Slaapstand perikelen

QPC

Slaapstand perikelen
Dit probleem heb ik nu al op 5 verschillende (nieuwe) pc's meegemaakt.

Zogauw de pc uit de slaapstand komt, kan je een paar minuten tot een half
uur gewoon werken met de pc, maar dan verschijnt er een BSOD.
Meestal geeft dit BSOD een fout met het Memory Management.

Ik kan geen vaste factor vinden waardoor dit op die 5 pc's gebeurt.
Ondertussen heb ik bij 2 van die pc's al (2x) het geheugen vervangen, zelfs
voor een ander merk, de voeding vervangen en bij 1 zelfs het moederbord.
Het geheugen, ook het vervangen geheugen (altijd A-merk, Corsair, GEIL of
OCZ), heb ik getest met memtest en hier komen geen fouten in voor.

Voor alle pc's geldt dat deze voorzien zijn van de laatste stuurprgramma's
voor de hardware en volledig up to date zijn vwb de Vista-updates.

Bij mijn eigen pc heb ik ook een probleem bij het uit de slaapstand komen,
namelijk dat ik niet online kan spelen in BF2.
Zogauw ik inlog op een bepaalde server, wordt de verbinding door Punkbuster
verbroken met opgave van een onbekende reden.
Als ik de pc gewoon uitzet, dus niet in de slaapstand, dan komt dit probleem
nooit voor.

Iemand een idee waar ik dit probleem moet zoeken?

Gandalf Gladstone

Re: Slaapstand perikelen

"QPC" <qpc@xs4all.nl> schreef in bericht
> [...]
> probleem nooit voor.
>
> Iemand een idee waar ik dit probleem moet zoeken?

In één van de vele logbestanden die in alle Windows versies zitten moet er
ongetwijfeld meer
informatie over de mogelijke orzaak te vinden zijn.
Probeer het in de dumpfiles! Maar daar dien je wel een debug programma te
installeren waarmee
je de bestanden leesbaar kan maken!

zoef

> [...]
> Meestal geeft dit BSOD een fout met het Memory Management.
>
> Ik kan geen vaste factor vinden waardoor dit op die 5 pc's gebeurt.

<knip>

't Zou me verwonderen dat ze alle 5 een verschillende chipset,
beeldschermadapter enz. hebben.
Zelfs met verschillende typen van beeldschermadapters is er nog een grote
waarschijnlijkheid dat ze bvb. allemaal van hetzelfde merk komen ...

Nvidia bijvoorbeeld ...

zoef

"zoef" <zoef@nowhere.invalid> schreef in bericht
news7wsk.196621$Mn3.72626@newsfe30.ams2...

> [...]
> Zelfs met verschillende typen van beeldschermadapters is er nog een grote
> waarschijnlijkheid dat ze bvb. allemaal van hetzelfde merk komen ...

Nee, de pc's hebben allemaal verschillende chipsets, namelijk P35, EP35,
EP45 en X48.
3 van de pc's hebben een nVidia kaart (van 8800GTS tot 9800GX2) en 2 hebben
er een ATi kaart in zitten, de 4850 en de 4870.
Alle moederborden zijn van Gigabyte, maar ik heb nergens iets kunnen vinden
dat dit bijvoorbeeld een Gigabyte probleem zou kunnen zijn.
2 van de pc's gebruiken Vista 64-bit, de overige 3 hebben de 32-bit versie.
Ik heb gewoon sterk het vermoeden dat dit toch ergens een foutje van MS
Vista moet zijn, maar ik kan dat niet hard maken.

Leen

Re: Slaapstand perikelen
Zijn er dingen die ze wel gemeen hebben? Of is het in alle gevallen een
schone installatie zonder enige toepassing daarna geinstalleerd?
Wat voor info geeft de BSOD? Wordt er bv een bestandsnaam gemeld?

Het lijkt me echt iets dat deze machines gemeen hebben anders dan alleen
Vista.

--

Have a nice day!
Leen

"Leen" <ms_windows_2000@hotmail.com> schreef in bericht
> [...]
> Wat voor info geeft de BSOD? Wordt er bv een bestandsnaam gemeld?
>
> Het lijkt me echt iets dat deze machines gemeen hebben anders dan alleen

Zojuist bij een 6e (nieuwe) pc een soortgelijk iets meegemaakt
Gigabyte P43-DS3 moederbord
Core2 Duo E8500
nVidia 9600GT videokaart
4GB geheugen
Vista Home Premium 64-bit

Schone installatie, draait als een trein.
Ik zet deze in de slaapstand en ongeveer 15 minuten later springt de pc
helemaal uit, waarna deze opstart met 'uiteraard' de melding dat de pc niet
goed was afgesloten. Er is geen randapparatuur op deze pc aangesloten,
anders dan muis, toetsenbord, speakers, tft-scherm.

Leen

Re: Slaapstand perikelen
Als het een schone installatie zonder enige software en/of drivers...Zelfs
niet die leuke video driver die MS aanbiedt die wellicht oudere zijn dan die
je zelf hebt geinstalleerd (leuke onhebbelijkheid van windows update)
Maar wat hebben ze gemeen? Zelfde PC kast met bv zelfde model/type voeding?
Doe je speciale instellingen in de BIOS?
Is het met of zonder Service Pack 1? Indien zonder, lost SP1 het wellicht
op?

Ik kan anders ook niets meer verzinnen.
--

> [...]

> niet goed was afgesloten. Er is geen randapparatuur op deze pc
> aangesloten, anders dan muis, toetsenbord, speakers, tft-scherm.

Marky

> [...]
> die je zelf hebt geinstalleerd (leuke onhebbelijkheid van windows update)

Dat is dus de reden waarom ik _Automatische_Updates uit geb gezet en ze dus
zelf selecteer en elkedag kijk of er updates zijn

hoop dat dit probleem verholpen word
en jullie er uit komen wat er aan de hand is met die 6 foute pc's

ko

> [...]

> niet goed was afgesloten. Er is geen randapparatuur op deze pc
> aangesloten, anders dan muis, toetsenbord, speakers, tft-scherm.

Staat de BIOS wel ingesteld om de volledige slaapstand te ondersteunen?
Dit lijkt me een typisch Acpi probleem, BIOS en OS werken dan niet goed
samen.

Volgens mij staat de GB standaard op S3 en moet voor de volledige sleep mode
S1 ingesteld worden, even experimenteren dan weet je het zeker (optie
powermanagement).

Ko

Ko

Massimo

Re: Slaapstand perikelen
Hallo,

On Mon, 25 Aug 2008 21:04:34 +0200, "ko" <ko@nospam.nl> wrote:

> [...]

>S1 ingesteld worden, even experimenteren dan weet je het zeker (optie

Ik lees mee want ik ben nogal geïnteresseerd in de slaap- en
sluimerstand. Je hebt het over S1 die noodzakelijk zou zijn voor de
'sleep mode'. Heb je het dan in het Ned. over slaapmodus of
sluimermodus?

Overigens schijnt Vista in het algemeen het beste te werken met S5
geactiveerd. ;-)

Massimo