hoe, met een muisklik, mijn internetverbinding verbreken ?

jozef

hoe, met een muisklik, mijn internetverbinding verbreken ?
Ik heb windows vista en ga op het net met een linksys router.
Die staat ingesteld om, na 5 minuten "idle time", de verbinding met
het internet te verbreken ... maar die doet dit niet, waarschijnlijk
omdat de een of de andere software naar updates zoekt.

Als ik rechts klik op het netwerk icoon (onderaan rechts in het
scherm) heb ik daar enkel "verbinding maken met een netwerk" en geen
mogelijkheid om van het internet te gaan.

Weet iemand hoe ik dit wel met een muisklik kan ?

Hartelijk dank op voorhand voor elke suggestie.

Re: hoe, met een muisklik, mijn internetverbinding verbreken ?
Op dinsdag 14-10-2008 tiepte jozef de volgende wijze woorden :
> [...]
> mogelijkheid om van het internet te gaan.
>
> Weet iemand hoe ik dit wel met een muisklik kan ?
>
> Hartelijk dank op voorhand voor elke suggestie.

Maak een snelkoppeling naar Netwerkverbindingen, zie
http://vistabits.nl/optimalisatie/netwerk_shortcut.htm
Dan kun je simpel je netwerkkaart uit- en inschakelen.

Maar waarom moet de verbinding verbroken worden?

*Binnenkort*: Alles over Windows 7 op
www.sevenbits.nl

jozef

Re: hoe, met een muisklik, mijn internetverbinding verbreken ?
hartelijk dank voor uw hulp.
dit werkt goed.
reden is uiteraard "exposure" aan trojanen en andere beesten gedurende
de tijd dat ik het net niet nodig heb.
nogmaals dank.

> [...]
> hartelijk dank voor uw hulp.
> dit werkt goed.
> reden is uiteraard "exposure" aan trojanen en andere beesten gedurende

Een goede up-to-date virusscanner en dito firewall zijn een effectiever
middel in de strijd tegen 'beestjes' dan steeds je verbinding
verbreken...

*Binnenkort*: Alles over Windows 7 op
www.sevenbits.nl

Jetze Mellema \(MS MVP\)

Re: hoe, met een muisklik, mijn internetverbinding verbreken ?
"jozef" <JOZEFLEON@hotmail.com> schreef in bericht
> reden is uiteraard "exposure" aan trojanen en andere beesten gedurende
> de tijd dat ik het net niet nodig heb.

Uiteraard? Daar zijn andere methoden voor die simpeler en doeltreffender
zijn. Ten eerste heeft Vista een ingebouwde firewall die bepaalt wat wel en
niet naar binnen of buiten mag. Verder houdt je je besturingsystseem
up-to-date door updates te installeren bij binnenkomst en het zelfde geldt
voor je antivirussoftware. Dan doet je router ook nog eens een keer NAT
waardoor het niet eens mogelijk is om direct een verbinding op te bouwen
naar jouw computer.

Het is niet dat ik je wil dwingen om iets engs te doen, ik ben alleen bang
dat deze methode je een onterecht gevoel van veiligheid geeft. Het risico is
dat je minder aandacht besteed aan bovenstaande punten, waardoor je juist
extra kwetsbaar bent op het moment dat je de internetverbinding wel
gebruikt.

Jetze Mellema (MS MVP)

jozef

Re: hoe, met een muisklik, mijn internetverbinding verbreken ?
Dank voor beide commentaren.
Ik zorg echt wel genoeg voor veiligheid als ik op het net ga.
Maar, als ik dan uren lang niet op het net hoef te zijn, dan is de
verbinding verbreken zeker nog een bijkomende zekerheid.
Groeten en nogmaals dank voor jullie input
Jetze Mellema \(MS MVP\)

> Groeten en nogmaals dank voor jullie input

Graag gedaan, en nou snel die verbinding weer uit. :-)

Jetze Mellema (MS MVP)