Media Center

Rob

Media Center
Wat een onvoorstelbaar rotproduct is dat Media Center toch. Ik ben al een
microsoft-fan sinds ik basic-interpreters kocht voor de Apple 2e en de
Rockwell Aim-65 in 1977/78. Ik heb voor miljoenen aan Microsoft-licenties en
oem-packs verkocht, maar dit product slaat al jaren de plank volledig mis.

Ten eerste is het in de verste verte geen media-center. Een center wordt
geacht meerdere media-bronnen op meerdere weergave-apparaten aan te sluiten
en te beheren. Een andere ingangsbron is alleen mogelijk door een halve
herinstallatie. Je moet kiezen tussen 2 x analoog, 1 x digitaal kabel of 1 x
digitaal satelliet. Schakelen is onmogelijk. Iets digitaals opnemen en iets
anders digitaals bekijken is ook onmogelijk.

Dit is nou bij uitstek een product dat je met meerdere schermen wilt
gebruiken. Zo wil ik graag in de gids kijken zonder anderen te storen die
naar een tv-programma zitten te kijken. Omdat er zo zonodig bepaalde functies
van de afstandbediening gebruik moesten maken van muis-voorzieningen, ploft
de muis in een lock-in zodra hij binnen een full screen gebied van
media-center terecht komt. Je komt er alleen weer uit door media center uit
full screen mode te halen.

Essent/Ziggo heeft in haar wijsheid besloten de digitale kanaalindeling per
1 januari 2008 te wijzigen. Ze hebben het nu per genre verdeeld in blokken
van tien-, vijftig- of honderdtallen. Dit is tot op de dag van vandaag niet
bekend in de gidsinformatie die het mediacenter ergens uit Engeland vandaan
fietst. Mailtjes naar de betreffende club of bellen met Ziggo levert alleen
maar frustatie op. Workarounds met voorkeurkanaalinstellingen zijn gigantisch
bewerkelijk en moeten regelmatig opnieuw uitgevoerd worden. De kwaliteit van
de gidsinformatie is überhaupt veel slechter dan wat er in het digitale
signaal meekomt, maar dat kan het mmc echter niet gebruiken. Het ding gaat
overigens zo ver in zijn gebruikersvriendelijkheid dat mij tot nog toe geen
manier is gebleken te voorkomen dat hij bij opname de eindtijd kiest van het
programma op het kanaal waar hij denkt op te staan. Diverse opnames zijn
daarmee verprutst.

De speciaal voor het media center ontwikkelde hardware van Intel doet
overigens flink mee in het complot. Diverste opnames van het prachtige
programma 'Later' van Jules Holland bleken achteraf zonder geluid te zijn.
Vanwege de geweldige schakelfunctionaliteit van het 'center' moet je nogal
eens dingen ompluggen. Zodra de intel echter detecteert dat een bepaalde in-
of uitgang even niet wordt gebruikt schakelt ie hem ook daadwerkelijk uit om
niet weer eerder herinschakeling te overwegen dan na een complete herstart.
Jammer dan. Toch leuk dat je van die uitzendingen nog wel de beelden hebt,
zodat je nog wel boven water kunt halen hoe geweldig het betreffende optreden
was.

Het online aanbod is werkelijk een farce. Ik zag zojuist dat journaal24 er
weer bijstond, maar dat werkte weer niet. Uitzending gemist doet het nu
overigens wel. Verder er iets met de Rabobank en een iets met een of andere
Audi. Commedy channel is al een paar jaar verdwenen.

Al met al een kreng van een ding een ding. Bij aanvankelijke klachten en de
volledige afwezigheid van support heeft Techdata mij indertijd nog een
retourautorisatie aangeboden. Ik heb daar toen helaas geen gebruik van
gemaakt omdat een enthousiaste Microsoftmedewerker mij verzekerde dat het
ding echt goed kon met wat aanpassingen die circuleerden. Maar voor mij is
dit uitsluitend ding een grote bron van ergenis geweest.
Edward

Re: Media Center

"Rob" <Rob@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
> [...]
> en
> oem-packs verkocht, maar dit product slaat al jaren de plank volledig mis.

Ik denk dat je gelijk hebt, maar waarom ons hier vermoeien met je problemen?
Ik heb het hier al eerder gezegd: de moderne kabelverbindingen voor digitale
tv maken het WMC volkomen overbodig. Weg ermee.

Rob

Re: Media Center
Edward,

Wie zijn 'ons' precies in dit verband? i.c. in wat voor hoedanigheid raak
jij vermoeid als ik een comment plaats over WMC op een Microsoft
discusse-site van Vista? Ik weet even geen betere plaats om mijn gram
daarover te spuien. Van de XP-versie van WMC is nog een aparte site. Maar van
de Vista-versie niet, dus ik kan het ook niet specifieker plaatsen. Waarom
vermoei jij jezelf ermee bijdragen daarop te lezen?

Waarom de moderne kabelverbindingen het WMC overbodig maken is me ook niet
duidelijk. Ik wil graag internet-televisie, ik wil graag programma's opnemen.
Ik begrijp je echt niet.
mvg
Rob

news2B1D335-A536-4B5E-9C3E-8B6970D1A4B2@microsoft.com...
> [...]
>
> Waarom de moderne kabelverbindingen het WMC overbodig maken is me ook niet
> duidelijk. Ik wil graag internet-televisie, ik wil graag programma's

Je kunt eventueel je kabel-abonnement toch uitbreiden voor meer zenders? En
nu zijn er toch kabel-STB's waarmee je kunt opnemen (en veel sjieker dan met
WMC).
Je hebt toch internet televisie online op je PC (1000-en zenders)? Daar heb
je WMC niet voor nodig. Wat ik met mijn eenvoudige UPC abonnementje kan
doen, zal kan ik nooit met met WMC kunnen (interactiviteit bijv.). Maar ja
het kost geld, dat is waar.

Rob

Re: Media Center
Klopt voor UPC vermoedelijk. Voor het Essent Kabel-deel van Ziggo gaat dat
niet op. Je hebt gewoon tig digitale kanalen, net zoals de analoge. Geen
video-on-demand, geen recorder, niets. Willicht zijn er HDD-recorders met
ingebouwde mpeg4 decoders. Maar ik had nu eenmaal gehoopt met de WMC het
meest flexibele en uitgebreidste apparaat aan te schaffen. Dat dat achteraf
niet verstandig was, doet in mijn ogen niets af aan mijn klachten.
met vriendelijke groet,
Rob

> [...]
> achteraf
> niet verstandig was, doet in mijn ogen niets af aan mijn klachten.

WMC aangeschaft? Dan kan ik me je frustratie beter voorstellen! Zat het niet
bij je Vista pakket dan?
Kanttekening: Vista is best wel OK, maar WMC en WPG zijn on-dingen en door
mij allang verwijderd resp. vervangen door Irfanview.
Ed

Massimo

Re: Media Center
Hallo Rob,

On Tue, 9 Sep 2008 02:48:00 -0700, Rob <Rob@discussions.microsoft.com>
wrote:

> [...]
>ding echt goed kon met wat aanpassingen die circuleerden. Maar voor mij is
>dit uitsluitend ding een grote bron van ergenis geweest.

Wat een prachtige tirade zeg! Ik heb ervan genoten. Het is niet alleen
voor nuttige adviezen maar wel degelijk ook vanwege dat ik af en toe
zo'n schitterende tirade tegenkom dat ik nieuwsgroepen bezoek. :-)

Bovendien zat ik te overwegen om evt. van Mediacenter gebruik te gaan
maken om mijn tv-opnamen vanaf harddisk naar mijn tv te leiden in
plaats van al die opnamen op dvd-r te branden en van het gebruik van
Mediacenter hierbij ben ik gelijk genezen. Dank voor de info.;-)

En wat de reactie van Edward betreft: tja... zo reageert hij helaas te
vaak op bijdragen van anderen. Wie is daar in deze groep niet al eens
tegenaan gelopen. (ik wel)

Wat mij betreft...

Groet,

Massimo
Rob

Re: Media Center
Massimo,

Het probleem is ook nog eens (althans daar ben ik van overtuigd), dat het
WMC alles herdigitaliseert, ook als de bron zelf al digitaal was. Als je dus
iets met 1080P of I wilt, zal dat moeten worden uitgevoerd door een of andere
MediaPlayer snap-in o.i.d. WMC zelf kan er volgens mij niets mee.

Sommige plasma-schermen (o.a. van Sony) zijn 16:9 maar hebben een fysieke
resolutie van 1024x1024. Ze hebben dus staafjes in plaats van vierkante
pixels. Vista/XP moet je bij dat soort schermen - vreemd genoeg - op 1024x768
zetten. Alle 16:9 formaten gaan sowieso mis. Windows kent zelf geen vierkante
formaten, laat staan dat het zich realiseert dat het in 16:9 wordt afgebeeld.
Je kunt met een componentvideo-uitgang ook een 1080I of 720P mode van het
scherm forceren, maar dan is het beeld niet om aan te zien (terwijl diezelfde
1080I -mode maar dan direct gevoed vanaf de Samsung HD kabeldecoder wel een
goed beeld geeft). Enfin, WMC corrigeert de foute verhoudingen die door die
4:3 mode ontstaan, corrigeert dus de lengte/breedte verhoudingen van het
gedigitaliseerde tv-beeld. Dat gaat echter fout als je het subwindow van WMC
van het ene naar het andere scherm sleept. Als je het subwindow dan op de
linkeronderhoek naar een zo groot mogelijk formaat sleept, 'realiseert' WMC
zich ineens dat de verhoudingen niet kloppen als ergens de rand van het
weergavescherm wordt bereikt. Dan floept ie alsnog naar de juiste
beeldverhoudingen van dat scherm. Als je domweg naar full-screen gaat, gaat
het niet goed als ik me goed herinner.

Op dit punt zijn gaat het dus om een goedbedoelde poging om een hopeloze
uitgangssituatie op te lossen. Dat is dus niet goed gelukt. Beter was het
geweest om dit soort schermen beter te ondersteunen in Windows met een
passende driver.

Je zou al veel ongemak kunnen voorkomen als je meerdere instances van WMC
zou kunnen starten onder Windows (al was het maar om de recorder in te
stellen of de gids na te slaan). Maar deze belangrijke (re-entrancy) feature
van Windows wordt helaas niet ondersteund.

Al met al echt een ding waar je je eventuele huisgenoten ook een lol mee doet.
mvg Rob
Massimo

Re: Media Center
Hallo Rob,

On Thu, 11 Sep 2008 13:31:01 -0700, Rob
> [...]

>iets met 1080P of I wilt, zal dat moeten worden uitgevoerd door een of andere
>MediaPlayer snap-in o.i.d. WMC zelf kan er volgens mij niets mee.

Uhm Rob, het valt wel op dat je vaak uitdrukkingen gebruikt als (ik
citeer er nu 2 vanuit het stukje hierboven):
- althans daar ben ik van overtuigd
- volgens mij

Misschien moet je eens in de documentatie zoeken of hier in de groep
informeren of je aannames wel correct zijn. Het doet anders af aan het
leesplezier dat je mensen als mij verschaft met je fantastische
rampenstories. :-)

Enfin, wat wel duidelijk wordt is dat het WMC zo zijn tekortkomingen
heeft, op zijn minst in gebruikersvriendelijkheid. Zelf heb ik zulke
idiote ervaringen met Vista gehad dat ik me o.a. gedwongen heb gezien
om UAC -een voorziening waar ik aanvankelijk achter stond- uit te
zetten en me te verdiepen in het gedoe met Rechten en Eigendom om
vervolgens nadrukkelijk het Eigendom over de C:-schijf van mijn
*eigen* computer naar me toe te trekken, dus ik kijk nergens meer echt
van op als het om iets Vista's gaat.

>Sommige plasma-schermen (o.a. van Sony) zijn 16:9 maar hebben een fysieke
>resolutie van 1024x1024. Ze hebben dus staafjes in plaats van vierkante
>pixels.

Tja, een bekend probleem dat sommige schermen andere pixelvormen
hebben dan andere... Niet dat ik daar veel last van gehad heb maar jij
met WMC dus wel.

>Vista/XP moet je bij dat soort schermen - vreemd genoeg - op 1024x768
>zetten.

Dat *is* vreemd.

> [...]
>weergavescherm wordt bereikt. Dan floept ie alsnog naar de juiste
>beeldverhoudingen van dat scherm. Als je domweg naar full-screen gaat, gaat

Hm. 'als ik me goed herinner'. Pas op hè. :-)

> [...]
>uitgangssituatie op te lossen. Dat is dus niet goed gelukt. Beter was het
>geweest om dit soort schermen beter te ondersteunen in Windows met een

Uhm, je bedoelt dat Windows met een passende driver je
plasma/lcd-tvscherm zou moeten ondersteunen?? De ondersteuning of
aanpassing gebeurt dan toch via de driver van je videokaart? En dan
hangt het af van hoe uitgebreid en hoe goed ATI/AMD of NVidia hun
uitgebreide driver hebben ingericht. Ik denk niet dat als dat
problemen oplevert -en dat gebeurt inderdaad vaker- dat je dat dan MS
kunt verwijten. Die leveren toch alleen van die gekortwiekte drivers
voor videokaarten waar de uitgebreide mogelijkheden (b.v. aanpassen
van het afspelen van video aan de tv) niet inzitten of doen ze dat
tegenwoordig ook al.

> [...]
>stellen of de gids na te slaan). Maar deze belangrijke (re-entrancy) feature
>van Windows wordt helaas niet ondersteund.

Tja, Microsoft hè, je moet er niet te veel van verwachten. In versie
Windows Super anno 2017 gaat het vast al een stuk beter. ;-)
Ik zou willen dat MS een slank en betrouwbaaar product afleverde en
dit soort software overliet aan third party software makers, die zijn
daarvoor.

>Al met al echt een ding waar je je eventuele huisgenoten ook een lol mee doet.

Maar niet heus bedoel je toch?

>mvg Rob

Zoals je vast wel weet zijn er tegenwoordig legio alternatieven voor
een toepassing als WMC (en Moviemaker). Dat wil zeggen: andere
software voor Moviemaker en van die mediaserver-oplossingen (duur en
met hardware erbij) voor WMC. Als ik jou was zou ik daar eens gaan
rechercheren ook al zijn die oplossingen niet bij de prijs van Vista
inbegrepen.

Succes,

Massimo
Rob

Re: Media Center
Massimo,

Ik heb de indruk dat het intel-apparaat dat ik gekocht heb helemaal
gebaseerd is op WMC. Intel is ermee opgehouden en ondersteunt het niet meer.
Het is een pc in de vorm van een videorecorder met afstandbediening e.d. en
werd geleverd met WMC XP. Een behoorlijk duur ding, maar slecht uit te
breiden en met verouderde ingangen. Als uitgang heeft ie gelukkig nog wel
DVI. Maar voor het ingangssignaal bij je eigenlijk op composite video
aangewezen. S-video heb ik nooit voor elkaar gekregen. Werkt wellicht
helemaal niet met Pal-Secam (sorry, ik ben geen expert op audiovisueel
gebied). Ik hoopte dat er op de een of andere manier een hdmi-ingang aan te
knopen is (zelfs al zou die maar gaan tot 720P), maar daar heb ik nog geen
oplossing voor gevonden.

Al met al helpt het wel om je frustatie van je af te schrijven. Bedankt voor
je respons. Je suggestie om naar geschikte betaalde third-party software te
gaan rondkijken zal ik volgen (zodra ik de hardware geactualiseerd heb weten
te krijgen).
mvg
Rob