:\users verplaatsen

Chris Jacobs

:\users verplaatsen
Ik heb Vista en Ubuntu geinstalleerd, op C:.

In Ubuntu kan ik F: wel mounten maar C: niet.

Daardoor heb ik in Ubuntu geen toegang tot C:\users\.

Is het mogelijk in Vista :\users\ te verplaatsen naar F: ?

Chris Geerlings

Re: :\users verplaatsen
http://shellrevealed.com/forums/post/7329.aspx

--
Chris

nieuws

Re: :\users verplaatsen
Creative oplossing; maar toch maar effe nit doen.
Welke foutmelding krijg je van ubuntu? - vraag hulp in linx groepen

"Chris Jacobs" <chris.jacobs@xs4all.nl> schreef in bericht
> Ik heb Vista en Ubuntu geinstalleerd, op C:.
>
> In Ubuntu kan ik F: wel mounten maar C: niet.
>
> Daardoor heb ik in Ubuntu geen toegang tot C:\users\.
>
> Is het mogelijk in Vista :\users\ te verplaatsen naar F: ?

Bart Friederichs

Re: :\users verplaatsen
Chris Jacobs wrote:
> Ik heb Vista en Ubuntu geinstalleerd, op C:.
>
> In Ubuntu kan ik F: wel mounten maar C: niet.
>
> Daardoor heb ik in Ubuntu geen toegang tot C:\users\.
>
> Is het mogelijk in Vista :\users\ te verplaatsen naar F: ?

Beetje vreemde oplossing. Waarom niet iets harder proberen C: te mounten
in Ubuntu?

Is waarschijnlijk NTFS, en die kun je mounten met ntfs tools.

Google is uw vrind.

Bart
--
Bart Blogt Beter: blog.friesoft.nl
Kees Nuyt

Re: :\users verplaatsen
On Thu, 24 Jul 2008 16:24:18 +0200, "Chris Jacobs"
<chris.jacobs@xs4all.nl> wrote:

>Ik heb Vista en Ubuntu geinstalleerd, op C:.

Je kunt geen twee verschillende operating systems
intalleren in dezelfde slice/partitie. Als je Ubuntu
installeert in "C:" ben je Vista kwijt.

>In Ubuntu kan ik F: wel mounten maar C: niet.

Dat is logisch.
Ik denk niet dat je Vista nog kunt starten.

>Daardoor heb ik in Ubuntu geen toegang tot C:\users\.
>
>Is het mogelijk in Vista :\users\ te verplaatsen naar F: ?

Als jouw specificaties en mijn aannames en conclusies
kloppen kan dat nu niet meer. Gelukkig heb je vantevoren
een backup gemaakt van C:\users, die kun je naar believen
restoren naar F:\users.
--
) Kees
(

Chris Jacobs

Re: :\users verplaatsen
In microsoft.public.nl.windows.vista nieuws <nonono@casema.nl> wrote:
> Creative oplossing; maar toch maar effe nit doen.
> Welke foutmelding krijg je van ubuntu? - vraag hulp in linux groepen

Ik heb gecrosspost naar nl.comp.os.linux .discussie.

Ik krijg geen foutmelding.

Ik zit in een grafische dinges met als bovenste regel:

Toepassingen Locaties Systeem

Als ik naar Locaties / Computer ga zie ik daar:

CD station.
HP_RECOVERY, dat is van Vista, daar moet ik dus afblijven.
NieuwVolume, die ken ik, die heb ik zelf gemaakt in Vista, en dat is daar F:
Bestandssysteem, dat is alleen het Ubuntu gedeelte van de C: drive.

Als ik op een van deze dingen klik worden ze mounted en verschijnen ze op mijn desktop.
Als ik er daar op rechtsklik krijg ik een optie Volume ontkoppelen, die umount ze weer.

Maar de complete C: zie ik er niet bij staan.

Misschien komt die er bij als ik /etc/mtab ga editen? Daar staat nu dit in:

/host/ubuntu/disks/root.disk / ext3 rw,errors=remount-ro 0 0
proc /proc proc rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
/sys /sys sysfs rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
varrun /var/run tmpfs rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755 0 0
varlock /var/lock tmpfs rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777 0 0
udev /dev tmpfs rw,mode=0755 0 0
devshm /dev/shm tmpfs rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw,gid=5,mode=620 0 0
lrm /lib/modules/2.6.24-19-generic/volatile tmpfs rw 0 0
/host/ubuntu/disks/boot /boot none rw,bind 0 0
securityfs /sys/kernel/security securityfs rw 0 0
gvfs-fuse-daemon /home/chris/.gvfs fuse.gvfs-fuse-daemon rw,nosuid,nodev,user=chris 0 0
/dev/sda3 /media/HP_RECOVERY fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0
/dev/sda2 /media/NieuwVolume fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0

dillinger

Re: :\users verplaatsen
Chris Jacobs wrote:

> [...]
> /dev/sda2 /media/NieuwVolume fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0

mtab moet je afblijven.

Ik denk dat je aan /etc/fstab een regeltje moet toevoegen
(op een regel):
/dev/sda2 /media/<naam-van-je-c-schijf> fuseblk
rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0
of iets dergelijks.

Post /etc/fstab hier eens.
Je kunt met sudo /sbin/fdisk -l kijken op welke partitie je vista root
staat, waarschijnlijk /dev/sda.

Of je hebt zoals Kees denkt je vista om zeep geholpen, zou goed kunnen.
Anders zou ubuntu hem waarschijnlijk wel automagisch hebben gevonden.
Dan heb je pech, of juist niet, het is maar hoe je het bekijkt.

Michel
dillinger

Re: :\users verplaatsen
dillinger wrote:

> [...]
> (op een regel):
> /dev/sda2 /media/<naam-van-je-c-schijf> fuseblk
> rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0

Dat moet dus
/dev/sda1 /media/<naam-van-je-c-schijf> fuseblk
rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0
zijn.

> Post /etc/fstab hier eens.
> Je kunt met sudo /sbin/fdisk -l kijken op welke partitie je vista root
> staat, waarschijnlijk /dev/sda.

en dat moet dus ook /dev/sda1 zijn.

> [...]
> Anders zou ubuntu hem waarschijnlijk wel automagisch hebben gevonden.
> Dan heb je pech, of juist niet, het is maar hoe je het bekijkt.

Michel

Chris Jacobs

Re: :\users verplaatsen
"dillinger" <dillinger@invalid.not> schreef in bericht
> [...]
> (op een regel):
> /dev/sda2 /media/<naam-van-je-c-schijf> fuseblk
> rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0

Niet /dev/sda2, dat was NieuwVolume oftewel F:, zal wel /dev/sda1 moeten
worden dan.

> Post /etc/fstab hier eens.

#
proc /proc proc defaults 0 0
/host/ubuntu/disks/root.disk / ext3 loop,errors=remount-ro
0 1
/host/ubuntu/disks/boot /boot none bind 0 0
/host/ubuntu/disks/swap.disk none swap loop,sw 0
0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0

Zo te zien is /hosts/ubuntu/disks wat in Vista C:/ubuntu/disks is.

C:\ubuntu\disks>dir
Het volume in station C heeft geen naam.
Het volumenummer is 8A9D-08D7

Map van C:\ubuntu\disks

24-07-2008 10:32 <DIR> .
24-07-2008 10:32 <DIR> ..
24-07-2008 14:45 <DIR> boot
24-07-2008 22:49 9.000.000.000 root.disk
24-07-2008 10:24 <DIR> shared
24-07-2008 12:37 1.000.000.000 swap.disk
2 bestand(en) 10.000.000.000 bytes
4 map(pen) 11.566.170.112 bytes beschikbaar

> Je kunt met sudo /sbin/fdisk -l kijken op welke partitie je vista root
> staat, waarschijnlijk /dev/sda.

Schijf /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9729 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x6483ece2

Apparaat Opstart Begin Einde Blokken ID Systeem
/dev/sda1 * 1 6405 51443680+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 6405 9037 21142528 7 HPFS/NTFS
/dev/sda3 9037 9729 5560320 7 HPFS/NTFS

> Of je hebt zoals Kees denkt je vista om zeep geholpen, zou goed kunnen.
> Anders zou ubuntu hem waarschijnlijk wel automagisch hebben gevonden.
> Dan heb je pech, of juist niet, het is maar hoe je het bekijkt.

Ik ben me er van bewust dat ik Vista om zeep zou hebben geholpen als ik zelf
de C: partitie voor Ubuntu gekozen zou hebben,
maar dat heb ik niet gedaan.
Ik heb gekozen voor een optie Ubuntu installeren binnen Windows.
Het gedraagt zich qua installeren en deinstalleren als een Windows
programma,
Is ook zichtbaar in Configuratiescherm / Programma's en onderdelen.
Maar Ubuntu opstarten gaat niet vanuit Windows, er is een dual boot menu
gekomen dat verschijnt als ik de computer aanzet.

> Michel

Chris Jacobs

Re: :\users verplaatsen
In microsoft.public.nl.windows.vista dillinger <dillinger@invalid.not> wrote:
> Anders zou ubuntu hem waarschijnlijk wel automagisch hebben gevonden.

Ik zie nu wat ik fout deed.

Ubuntu *had* C: automagisch gevonden en mounted.
Maar ik had het niet herkend doordat ik verwachtte dat het een apart item in Locaties zou zijn.
Het is mounted als de subdirectory host in Bestandssysteem!