vreemde gebruikersaccount!

Massimo

vreemde gebruikersaccount!
Hallo,

Ik ben nog maar kort bezig met Vista te gebruiken en ben daarbij
gestuit op bepaalde eigenaardigheden. Zo heb ik gemerkt dat de door
mij gemaakte bestanden die in een bepaalde door mij aangemaakte map
zijn gezet voor mij niet meer op te slaan zijn zodra ik in zo'n
document een wijziging aanbreng.

Kijk ik bij een van de bestanden onder Eigenschappen - tab
Beveiliging, dan zie ik onder 'Namen van groepen of gebruikers' een
mij onbekende gebruiker staan met de vreemde naam
'S-1-5-21-1614895754-796845957-682003330-1004. Deze gebruiker blijkt
de eigenaar te zijn van het betreffende bestand (een .rtf-bestand,
gemaakt met Wordpad), net als van alle andere bestanden in deze map.

Ik ben enige tijd geleden begonnen aan Vista met het aanmaken van een
bepaalde Gebruikersaccount met adminrechten. Later transporteerde ik
een aantal basisgegevens van mijn oude naar mijn nieuwe
(Vista)computer en toen bleek dat er een nieuw gebruikersaccount met
adminrechten aangemaakt was dat dus de kenmerken van de oude computer
(internet-iinstellingen, inrichting van het bureaublad e.d.) beheerde.
Ik weet niet hoe het anders uit te drukken. Misschien heb ik daar toen
zelf voor gekozen, weet ik niet meer.

Maar enige tijd later bedacht ik dat ik geen alter ego nodig had en
vereenvoudigde de zaken door mijn eerste gebruikersaccount te
verwijderen (met de daarbij behorende bestanden).

Is het mogelijk dat die vreemde gebruikersnaam staat voor het toch
verwijderde gebruikersaccount en dat die zombie nog steeds eigenaar is
van alle bestanden die door hem indertijd op de harddisk zijn gezet?

Een andere verklaring voor dat vreemde gebruikersaccount kan ik niet
bedenken.

Het is onwaarschijnlijk dat mijn nieuwe compie is overgenomen door een
hacker o.i.d. Hij is redelijk beschermd door Windows firewall,
Defender, Avira Antivir Personal Ed.

Groet,

Massimo
Willem

Re: vreemde gebruikersaccount!
'S-1-5-21-1614895754-796845957-682003330-1004 zal i.d.d. de identifier van
een inmiddels verwijderde gebruikersaccount zijn.
Wanneer je huidige account een admin account is zou je zonder problemen
ownership van de betreffende bestanden moeten kunnen nemen en zonodig de
rechten moeten kunnen aanpassen.

Ik betwijfel echter of dit probleem de reden is voor het niet meer kunnen
opslaan van gewijzigde bestanden.
Welke melding krijg je precies en hoe staan de NTFS rechten v.d. betreffende
folder/bestanden?

Willem

"Massimo" <och@'tisnietwaar.nl> wrote in message
> [...]
>
> Het is onwaarschijnlijk dat mijn nieuwe compie is overgenomen door een
> hacker o.i.d. Hij is redelijk beschermd door Windows firewall,

Massimo

Re: vreemde gebruikersaccount!
Beste Willem,

On Wed, 13 Aug 2008 17:08:48 +0100, "Willem" <v-43wifr@hotmail.com>
wrote:

> 'S-1-5-21-1614895754-796845957-682003330-1004 zal i.d.d. de identifier van
>een inmiddels verwijderde gebruikersaccount zijn.

Ja, dat is mij indertijd duidelijk gemaakt door iemand hier. Het
bericht waar je op reageert is al weer verouderd. :-) Het probleem
speelt inmiddels niet meer (nou ja, na handmatige verwijdering van
genoemde niet bestaande -want eerder al verwijderde- gebruiker en
uitschakeling van UAC heb ik toch nog toegangsproblemen als *enige*
gebruiker van deze computer!). De problemen die ik nu nog heb zullen
niet meer verbonden zijn met die identifier aangezien ik die nergens
meer tegenkom.

>Wanneer je huidige account een admin account is zou je zonder problemen
>ownership van de betreffende bestanden moeten kunnen nemen en zonodig de
>rechten moeten kunnen aanpassen.

Ik heb gemerkt dat als ik Eigendom neem van een eerst ontoegankelijke
map, dat ik dan later soms weer tegen hetzelfde
ontoegankelijkheidsprobleem oploop. Hoe ik nog steeds problemen met
toegankelijkheid kan heben onder Vista na het uitschakelen van UAC is
mij ü b e r h a u p t een raadsel...

> [...]
>opslaan van gewijzigde bestanden.
>Welke melding krijg je precies en hoe staan de NTFS rechten v.d. betreffende

Sorry, is al weer een tijdje geleden en de meldingen weet ik niet
meer.

>Willem

Groet,

Massimo
===================

>"Massimo" <och@'tisnietwaar.nl> wrote in message
>news:dj6d94p8bn265pn1sfvs4meg23impuluks@4ax.com.. .

Jan

Re: vreemde gebruikersaccount!
Hai mijn naam is Jan
Heb ook een soortgelijk probleen geconstateerd bij een kennis van mij.
Deze kennis had zoals een ieder zijn UAC aanstaan.
Ik heb het uit geschakeld en een programma geinstalleerd, daar zit een
database bij (1) waar alle gegevens (data die hij opslaat) in gaat.
Heb dit programma zelf geschreven inVB6.
Na verloop van tijd zet hij UAC weer aan.(bang geworden van al die
beveiligings meldingen)
Hij vraag mij hoe nu deze gegevens te backuppen, waarop ik zeg heel simpel,
zoek de database en kopieer deze naar waar je maar wil.
Kijken we nu in deze gekopieerde database, dan staan daar niet de nieuwe
gegevens in, maar alleen de oude vanaf het moment dat het geinstalleerd was.
Ook na uitschakeling UAC het zelfde laken en pak.
Dus UAC schrijf gegevens anders weg met UAC en zonder UAC.
En al dat Admin rechten en Beheerders gedoe daar hebben we niets aan.

O ja heb dit in XP nog nooit ondervonden, daar kon je doen wat je wilde en
alles werkte.
Mocht je voor jouw en mijn (kennis) probleem eenoplossing gevonden hebben
dan hou ik me aanbevolen en het zelfde doe ik uiteraard voor jouw.

Groet Jan
jdvn@chello.nl

"Massimo" <och@'tisnietwaar.nl> schreef in bericht
> [...]

> mij ü b e r h a u p t een raadsel...

> Sorry, is al weer een tijdje geleden en de meldingen weet ik niet

Osie

Re: vreemde gebruikersaccount!

"Jan" <jdvn@chello.nl> schreef in bericht
> [...]
> Mocht je voor jouw en mijn (kennis) probleem eenoplossing gevonden hebben
> dan hou ik me aanbevolen en het zelfde doe ik uiteraard voor jouw.

Misschien als je dat programma runt als administrator dat het dan wel
mogelijk is om bestanden weg te schrijven. Soms kan het ook helpen als je
dat programma al bij het installeren als administrator uitvoert. Dat doe je
door rechtermuisknop bestand selecteren en 'Als administrator uitvoeren'
kiezen. Krijg je ook geen/minder uac schermen.