harde schijf in 2 partities

Misschien een hele domme vraag.
Ná mijn laptop te hebben uitgepakt en deze enige weken in gebruik te hebben
viel het mij op dat de harde schijf van 250 Gig verdeeld is in
twee partities C: en D:
In de afgelopen weken heeft de laptop alles netjes op de C: partitie
weggeschreven. De D: partitie wordt nog steeds niet gebruikt.
Doe ikzelf misschien iets fout ? Alle muziek, brieven, video, etc. heb
ik n.l. ook op de C: schijf gezet. Is dat wel goed?
Ik heb begrepen van de verkoper dat er op de harde schijf een gedeelte
is dat bedoeld is voor eventuele herinstallatie vanVista. Maar op welke
schijf staat dat beschermde gedeelte dan precies?
Ik heb een laptop van het merk Asus

~PC-freak©~

Re: harde schijf in 2 partities
Op Sat, 9 Aug 2008 11:29:11 +0200, schreef "W" <*********@*******.nl>
het volgende.

> [...]
>is dat bedoeld is voor eventuele herinstallatie vanVista. Maar op welke
>schijf staat dat beschermde gedeelte dan precies?

Dat staat op een 3e verborgen partitie die je in Vista niet ziet.
Tel de groottes van C en D maar eens bij elkaar op, je komt dan +/- op
220 GB uit.

groetjes Henk
~~GC~~

Re: harde schijf in 2 partities

"W" <*********@*******.nl> schreef in bericht
> [...]
> is dat bedoeld is voor eventuele herinstallatie vanVista. Maar op welke
> schijf staat dat beschermde gedeelte dan precies?

En ja uit eigen ervaring doe ik altijd de C partitie enkel voor het
besturingssysteem ( windows) + - 35 gb is ruim voldoende,
en dan maak ik een D partitie met mappen voor de te instaleren software,
fotos, videos, data enz..
dit heeft zo zijn voordeel om in geval van fouten in windows zonder verlies
van belangrijke gegevens enkel de C ( met windows)
te herstellen.
goed om weten, als alles naar Uw zin in geinstalleerd en alles werkt goed,
maak dan een image van de C partitie en save deze naar
een andere partitie dan de C ( De D of een externe hard disk b.v.) maak dan
ook een boot cd aan voorbeeld image software is
Norton Ghost of acronis true image, U kan natuurlijk ook de windows
systeemherstel gebruiken.
Een image van de C partitie herstellen kost maar + - 20 minuten alle
gegevens verliezen en opnieuw installeren kost veel meer
moeite en tijd.

Succes en groeten GC

Detmer

> [...]
> is dat bedoeld is voor eventuele herinstallatie vanVista. Maar op welke
> schijf staat dat beschermde gedeelte dan precies?

Kijk bij "Schijfbeheer" en de omvang en naamgeving en daarmee waarschijnlijk
ook de bedoeling van
deze D: partitie zal duidelijk worden.
Ga hiervoor naar: Configuratiescherm/Systeem en onderhoud. Kies onder
Systeembeheer "Partities op vaste schijf maken en
formatteren" en klik op "doorgaan" in het scherm van
gebruikersaccountbeheer.
In het dan geopende scherm "Schijfbeheer" zijn de partities zichtbaar.

m.vr.gr.
Detmer

Jawade

Re: harde schijf in 2 partities
In article <oNdnk.6197$Lt6.1424@newsfe17.ams2>, gcgc@invalid.telenet.be says...

> [...]

> Een image van de C partitie herstellen kost maar + - 20 minuten alle
> gegevens verliezen en opnieuw installeren kost veel meer

Zoals al vaker beschreven is dit een slechte manier, omdat je
altijd de op D: geinstalleerde programma's synchroon moet houden
met de backup van je C:. Werkt in de praktijk slecht. Beter is het
om op D: enkel data te zetten die niet afhankelijk is van het
besturingssysteem.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. MBR-rebuilders in DiskEdit!
http://jawade.nl/ Met een mirror op http://jawade.fortunecity.com/

Bird

Re: harde schijf in 2 partities
On Sat, 9 Aug 2008 11:52:19 +0200, "~~GC~~" <gcgc@invalid.telenet.be>
wrote:

> [...]
>besturingssysteem ( windows) + - 35 gb is ruim voldoende,
>en dan maak ik een D partitie met mappen voor de te instaleren software,

Zoals 'Jawade' al schreef, dat is niet de meest handige manier. Je
bent dan gedwongen twee backups naast elkaar te houden.

>dit heeft zo zijn voordeel om in geval van fouten in windows zonder verlies
>van belangrijke gegevens enkel de C ( met windows)
>te herstellen.

En dan heb je dus o.a. registergegevens (op C: dus) gewijzigd zonder
dat de geïnstalleerde software verandert. Dat kan behoorlijk mis gaan.

> [...]
>ook een boot cd aan voorbeeld image software is
>Norton Ghost of acronis true image, U kan natuurlijk ook de windows

Windows systeemherstel is zeker geen vervanging voor een 'echte' back
up.

Gr,
Arne Vogel.