mijn eerste ervaringen met Vista

Massimo

mijn eerste ervaringen met Vista

Hallo mensen,

Ik ben nu een hele tijd bezig met wennen aan Vista (als XP-er) en aan
het maken van instellingen...
Ik moet bekennen dat het mij niet meevalt.

Een paar punten:
- De klassieke weergave van bureaublad e.d. voldoet niet want is een
-blijkbaar expres- verarmde versie van de klassieke insteling onder
XP. Deze instelling geeft zo'n lelijk armoedig resultaat dat ik me
naar een milde versie van de nieuwe interface (aero, is het niet?) heb
laten terugjagen. Nu is alles wel wat trager maar daar valt mee te
werken.
- Ik heb net ontdekt dat ik de bestanden die ik gisteren op een nieuwe
harddisk heb gezet nog wel mag openen maar niet mag wijzigen! Het gaat
om bestanden die ik zelf als adminrechten genietende ;-) heb
aangemaakt. Zo ontstaat een onwerkbare situatie.
- Ik heb mijn printer ook op de nieuwe comp. geïnstalleerd (een HP
5652) en hoewel ik een printerprofieltje heb aangemaakt dat moet
zorgen voor automatisch dubbelzijdig printen, print ie enkelzijdig af.
(dit kan natuurlijk best aan HP liggen).
- De Verkenner vind ik een ramp. De inhoud van de linkerkolom schaatst
steeds heen en weer als ik er door heen struin (dit is duidelijk
klantvriendelijk bedoeld, opdat je bij indentatie toch wat te zien
krijgt). Ik word er wagenziek van.
- De Verkenner die aanvankelijk onderaan een soortement taakbalk liet
zien, doet dat niet meer nadat ik wat instellingen veranderd heb. Ik
zie niet hoe hem terug te krijgen en de rest zo te houden.
- In de linkerkolom van de Verkenner moet ik telkens helemaal naar
beneden gaan om Computer te vinden als ik iets openen wil want ze
hebben Computer i.p.v. bovenaan vrijwel beneden gezet.
- Aanvankelijk stond in de Verkenner een linkerkolom die te smal
was/werd en toen heb ik hem breder gemaakt. Deze instelling blijft
echter niet behouden en nu is ie alweer te smal.
- Aanvankelijk had ik een account aangemaakt met adminrechten om niet
tegen onmogelijkheden aan te lopen na de installatie en tijdens de
inrichting van Vista. Toen jammer genoeg niet dezelfde naam gekozen
als op mijn XP-machine en bovendien een wachtwoord gekozen. Later
herinnerde ik me dat je allerlei ellende kunt vermijden door de
instellingen van de XP-installatie over te hevelen naar je
Vista-machine. Behalve dat dat niet vlekkeloos ging, bleken die
instellingen overgenomen naar Vista maar wel onder mijn oude inlognaam
(zonder wqachtwoord). Dat betekent dat als ik nu b.v. mijn oude
Favorietenverzameling wil raadplegen, dat dat niet kan want ik vind ze
niet en al vond ik ze: ze horen nu bij mijn alter ego.Enfin, het hele
accountbeheer dat onder XP voor mij van geen betekenis was moet ik so
wie so eens onder de loupe nemen...

- Merkwaardig, maar waar iedereen over klaagt, nl. die melding(en) die
je bij elke muishandeling krijgt zodra je iets aanklikt om te openen
e.d., vind ik nog het minst irritant.

Ik heb nog steeds nauwelijks het idee dat ik met Vista kan omgaan.
Maar ik ben een volhouder als het om de computerij gaat dus ik geef
het zeker niet op. Luctor et (blijkbaar op den lange duur) emergo, zeg
ik maar. Zucht... ik heb er zo'n hekel aan maar ga toch maar eens die
enorme pil *) doornemen, vanzelf gaat het niet.

*) Windows Vista SP1 editie 'Grand Cru', van Easy Computing

Groet,

Massimo
edward

Re: mijn eerste ervaringen met Vista

"Massimo" <och@'tisnietwaar.nl> schreef in bericht

> Hallo mensen,
>
> Ik ben nu een hele tijd bezig met wennen aan Vista (als XP-er) en aan
> het maken van instellingen...
> Ik moet bekennen dat het mij niet meevalt.

blabla

> [...]
> enorme pil *) doornemen, vanzelf gaat het niet.
>
> *) Windows Vista SP1 editie 'Grand Cru', van Easy Computing

als de wiedeweerga terug naar XP en ons niet meer lastig vallen met
dergelijk geneuzel

Andre

Op Sat, 02 Aug 2008 19:09:48 +0200 schreef Massimo , :

>Ik ben nu een hele tijd bezig met wennen aan Vista (als XP-er) en aan
>het maken van instellingen...

Hoe lang al ?; ik bijna 2 jaar, vanaf de beta versie's.

>Ik moet bekennen dat het mij niet meevalt.

Valt best mee, moet ik bekennen ;-)

> [...]
>naar een milde versie van de nieuwe interface (aero, is het niet?) heb
>laten terugjagen. Nu is alles wel wat trager maar daar valt mee te

Windows Vista Basic stel ik in.

> [...]
>om bestanden die ik zelf als adminrechten genietende ;-) heb
>aangemaakt. Zo ontstaat een onwerkbare situatie.

Ik heb een normale account en Silent mode met TweakUAC.exe

>- De Verkenner vind ik een ramp.

Al jaar en dag ben ik een Total Commander (vroeger Windows Commander)
gebruiker, verkenner no way.

> [...]
>niet en al vond ik ze: ze horen nu bij mijn alter ego.Enfin, het hele
>accountbeheer dat onder XP voor mij van geen betekenis was moet ik so

Internet Explorer gebruik ik ook alleen als het nodig is,
ik gebruik firefox, en daar neem ik regelmatig een backup
van alle settings (MozBackup), daar zitten ook mijn favorieten bij.

>- Merkwaardig, maar waar iedereen over klaagt, nl. die melding(en) die
>je bij elke muishandeling krijgt zodra je iets aanklikt om te openen
>e.d., vind ik nog het minst irritant.

Met TweakUAC.exe heb ik daar dus geen last van.

En de map " mijn documenten" staat al jaren op mijn D: partitie, zelf
bij nieuwe installatie of backup terugzetten, of Winxp in dualboot
opstarten, mijn documenten zijn beschikbaar en blijven beschikbaar,
alsook mijn email met Thunderbird staan op mijn d: partitie,
nooit wat kwijt en geen probleem.

Eigenlijk staat er, behalve mijn OS en de grote programma's,
niks op mijn C: , ik kan mijn C: zo formateren
en ik zal niks van mijn data kwijt zijn.
--
Groetjes
André (VB)

> [...]

> het maken van instellingen...
> Ik moet bekennen dat het mij niet meevalt.

Nou wij hebben twee pc's op vista draaien, en 1 laptop op vista
En alles keurig in een netwerkje, icm met een netwerkschijf!
En ik moet zeggen het was de eerste dagen even wennen, maar ik zou echt niet
meer terug willen.

--
Mvrg!

zoef

Re: mijn eerste ervaringen met Vista
"Massimo" <och@'tisnietwaar.nl> schreef in bericht

> Hallo mensen,

..
> [...]
> om bestanden die ik zelf als adminrechten genietende ;-) heb
> aangemaakt. Zo ontstaat een onwerkbare situatie.

In verkenner rechts op die disk klikken:

"Eigenschappen \ delen \ geavanceerd delen \ deze map delen" aanklikken

Dan: "machtigingen en wijzigen toestaan" aanvinken.

Enfin, dat zou het probleem kunnen zijn :-)

> [...]
> steeds heen en weer als ik er door heen struin (dit is duidelijk
> klantvriendelijk bedoeld, opdat je bij indentatie toch wat te zien

Wat ik ook al een paar keer heb gehad ( en 'k weet eigenlijk niet of het aan
mijn eigen onhandigheid ligt of aan de kluns die de Verkenner ontwierp):
wanneer ik een map met de muis wil verplaatsen en 'k vertrek vanuit het
rechtse venster en 'k wil die als een submap ergens aanhechten in het linkse
venster, dan wordt de hele santenboetiek die ik passeer uitgevouwen en ben
mijn map kwijt ( zonder dat ik de muisknop heb losgelaten), wanneer me ik de
naam van die map dan nog precies kan herinneren kan ik met search opzoeken
waar ze ergens ligt aan te bengelen ...

> - De Verkenner die aanvankelijk onderaan een soortement taakbalk liet
> zien, doet dat niet meer nadat ik wat instellingen veranderd heb. Ik
> zie niet hoe hem terug te krijgen en de rest zo te houden.

Via "Organiseren \ indeling" bovenaan in Verkenner.

<knip>

zoef

Osie

Re: mijn eerste ervaringen met Vista

"edward" <edward@email.com> schreef in bericht

> "Massimo" <och@'tisnietwaar.nl> schreef in bericht

> blabla

> als de wiedeweerga terug naar XP en ons niet meer lastig vallen met
> dergelijk geneuzel

Wie bedoel je met ons? ik hoop niet dat je denkt namens mij te spreken. Want
dat is niet zo.

Massimo

Re: mijn eerste ervaringen met Vista
Hallo Edward,

On Sat, 2 Aug 2008 19:46:41 +0200, "edward" <edward@email.com> wrote:

>"Massimo" <och@'tisnietwaar.nl> schreef in bericht
>news:d559945d4i68v9b7f2i1gcu126qi0qq76a@4ax.com.. .

>blabla

>als de wiedeweerga terug naar XP en ons

Pluralis majestatis, neem ik aan.

>niet meer lastig vallen met
>dergelijk geneuzel

Het eerste voorlopig zeker niet en het tweede kan ik niet garanderen.
:-)

Massimo
Massimo

Re: mijn eerste ervaringen met Vista
Hallo André,

On Sat, 02 Aug 2008 19:56:43 +0200, Andre <me@privacy.invalid> wrote:

>Hoe lang al ?; ik bijna 2 jaar, vanaf de beta versie's.

3 of 4 zeer intensieve dagen, bijna niet van Vistacompie weggeweest...

>Valt best mee, moet ik bekennen ;-)

:-)

>Windows Vista Basic stel ik in.

Ik heb de Premiumversie :-))
(snap wel wat je bedoelt hoor)

>Ik heb een normale account en Silent mode met TweakUAC.exe

Ha! Ik vroeg me al af wat je voor die Silent Mode nodig hebt: dank.

>Al jaar en dag ben ik een Total Commander (vroeger Windows Commander)
>gebruiker, verkenner no way.

Ook ik ben van plan om een alternatief voor Verkenner te nemen (in elk
geval onder Vista), maar vanwege geldtekort liever een gratis of
goedkope vervanger. Ik heb op een zoektocht hiernaar een site gevonden
waarop 15 vervangers werden gereviewd en in het vervolg daarop nog 10
stuks. Veel vallen zo al af vanwege het Middeleeuwse uiterlijk.

>Internet Explorer gebruik ik ook alleen als het nodig is,
>ik gebruik firefox, en daar neem ik regelmatig een backup
>van alle settings (MozBackup), daar zitten ook mijn favorieten bij.

Nou ja, met MSIE valt voor mij wel te leven.

> [...]

>opstarten, mijn documenten zijn beschikbaar en blijven beschikbaar,
>alsook mijn email met Thunderbird staan op mijn d: partitie,

Ik meen al DRIE versies van Mijn Documenten aangetroffen te hebben en
moet eerst even uitzoeken welke map ik moet verplaatsen maar ik ga het
zeker ook doen.
En dan nog even uitzoeken waarvoor de map Openbaar bedoeld is. Hoewel
ie zo heet kan ik nu de afbeeldingen, etc. die erin staan niet meer
openen...
Enfin, ik ga mezelf of mijn alter ego maar eens de nek omdraaien want
2 x als gebruiker met adminrechten op mijn compie zitten heeft de zaak
vast gecompliceerd. ;-)

>Eigenlijk staat er, behalve mijn OS en de grote programma's,
>niks op mijn C: , ik kan mijn C: zo formateren
>en ik zal niks van mijn data kwijt zijn.

Ja, dat is de juiste methode (op XP-comp. ook toegepast.

Groet,

Massimo
Massimo

Re: mijn eerste ervaringen met Vista
Hallo David,

On Sat, 2 Aug 2008 20:09:05 +0200, <David> wrote:

> [...]

>En alles keurig in een netwerkje, icm met een netwerkschijf!
>En ik moet zeggen het was de eerste dagen even wennen, maar ik zou echt niet

Wel, ik hoop dat ik ook zover kom en denk van wel, ik ben geen
opgever.

Massimo
Massimo

Re: mijn eerste ervaringen met Vista
Hallo,

On Sat, 2 Aug 2008 21:01:12 +0200, "zoef" <zoef@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]

>"Eigenschappen \ delen \ geavanceerd delen \ deze map delen" aanklikken
>
>Dan: "machtigingen en wijzigen toestaan" aanvinken.

Zodra ik wat bijgeslapen heb (;-) ga ik dat uitproberen. Bedankt voor
de aanwijzing!

> [...]

>naam van die map dan nog precies kan herinneren kan ik met search opzoeken

Leuk toch zo'n nieuw OS...

>Via "Organiseren \ indeling" bovenaan in Verkenner.

O.k. ik ga het even proberen.

><knip>
>
>zoef

Bedankt!