probleem met opstarten

Erry

probleem met opstarten
Hallo,

Misschien is het volgende probleem wel heel eenvoudig te verhelpen, waarvoor
dan sorry dat ik jullie ermee lastig val in dit forum. Ik zal maar gelijk
toegeven, ik ben een vrouw (niet blond) en van computers weet ik echt niks
als ze niet "normaal" hun werk doen.

Tijdens het opstarten van mijn laptop met voorgeinstalleerde Windows Vista
Home Premium kom ik na het aanmelden van mijn useraccount in een compleet
blauw scherm met een Windows tekstbox met de volgende tekst:

WUAUCLT.EXE has stopped working
A problem caused the program to stop working correctly.
Windows will close the program and notify you if a solution is available.
Daaronder de button: close program

Als ik op deze button klik kom ik in de "problem reports and solutions" van
Windows met de mededeling dat het een Windows fout is en dat er momenteel
geen oplossing is voor deze fout. Maar wellicht mist uw computer een
belangrijke update om de stabiliteit en beveiling van uw computer te
bevorderen.

Als ik dan op de Windows Update link klik wordt er even gezocht naar een
update en ben ik enige tijd later weer terug bij af en kom in dezelfde
Windows tekstbox
WUAUCLT.EXE has stopped working .... bla bla bla

Ik kan met toetsen CTRL-ALT-DEL wel:
de computer locken, user switchen, log off, change password en in de
taskmanager komen.
Hopelijk kan iemand mij via die taskmanager verder helpen.

Ik ben echt radeloos en voor degene die me goed weet te helpen zal ik
belonen met ...., daar hebben we het nog wel over.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Re: probleem met opstarten
Erry schreef op 6-9-2008 18:37:
> [...]
> taskmanager komen.
> Hopelijk kan iemand mij via die taskmanager verder helpen.

Nog geen oplossing, maar misschien een beginnetje om weer wat normaler
te kunnen werken:
1. Taakbeheer - tab Toepassingen - Nieuwe taak: services.msc .
Scroll naar de service Windows Update. Dubbelklik erop, stop de service
en kies voor Opstarttype 'Uitgeschakeld'.
Hopelijk kun je nu normaler opstarten (maar Windows update werkt dus,
voorlopig?, niet)
2. Als dat niet helpt: Taakbeheer - tab Toepassingen - Nieuwe taak:
explorer.exe . Als het goed is komen je bureaublad en taakbalk weer
tevoorschijn, zodat je tenminste weer een beetje normaal kunt werken.

Erry

Re: probleem met opstarten
Beste Karel,

Ik heb beide oplossingen van je geprobeerd, maar blijken niet te helpen. Ik
kom echt niet verder dan het blauwe scherm met die vervelende wuauclt.exe
melding.
Blijft er als enige oplossing de "system recovery disc" over, of heb je
misschien nog een ander idee?

Ik heb wel iets nieuws ontdekt: als ik in de "problem reports and solutions"
kijk, staat er een hele tekst met allemaal codes, die mij uiteraard niets
zeggen. Misschien dat je hier iets meer mee kan, of weet wie of wat dit
probleem veroorzaakt heeft. Ik heb de OS version niet genoteerd, omdat ik
vermoed dat dit niet safe is om hier te vermelden.

Problem event name: APPCRASH
Aplication name: wuauclt.exe
application version: 0.0.0.0
Application time stamp: 48ba6ae3
Fault module name: StackHash_339e
Fault module version: 0.0.0.0
Fault module time stamp:00000000
Exception code: c0000005
Exception Offset: 00000000
OS version: <kan ik denk ik hier beter niet melden>
Locale ID: 1043
Additional information 1: 339e
Additional information 2: 58a218de66ac24596293d8bfbf5347e
Additional information 3: 0a1e
Additional information 4: 0b816db9dde9ec37c287694f974b617b

Extra information about the problem:
Bucket ID: 911395522

Op de een of andere manier wil mijn laptop steeds de wuauclt.exe opstarten,
maar lukt dit niet. Kan ik dit programma niet beter verwijderen dan? Zo ja,
hoe kan ik dat het beste doen?

Oh ja, ik kan trouwens tijdens het opstarten eventueel wel in het BIOS komen.
En misschien nog iets anders, maar dat had je wellicht al begrepen: ik werk
via een thuis netwerk: een pc en dus die laptop. PC werkt wel goed.

Je hebt nu een hoop informatie en hopelijk kun je me hiermee verder helpen.
Alvast bedankt voor de moeite en tijd die je hebt genomen voor het lezen van
deze post.

groetjes,
Erry

Erry schreef op 7-9-2008 19:38:
> [...]
> probleem veroorzaakt heeft. Ik heb de OS version niet genoteerd, omdat ik
> vermoed dat dit niet safe is om hier te vermelden.

Huh, dat zal wel iets zijn als 6.0.6000.2.0.0.768.3 , wat is daar
'geheim' aan ??

> Op de een of andere manier wil mijn laptop steeds de wuauclt.exe opstarten,
> maar lukt dit niet. Kan ik dit programma niet beter verwijderen dan? Zo ja,
> hoe kan ik dat het beste doen?

De omschrijving van wuauclt.exe is 'Windows Update Automatic Updates',
die hoort te mogen opstarten.
wuauclt.exe hoort te staan in c:\windows\system32 . Als hij ook ergens
anders staat, is dat verdacht.
Maar wat je er aan doen kunt ..... systeembeheer vanuit taakbeheer
misschien?
Systeemherstel doen vanuit Taakbeheer - tabblad Toepassingen
'Nieuwe taak' opstarten, nl. c:\windows\system32\rstrui.exe

Gerda

Re: probleem met opstarten

"Erry" <Erry@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
> [...]
>
> Ik ben echt radeloos en voor degene die me goed weet te helpen zal ik
> belonen met ...., daar hebben we het nog wel over.

Wellicht interessant:
http://www.liutilities.com/products/...brary/wuauclt/

> [...]

> Ik ben echt radeloos en voor degene die me goed weet te helpen zal ik
> belonen met ...., daar hebben we het nog wel over.

wuauclt: web update automatic client Een proces die continu kijkt of er
online updates zijn.
Een herstelinstallatie zou idd. dit bestand moeten herstellen.

Een scan op tot wuauclt.exe gerelateerde fouten in het register vind je op
deze site:
http://www.liutilities.com/products/...brary/wuauclt/

Erry

Re: probleem met opstarten
Beste Karel,

Je bent een "kei" en wil je van harte bedanken voor je fantastische hulp,
tijd en aandacht die je hebt besteed om mijn laptop weer op gang te krijgen.

Ik heb een herstelpunt van eind augustus gekozen en ... de laptop werkt weer
als vanouds!

Ik vraag me nu alleen het volgende af, in je vorige post schreef je het
volgende:

[...]

Moet/kan ik deze Windows update service weer aanschakelen? Het herstelpunt
ligt namelijk VOOR het moment dat ik de update uitschakelde? Als ik deze weer
aan moet schakelen, krijg ik dan weer hetzelfde probleem?

Voor wat betreft het niet vermelden van mijn OS version: dacht dat ik deze
beter geheim kon houden om hackers buiten te sluiten. Zo zie je maar, dat ik
dus echt niets van computers snap.

groetjes en dikke kus+knuffel,
erry

Erry schreef op 8-9-2008 13:41:
> [...]
> ligt namelijk VOOR het moment dat ik de update uitschakelde? Als ik deze weer
> aan moet schakelen, krijg ik dan weer hetzelfde probleem?

Ik denk dat die service nu gewoon aan staat (want eind augustus stond
hij toch ook aan?).
Kijk maar eens: Start - Uitvoeren - services.msc , is hij aan- of
uitgeschakeld?

Erry

Re: probleem met opstarten
Klopt, hij staat gewoon weer aangeschakeld en alles werkt zoals vanouds.
Karel, nogmaals dank, kerel.