Virussen in beveilgde Vista

Joep

Virussen in beveilgde Vista
Beste Helpdesk,

Ik gebruik Vista Home Premium 32 bits SP1.
Daarnaast gebruik ik ook Norton Antibot, Norton Internet Security 2008. Ik
gebruik IE. Alle onderdelen van Vista en van mijn beveiliging worden steeds
bijgewerkt.
Ik werk vanuit beperkte rechten (geen adminaccount), maar ben wel de
beheerder van deze computer.

Ondanks deze beveiligde aanpak heb ik toch een virus op mijn PC gekregen die
het register heeft geinfecteerd. Pas later gaf de beveilging aan dat er een
virus aanwezig was.

P.S. Vista is opgeleverd met een nieuwe HP PC. Ik heb Vista opnieuw
geinstalleerd (met een beperkte account) nadat ik daar ook al een virus had
gekregen. Ik ga voorzichtig om met Internet, heb alle beveiligingen aanstaan
(omdat ik graag weet wat er allemaal gebeurt) en weet niet hoe ik mijn PC
verder kan beveiligen. Het lijkt dat virussen ongemerkt meekomen met
vertouwde sites en met vertrouwde downloads. Ik zit niet op sites waarvan
bekend is dat er virussen aanwezig zijn. Ik heb na herinstallatie en
installatie van de beveiliging alles laten scannen. Er waren toen geen
virussen gevonden. Nu wel.

1. Is er een probleem in Vista bekend met betrekking tot de beveiliging
vanuit Internet?
2. Hoe kan ik mijn PC beter beveiligen?

Graag antwoord. Ik weet het niet meer. Ik werk veilig (alles groen bij de
test van de banken), maar krijg toch virussen.

Re: Virussen in beveilgde Vista
Joep schreef op 22-8-2008 20:57:
> [...]
>
> Graag antwoord. Ik weet het niet meer. Ik werk veilig (alles groen bij de
> test van de banken), maar krijg toch virussen.

1. Vista is de meest veilige Windows-versie die er tot nu toe verschenen is.
2. Als er tóch virussen binnensluipen, zou ik ernstige twijfels krijgen
aan de goede werking van die Norton-produkten. Een goede virusscanner
alarmeert op het moment dat een virus actief zou _kunnen_ worden, niet
pas achteraf :-(

zoef

Joep wrote:
> [...]

> Graag antwoord. Ik weet het niet meer. Ik werk veilig (alles groen
> bij de test van de banken), maar krijg toch virussen.

Eerst en vooral: Je moet toch een idee kunnen krijgen waar ze vandaan komen.

Bij mijn weten zorgde het gebruik van msn messenger vroeger op mijn zoon
zijn PC wel eens voor een virusje.
En, op de website van MSN vind je soms links naar sites om spelletjes online
te spelen. Daar had mijn schoonbroer mee prijs.
En, frankly, wanneer ik het woord Symantec of Norton AV ergens tegenkom
krijg ik kotsneigingen.
Ik gebruik zelf Avast anti-virus onder Vista en da's dan nog gratis ook.

zoef

Cnut

Re: Virussen in beveilgde Vista
"Joep" <Joep@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
> [...]
>
> Graag antwoord. Ik weet het niet meer. Ik werk veilig (alles groen bij de
> test van de banken), maar krijg toch virussen.

Geen enkele virusscanner is een garantie om niet tegen een virus op te lopen
en produkten van Norton al helemaal niet.
Ik zou niet graag mensen de kost geven die denken dat Norton hun beveiligd,
maar die in werkelijkheid een verlopen licentie hebben.
Het nut om uberhaupt een scanner te hebben staat de laatste tijd flink ter
discussie.
Je kunt er zelf wel veel aan doen om er niet tegenaan te lopen en als dit
dan toch gebeurt je systeem binnen 10 minuten te herstellen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_image
Dit heet diskimaging, ikzelf gebruik Acronis True Image. Dus nadat een
schone installatie heeft plaats gevonden en nadat al je programma's zijn
geinstalleerd een basis-image maken.
Daarna nog 1 copie hiervan, die je regelmatig vervangt met nieuwe versies of
" incrementele" updates van je image. Dit gebeuren kost wat schijfruimte,
maar wat is nu zo'n pakweg 40 GB tegenwoordig?
http://www.acronis.com/
Verder natuurlijk voorzichtig zijn met bijlagen in e-mail.
Om rare / gevaarlijke websites buiten de deur te houden is het aan te
bevelen om te abonneren op deze service: "Blocking Unwanted Parasites with a
Hosts File"
http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm
Na elke computer sessie is het aan te raden om Ccleaner te draaien om
overbodige ballast in b.v. je cache op te ruimen.
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/
Ccleaner is echter geen anti-virus tool.
Auto-update van Vista upgrades en patches altijd aan.
Het leuke van Vista is dat er al standaard een aantal beveiligingen actief
zijn, daarom is Vista veel veiliger dan XP.

Peter Pors

Re: Virussen in beveilgde Vista

"Cnut" <cnut@flap.org> schreef in bericht news:g8n7oa$qtn$1@aioe.org...
> [...]

> Het leuke van Vista is dat er al standaard een aantal beveiligingen actief
> zijn, daarom is Vista veel veiliger dan XP.

Combineer deze tips met bijvoorbeeld a-squared anti-malware en nod32 of
kaspersky internet security 2009
met kaspersky en a-squared nog nooit problemen gehad met virussen, en ik kom
vaker op wat riskante sites dan de gemiddelde computergebruikers.

Als er iemand last heeft van -meestal kleine- virusjes via msn, raad ik hen
aan hun msn/hotmail/live mail wachtwoord te wijzigen. Deze virusjes worden
door mensen verstuurd die ingebroken zijn op msn accounts. Ik heb ervaring
in mijn vorige computerleven, genaamd XP.

Mvg, Peter

GJ.Oomens

Re: Virussen in beveilgde Vista
On Fri, 22 Aug 2008 23:27:57 +0200, "Peter Pors"
<peterpors@zeelandnet.nl> wrote:

> [...]
>met kaspersky en a-squared nog nooit problemen gehad met virussen, en ik kom
>vaker op wat riskante sites dan de gemiddelde computergebruikers.

Nog maar eens een nieuw virusje getest voor de geïnteresseerde:
http://web.inter.nl.net/users/somso/TestN.PNG
--
Gérard
Marky

Re: Virussen in beveilgde Vista
Ja ja, Virussen en Vista.

Dit is al aardig vaak het onderwerp geweest.
Ik heb het zo aangepakt, account beveiliging uit geschakeld op de gebruiker
waar ik op zit.
Daarna heb ik AVG Internet Security 8 + Antivirus + Antispam geinstalleerd,
hiermee heb ik nog geen enkel onveilig bestand op mijn pc toe KUNNEN laten.
het enige nadeel is dat i k zelf geen IRC server meer kan draaien omdat hij
de cloack.dll (beveiligings bestandje om servers ge encrypt te laten linken)
ook als virus gezien word
maar voor de rest virussen, spyware, mallware hebben geen enkele kans, ik
vind AVG toch nog steeds de beste die er is
En ja, hij werkt onder vista dat is ook een groot voordeel.
voor de rest ik heb weinig gevonden van onveiligheden op internet alles wat
geinstalleerd wil worden en ik zie het niet, word automatisch gevraagd of ik
dat wel wil.

have fun, AVG is free alleen avg internet security niet.

mvg,
Mark

Joep

"Joep" wrote:

> [...]
>
> Graag antwoord. Ik weet het niet meer. Ik werk veilig (alles groen bij de
> test van de banken), maar krijg toch virussen.

Aanvulling: Ik heb vernomen dat dit probleem ook bij andere
beveiligspakketten voorkomt, inclusief google bar HTTP virus. Gelukkig grijpt
de beveiliging wel in als de virus in de expoit fase komt. Het virus zit dan
wel op je PC, bijvoorbeeld volledig geintegreerd in het register.