat het
probleem.

Jetze Mellema (MS MVP)

Re: Upgrade home premium naar ultimate
Op vrijdag 17-10-2008 tiepte Jetze Mellema (MS MVP) de volgende wijze
woorden :
> [...]

> Voor zover ik weet kan een OEM licentie niet als basis voor een upgrade
> dienen. Je hebt dan een volledige versie nodig. Misschien is dat het

Je kunt wél een nieuwe volledige installatie uitvoeren met een upgrade
DVD. Maar dat betekent wel dat je al je data eerst veilig moet stellen
en dat je al je instellingen kwijt bent.

Afhankelijk van je hardware kun je vrij gemakkelijk drivers op het
internet vinden, op de webstek van HP of op die van de fabrikant van de
hardware. Ook heeft Vista "out-of-the-box" al een hoop drivers van de
bekende merken aan boord.
Je kunt je dus van te voren al oriënteren of je voor al je hardware
drivers kunt vinden.

Hoe je een volledige install doet met een upgrade DVD lees je hier:
http://www.vistabits.nl/howto/schone...pgrade_DVD.htm

Alles over Windows 7 op
www.sevenbits.nl

MaraMara

Re: Upgrade home premium naar ultimate
Ik heb eenzelfde probleem:
Ik heb een asus laptop met OEM Vista Home Basic waar SP1 mee
voorgeinstalleerd is. Ik heb ook via mijn surfspot/studentensoftware een
upgrade dvd gekocht voor Vista Ultimate (For Upgrade Use Only 66R-01493),
alleen deze kan ik niet gebruiken voor een Upgrade. Ik krijg ook alleen de
optie om een schone nieuwe installatie te doen.
Probleem is volgens mij niet dat ik een OEM versie heb, maar een SP1 versie
en de Upgrade DVD is voor een niet SP1 versie (ik krijg ook als reden dat ik
niet kan upgraden: uw bestaande windows versie is nieuwer dan de versie die u
wilt installeren)

Als je SP1 wilt deinstalleren gaat dat alleen als die niet voorgeinstalleerd
was (heb wel opties gezien, maar dat ging ver boven mij pet en zou ik snel
fout doen en ben ik verder van huis)

Nou zijn mijn vragen:
1 - moet je (voor het door Mamamegd gegeven linkje) vanaf de DVD starten
voor een schone nieuwe installatie, of mag je ook de DVD in je al draaiende
computer doen zoals normaal voor een upgrade, en dan de optie nieuwe
installatie kiezen?
2 - Met die nieuwe installatie, heb je dan de optie om bijvoorbeeld te
installeren op je al bestaande C: partitie waar vista al op staat, en kan je
de D: partitie en de verborgen Recovery partitie (om naar fabriekinstellingen
terug te gaan) lekker met rust laten, of wordt je volledige harde schijf
opnieuw gebruikt (heb wel backups, maar wil liever D; en Recovery behouden.
Recovery DVD schijnt namelijk ook niet te werken dus partitie wil ik houden!).
3 - Dan ben ik dus wel mijn Asus meegeleverde programma's en trial versies
kwijt of niet? (opzich geen probleem, maar toch) maar ook allerlei drivers.
Mischien vreemde opmerking, maar doet mijn beeldscherm/toetsenbord het dan bv
nog wel? Dat soort drivers zijn hopelijk zo algemeen dat Vista ze zelf al
heeft toch?

4 -Of weet iemand toch nog een (voor mij begrijpelijke) optie om SP1 te
deinstalleren als die al vorgeinstalleerd was?

Bedankt alvast voor enig inzicht in dit verwarrende oerwoud aan regeltjes,
opties en conditites die Microsoft voor Vista heeft bedacht...

Mara

PS. ik wilde wel gratis gebruikmaken van de emailservice van Microsoft, want
de Upgrade DVD is niet voorgeinstalleerde software, dus moet gratis zijn.
Maar omdat ik mijn uiteindelijke Product ID nog niet heb (geen installatie)
en alleen een Product Key lukt me dat niet, flauw zeg!

"Mamamegs [MS MVP]" wrote:

> [...]

> drivers kunt vinden.
>
> Hoe je een volledige install doet met een upgrade DVD lees je hier:

Op zaterdag 18-10-2008 tiepte MaraMara de volgende wijze woorden :
> [...]
> voor een schone nieuwe installatie, of mag je ook de DVD in je al draaiende
> computer doen zoals normaal voor een upgrade, en dan de optie nieuwe

Je moet dan van de DVD starten.

> [...]
> opnieuw gebruikt (heb wel backups, maar wil liever D; en Recovery behouden.
> Recovery DVD schijnt namelijk ook niet te werken dus partitie wil ik

Je kunt tijdens de installatie aangeven dat de nieuwe installatie op
C:\
moet komen te staan.

> 3 - Dan ben ik dus wel mijn Asus meegeleverde programma's en trial
> versies kwijt of niet? (opzich geen probleem, maar toch) maar ook allerlei
> drivers.

Het is een schone installatie, dus ja, je bent alles kwijt.

> Mischien vreemde opmerking, maar doet mijn beeldscherm/toetsenbord
> het dan bv nog wel? Dat soort drivers zijn hopelijk zo algemeen dat Vista ze
> zelf al heeft toch?

Hiervoor heeft Vista inderdaad generieke driver aan boord.
Je kunt op de site van Asus voor jouw model laptop de drivers voor je
hardware downloaden. Overtuig je ervan dat er voor al je hardware
drivers te vinden zijn. Doe dit al van te voren en zet ze bv op een USB
stick.

> 4 -Of weet iemand toch nog een (voor mij begrijpelijke) optie om SP1 te
> deinstalleren als die al voorgeinstalleerd was?

Kan niet. Overigens heeft in deze SP1 niets te maken met het niet
kunnen
installeren van de upgrade. Upgraden van OEM naar retail gaat niet, dat
moet je doen via Anytime Upgrade.

> Bedankt alvast voor enig inzicht in dit verwarrende oerwoud aan regeltjes,
> opties en conditites die Microsoft voor Vista heeft bedacht...

Die zijn er niet voor niets... Een OEM licentie is veel goedkoper en is
'getrouwd' met de hardware waarop het geïnstalleerd wordt. Microsoft
geeft ook geen support op OEM licenties, daarvoor moet je bij de
verkoper van de PC zijn.
Retail versies mag je 'verhuizen' naar een nieuwe PC en is duurder. Je
kunt niet een OEM upgraden naar een retail met een OEM productkey.
Voor support voor retail versies kun je bij Microsoft aankloppen.

Alles over Windows 7 op
www.sevenbits.nl

Alex

RE: Upgrade home premium naar ultimate
Kees,

Heb je al een oplossing voor onderstaand probleem?

Alex.