intern netwerk

RL

intern netwerk
Hallo,

Ik heb thuis een router en daaraan mijn pc.
Nu heb ik een wat oudere laptop met win 98 se
erop gekregen. Als ik die aansluit op de router
heeft die gewoon internet.
Maar hoe bereik ik die laptop vanaf mijn pc?
Ik heb vista home basic.
Ik weet even niet waar ik moet beginnen.
Het liefst wil ik gewoon in verkenner op
die laptop bladeren.
De verbindingen met de router zijn bedraad.

Alvast bedankt voor de hulp
mvg
RL
Jan Besar

Re: intern netwerk
Op Mon, 15 Sep 2008 22:24:37 +0200, "RL" <Fake@adress.nl> schreef:

> [...]
>Het liefst wil ik gewoon in verkenner op
>die laptop bladeren.
>De verbindingen met de router zijn bedraad.

Mappen op beide computers delen.
Zorgen dat de firewall op de computers elkanders ip-nummer doorlaten.
Zorgen dat de computers in dezelfde werkgroep zitten.
Suk6
Jan
--

*Time flies like an arrow*
*Fruit flies like a banana*
Edward

Re: intern netwerk

"Jan Besar" <opa@fastmail.fm> schreef in bericht

> [...]
> Zorgen dat de firewall op de computers elkanders ip-nummer doorlaten.
> Zorgen dat de computers in dezelfde werkgroep zitten.

Was het maar zo makkelijk, mijn ervaring is dat het vrijwel onmogelijk is om
Vista en W98 te delen, behalve gezamenlijk internet dan.

Re: intern netwerk
RL schreef op 15-9-2008 22:24:
> [...]
> Ik heb vista home basic.
> Ik weet even niet waar ik moet beginnen.
> Het liefst wil ik gewoon in verkenner op

Van Vista naar Win98 is geen probleem.

Win98:
1. Configuratiescherm - Netwerk, zorg dat 'Bestands- en printerdeling
voor MS-netwerken' geinstalleerd is (eventueel via Toevoegen - Service)
2. Op tabblad Identificatie de werkgroepnaam hetzelfde maken als op de
Vista (daar is de standaardnaam WORKGROUP) en de pc een naam geven.
3. In verkenner een map (of de hele c:-schijf) delen: Rechtsklik op
map/schijf - delen - sharenaam geven, toegangstype Volledig.

Na opnieuw opstarten zou die Win98 pc met zijn naam zichtbaar en
toegankelijk moeten zijn op de vista (verkenner - Netwerk)

Re: intern netwerk
Edward schreef op 15-9-2008 23:36:

> "Jan Besar" <opa@fastmail.fm> schreef in bericht

> Was het maar zo makkelijk, mijn ervaring is dat het vrijwel onmogelijk
> is om Vista en W98 te delen, behalve gezamenlijk internet dan.

Hier loopt van Vista naar Win98 probleemloos, andersom van Win98 naar
Vista moet je wel wat trucs uithalen.
MS ondersteunt in Vista networking met alles ouder dan W2000 niet meer :-(

Pierre Melser

Re: intern netwerk
Edward wrote:
> [...]

> Was het maar zo makkelijk, mijn ervaring is dat het vrijwel
> onmogelijk is om Vista en W98 te delen, behalve gezamenlijk internet

Nou, Edward, ik ben geen bolleboos op dit gebied maar ik heb in mijn
netwerkje ook 1 windows 98 zonder al te veel problemen gedeeld, inclusief
printers

pierre

Edward

Re: intern netwerk

"Pierre Melser" <dankjewel@iinvalid.xx> schreef in bericht

> Nou, Edward, ik ben geen bolleboos op dit gebied maar ik heb in mijn
> netwerkje ook 1 windows 98 zonder al te veel problemen gedeeld, inclusief
> printers
>
> pierre

Volgens dezelfde methode als Karel (die ik NU uit ga proberen)?
Jullie horen nog als het niet lukt.

zoef

> [...]

> Nou, Edward, ik ben geen bolleboos op dit gebied maar ik heb in mijn
> netwerkje ook 1 windows 98 zonder al te veel problemen gedeeld, inclusief

Wel, 'k had tot nu toe nog geen Win 98 gestart sinds ik mijn laptop met
Vista heb.
PC gewoon starten blijkt hier voldoende te zijn. :-)
Zowel lezen als schrijven van/naar gedeelde mappen gebeurt hier probleemloos
in beide richtingen tussen Vista en Win 98se.

zoef

zoef

> pierre

Edward

Re: intern netwerk

news:552cb$48ced566$5353d4bc$19471@cache110.multik abel.net...
> [...]
>
> Na opnieuw opstarten zou die Win98 pc met zijn naam zichtbaar en
> toegankelijk moeten zijn op de vista (verkenner - Netwerk)

Karel, ik ben er bijna: ik zie mijn W98 in de Netwerk map van Vista doch hij
kan geen verbinding maken. Wat is die sharenaam van punt 3? Hetzelfde als de
pc naam?

Re: intern netwerk
Edward schreef op 16-9-2008 10:53:

> [...]

> Karel, ik ben er bijna: ik zie mijn W98 in de Netwerk map van Vista doch
> hij kan geen verbinding maken. Wat is die sharenaam van punt 3?

Ik heb nu even geen W98 open staan, maar op het tabblad Delen moet je
aanstippen 'deze map delen' en daaronder een naam voor die gedeelde map
(share) opgeven. Zelf noem ik mijn gedeelde C:-drive altijd Cdrive ... ,
maar die naam mag je zelf vrij kiezen.

Wat is trouwens de complete melding van "hij kan geen verbinding maken"?