Netwerk

Iris

Netwerk
Hallo,

Ik heb een probleem met ons netwerk thuis. Ik heb een pc met Windows Vista
en mijn vriend een met Windows XP. Beide pc's staan in de werkgroep Home. Ons
netwerk heeft altijd prima gewerkt, we konden mappen en bestanden delen via
allebei de pc's. Nu werkt het opeens niet meer. Naar mijn weten is er niets
raars gebeurd. Ik kan vanaf beide pc's nog wel de andere pc zien als ik in de
werkgroep kijk, alleen als je dan dubbel klikt krijg je de melding dat er
geen machtigingen zijn. Ik heb al geprobeerd om het netwerk opnieuw in te
stellen, maar het probleem blijft bestaan. Voor zover ik weet staat bij mij
in het Netwerkcentrum alles correct ingesteld:

Het netwerk staat op particulier, netwerkdetectie, bestanden delen, openbare
mappen delen en printers delen staan alle ingeschakeld.

Ook op de andere pc staan de machtigingen goed ingesteld (hoewel de gedeelde
map altijd bereikbaar moet zijn en zelfs dat lukt niet meer).

Windows Firewall staat ook bij beide pc's uitgeschakeld.

Iemand tips hoe ik dit op kan lossen zodat het delen weer gewoon werkt? Ik
hoef geen schijven of mappen te delen, ik wil alleen dat ik vanaf beide pc's
in de Gedeelde/Openbare mappen kan komen.

Mvg,

Iris.

Re: Netwerk
Iris schreef op 11-8-2008 13:07:
> [...]
> map altijd bereikbaar moet zijn en zelfs dat lukt niet meer).
>
> Windows Firewall staat ook bij beide pc's uitgeschakeld.

- Hoe luidt die melding "de melding dat er geen machtigingen zijn" exact
en letterlijk?
- XPhome of Pro? Als het Pro is: Bij Mapopties - weergave 'eenvoudig
delen van bestanden' aangevinkt?
- Bij de Vista in Netwerkcentrum 'met wachtwoord beveiligd delen '
UITgeschakeld?

Iris

Re: Netwerk
Op de ene pc staat Vista Home Premium en op de andere XP Professional. Als ik
van de XP pc naar de Vista pc wil in de werkgroep krijg ik de melding:

"\\Iris is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen
voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u
wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Toegang geweigerd."

Eenvoudig delen is ingeschakeld op de XP pc. En met wachtwoord beveiligd
delen is uitgeschakeld op de Vista pc. Er staat ook MacAfee op beide
computers. De Firewall daarvan heb ik ook uitgezet. Nu kan ik wel weer van de
Vista pc naar de XP pc in de gedeelde map maar nog niet andersom.

Mvg.
"karelV" wrote:

> [...]
> delen van bestanden' aangevinkt?
> - Bij de Vista in Netwerkcentrum 'met wachtwoord beveiligd delen '

Re: Netwerk
Iris schreef op 11-8-2008 13:49:
> [...]
> computers. De Firewall daarvan heb ik ook uitgezet. Nu kan ik wel weer van de
> Vista pc naar de XP pc in de gedeelde map maar nog niet andersom.

Ik *hoop* dat je ook die McAfee op de Vista hebt uitgeschakeld ;-)

Probeer het volgende eens op die Vista [met dank aan Mamamegs]:
Open regedit en blader naar deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Lsa.
In het rechterscherm zoek je naar Restrictanonymous. Dubbelklik hierop
en geef deze de waarde 0 (nul)

Blader dan naar deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\Tcpip\Parameters.
In het rechterscherm zoek je UseDomainNameDevolution. Weer op dubbel
klikken en ook deze geef je de waarde 0 (nul).

Nadat je dit gedaan hebt ga je naar de eigenschappen van je
netwerkkaart en haal je het vinkje weg bij TCP/IP.(onderin het lijstje)
Herstart nu je PC (je hebt nu geen internet verbinding!) en zet het
vinkje weer terug en herstart de pc. Het kan even duren voordat het
netwerk goed werkt, nadat er veranderingen in zijn aangebracht. Laat de
pc's vijf minuutjes met rust.

Iris

Re: Netwerk

"karelV" wrote:

> [...]
> vinkje weer terug en herstart de pc. Het kan even duren voordat het
> netwerk goed werkt, nadat er veranderingen in zijn aangebracht. Laat de

Na bovenstaande gedaan te hebben op de Vista pc werkt alles weer prima!
Hartstikke bedankt voor de hulp.

Re: Netwerk
Iris schreef op 11-8-2008 18:12:

> Na bovenstaande gedaan te hebben op de Vista pc werkt alles weer prima!
> Hartstikke bedankt voor de hulp.

Goed te horen! *En* [met dank aan Mamamegs]

Re: Netwerk
karelV explained on 11-8-2008 :

> Goed te horen! *En* [met dank aan Mamamegs]

Blij te horen dat die tip nog steeds werkt! Moet hem toch maar eens op
de site zetten... (vakantie is over, kids op school, heeft mama weer
wat meer tijd...) ;-)

Re: Netwerk
Mamamegs [MS MVP] schreef op 11-8-2008 18:34:

> Blij te horen dat die tip nog steeds werkt! Moet hem toch maar eens op
> de site zetten... (vakantie is over, kids op school, heeft mama weer wat
> meer tijd...) ;-)

Maar alleen met *deze* foutmelding:
Melding:
\\PCNAAM is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste
machtingingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder
van de server op als u wilt weten of u de juiste machtigingen hebt.
Toegang geweigerd

Re: Netwerk
karelV used his keyboard to write :

> [...]
> machtingingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder
> van de server op als u wilt weten of u de juiste machtigingen hebt.

Top, dank je Karel!