Server even wakker maken tijdens starten Vista client

Robin

Server even wakker maken tijdens starten Vista client
Hallo Allemaal,

Vandaag eindelijk Wake-on-Lan i.c.m. slaapstand aangezet op mijn Server.
Mocht ookwel eens, want zonde van de stroom. Ik krijg één ding echter niet
voor mekaar, wellicht weet iemand raad...

Als ik gewoon mijn laptop opstart en de server staat nog in de slaapstand,
dan wordt de server wakker geschud nadat ik inlog op de Vista-laptop. Dat is
te laat, want ik heb op file-shares zaken als mijn favorieten, persoonlijke
mappen enzo staan. Dat komt uiteindelijk dan wel goed (netwerkverbindingen
worden naderhand hersteld op de Vista-laptop), maar ik wil dat netter.

Ik zoek naar een mogelijkheid om tijdens het starten van windows, de server
al wakker te krijgen. Zodat als ik het inlogscherm op mijn Vista-laptop krijg
er al vanalles op de server aan het gebeuren is qua wakker worden.

Ik had zelf bedacht om in mijn:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run
het volgende command aan te roepen: net view \\servernaam

Daar reageert de server normaal wel op als ik dat in een DOS-venster doe,
maar kennelijk niet als ik het in die registrykey zet en tijdens het
opstarten van Windows.

Mijn wens is simpel:
Wie heeft er een truckje om te zorgen dat tijdens het starten van Windows
(voordat ik me aanmeld met userid/pwd) ik iets kan laten roepen naar die
server van me???

Alvast heel hartelijk bedankt!

Re: Server even wakker maken tijdens starten Vista client
Robin schreef op 3-8-2008 2:09:
> [...]
> (voordat ik me aanmeld met userid/pwd) ik iets kan laten roepen naar die

Die "net view \\servernaam" als snelkoppeling opnemen in de groep
Opstarten? Hopelijk is bij het uitvoeren daarvan het netwerk al actief.

Robin

Re: Server even wakker maken tijdens starten Vista client
Hallo KarelV,

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de groep opstarten wordt toch pas
actief nadat ik ben ingelogd met username/password? Dat is nou precies wat ik
niet wil hebben.

Of bestaat er ook een groep opstarten die bij het starten van het systeem
wordt uitgevoerd en niet wacht tot aanmelden van de gebruiker?

dankjewel voor je reactie.

Robin schreef op 3-8-2008 10:35:
> [...]
> actief nadat ik ben ingelogd met username/password? Dat is nou precies wat ik

Klopt, maar het netwerk wordt pas geladen en actief ná inloggen.
Daarvóór heeft zo'n opdracht als net view \\servernaam nog geen effect.

> Of bestaat er ook een groep opstarten die bij het starten van het systeem
> wordt uitgevoerd en niet wacht tot aanmelden van de gebruiker?

Niet dat ik weet :-(

Robin schreef op 3-8-2008 2:09:
> [...]
> Mocht ookwel eens, want zonde van de stroom. Ik krijg één ding echter niet
> voor mekaar, wellicht weet iemand raad...

Server niet in de slaapstand zetten, maar voor Stand-by kiezen? Dan
blijft de voeding weliswaar aan, maar de hd's gaan wel uit.

mijn naam

Re: Server even wakker maken tijdens starten Vista client
"Robin" <Robin@discussions.microsoft.com> schreef in bericht

> [...]

> (voordat ik me aanmeld met userid/pwd) ik iets kan laten roepen naar die

Ik neem even aan dat je laptop DHCP gebruikt. Dit zal toch een van de
eerste zaken moeten zijn die er vanaf de laptop gebeuren dus als je het voor
elkaar krijgt dat je server hierop reageert én dat die dat snel genoeg doet,
heb je wat je hebben wil.

Nadeel is dan misschien wel dat je server wakker wordt van elk ethernet
verkeer, ook als 't niet van je laptop komt. Ik heb geen idee of je nog een
filter kan instellen (zodat de server alleen wakker wordt van verkeer vanaf
MAC-address <vulmaarin>).

Je zou ook nog kunnen overwegen om je server DHCP server te laten zijn voor
je laptop, dan zal je laptop pas verbinding kunnen maken wanneer de server
echt wakker is. De tijd die dan nodig is om de server wakker te schoppen
wordt dan overbrugd door DHCP-retries van de laptop.