Virus - probleem

Huib

Virus - probleem
Hallo,

Een gebuur van mij heeft een virus op zijn PC.
Toen ik ging kijken is geen virusscanner geinstalleerd!!!

Via een nieuwe account toch nog wat normaal toegang gekregen doch het
trachten te installeren van een virusscanner lukte niet.

Mijn AVG-exe via USB overgebracht en de installatie lukte doch bij het
vragen van de update kreeg ik het bericht geen toegang tot de server.

De virusscanner dan zo maar laten lopen en ook al heel wat rotzooi werd
opgekuisd doch een update lukte nog niet.
Spybot gedownload doch bij het installeren eveneens de melding ...geen
toegang.
CCleaner lukte wel, eventjes laten lopen doch uiteraard niets nieuws.

Internet werk normaal en toegang naar gewone sites lukt wel, m.a.w. een heel
goede virus die elke stap belet om het op te lossen.

Kan iemand me raad geven wat ik nu nog verder kan doen?

PS: van uit de tijd van ME herinner ik me dat als men een virus heeft men
Systeem Herstel moet uit schakelen daar de virusscanner ze anders niet vind.

Groeten
Huib

Re: Virus - probleem
Huib presented the following explanation :
> [...]
>
> PS: van uit de tijd van ME herinner ik me dat als men een virus heeft
> men Systeem Herstel moet uit schakelen daar de virusscanner ze anders

Als de PC van een USB device kan booten kun je de PC scannen met een
virusscanner die direct vanaf een bootable USB-stick werkt.
Zie bijvoorbeeld dit artikel:
http://www.lockergnome.com/gnomewrit...nner-for-ntfs/

Het is inderdaad handig i.v.m een herbesmetting om na een
virusbesmetting alle herstelpunten te verwijderen door Sys****herstel
even uit te schakelen en de PC op nieuw op te starten. Daarna zet je SH
weer aan.

Re: Virus - probleem
Huib schreef op 13-8-2008 7:45:
> [...]
>
> Mijn AVG-exe via USB overgebracht en de installatie lukte doch bij het
> vragen van de update kreeg ik het bericht geen toegang tot de server.

1. Hoe *weet* je dat er een virus actief is? Hoe heet dat virus?
2. AVG kun je ook handmatig updaten:
handleiding:
http://freeforum.avg.com/read.php?1,27796,backpage=,sv=
update:
http://free.avg.com/ww.download?prd=afe#tba4
3. Zoveel mogelijk uitschakelen bij opstarten met Autoruns, tabblad
Logon. Dat vertoont alle items die bij opstarten geladen worden en je
kunt ze uitschakelen en/of verwijderen. Met name onderdelen die niet van
MS zijn of die je niet 100% vertrouwt.
http://technet.microsoft.com/en-us/s.../bb963902.aspx

4. Ook deze 2 keys controleren:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\Cu rrentVersion\Winlogon
"Shell"="Explorer.exe"
"Userinit"="C:\WINDOWS\system32\userinit.exe,"

peter

RE: Virus - probleem
Hallo Huib.

Ik zelf gebruik vaak Superantispyware.Zie url.
Doet mij altijd verwonderen wat voor troep dit gratis progje verwijderd en
oplost.
Hoop dat het ook werkt voor jou.
Gr en sucses..
Peter

http://www.superantispyware.com/?tag...PERANTISPYWARE

"Huib" wrote:

> [...]
> Systeem Herstel moet uit schakelen daar de virusscanner ze anders niet vind.

Hank

Re: Virus - probleem

"Huib" <anonymous@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
> [...]
>
> PS: van uit de tijd van ME herinner ik me dat als men een virus heeft men
> Systeem Herstel moet uit schakelen daar de virusscanner ze anders niet

Laat ook even stinger los op de pc

http://vil.nai.com/VIL/stinger/

Norbert

> [...]

> PS: van uit de tijd van ME herinner ik me dat als men een virus heeft men
> Systeem Herstel moet uit schakelen daar de virusscanner ze anders niet

Vˇˇr dat je iets doet: start op in safe-modus met netwerkondersteuning (F8
tijdens opstarten ingedrukt houden). Je hebt dan minder last van allerlei
rotzooi omdat die simpelweg niet opstart. Je scans gaan sneller en je hebt
toch toegang tot het net voor updates of online scans.

Frank

Huib

Re: Virus - probleem

"Norbert" <norbert1958@gmail.com> schreef in bericht

> [...]

> rotzooi omdat die simpelweg niet opstart. Je scans gaan sneller en je hebt
> toch toegang tot het net voor updates of online scans.

Dit heb ik ook gedaan doch hij begon te scannen in Dos-mode?
Als je zeker bent dat die update zou moeten werken, heb ik misschien iets
verkeerd gedaan want het was al laat.
Groeten
Huib

Huib

Re: Virus - probleem

news:mn.6a2c7d8868aad263.72151@wilgeenmail.invalid ...
> [...]

> virusbesmetting alle herstelpunten te verwijderen door Sys****herstel
> even uit te schakelen en de PC op nieuw op te starten. Daarna zet je SH

Hallo,
Ik heb bij mij in de Bios gekeken en kan denk ik wel een USB-device
prioriteit geven om te booten, so far so good.
Doch via uw ref. site is het me niet duidelijk hoe een USB - stick bootable
kan gemaakt worden (lijkt me wel heel interessant ook voor mij, als men toch
eens prijs heeft ondanks alles).
Kan je iets meer toelichting geven.

Groeten
Huib

Huib

Re: Virus - probleem

news:7aceb$48a29b01$5353d4bc$11478@cache100.multik abel.net...

> [...]
> "Shell"="Explorer.exe"
> "Userinit"="C:\WINDOWS\system32\userinit.exe,"

Dag Karel,
Via de standaard logon komt er allerlei rotzooi, kleuren vervorming enz.
Geen idee wat die virus (sterk vermoeden ) kan zijn.
Bij het runnen van de AVG zonder update werden 4 fouten gevonden en heel wat
trojan horses.
Ik hoopte daarna een update te kunnen doen doch lukt ook niet.

Bij het maken van een nieuwe account kon er enkele normale acties gedaan
worden (met originele kwam telkens het berich geen toegang).

Die 2 keys zal ik laten controleren

> [...]

> Dit heb ik ook gedaan doch hij begon te scannen in Dos-mode?
> Als je zeker bent dat die update zou moeten werken, heb ik misschien iets

Hallo,
Ik heb dit bij mij even geprobeerd met "F8 en netwerkondersteuning" doch AVG
kan ik dan niet updaten daar ik de menu om up te daten niet zie.

groeten
Huib