Nederlandse spellingscontrole

dina

Nederlandse spellingscontrole
Hallo weten jullie ook wanneer de Nederlandse spellingscontrole voor Vista
er komt.Het is toch een lakse boel van microsoft om ons zo lang te laten
wachten.

Leen

Re: Nederlandse spellingscontrole
"dina" <dinatonnis@planet.nl> schreef in bericht
> Hallo weten jullie ook wanneer de Nederlandse spellingscontrole voor Vista
> er komt.Het is toch een lakse boel van microsoft om ons zo lang te laten
> wachten.

Is er niet en komt ook niet.

Plak/knip uit eerdere berichten hier(over) :

http://blogs.microsoft.nl/tonykrijne.../08/11650.aspx

Windows Live Mail van MS bevat wel NL-spellingscontrole.
http://get.live.com/nl-nl/wlmail/overview
--

Have a nice day!
Leen

Detmer

> [...]

> er komt.Het is toch een lakse boel van microsoft om ons zo lang te laten

Ik ben het helemaal met je eens. Het zou toch een kleine moeite voor
Microsoft moeten zijn om een Nederlandse spellingscontrole in Windows Mail
te bouwen. Alle ingrediŽnten zijn in het Office programma immers al
aanwezig! Het meest aparte vind ik nog wel dat hele volksstammen
pc-gebruikers zich hierover opwinden en zich afvragen of het ooit nog komt
terwijl Microsoft zich (voor zover ik weet) hult in een ijselijk stilzwijgen
hier over. Over "customer relations" gesproken!
m.vr.gr.
Detmer

Frans H

Detmer wrote:
> [...]

> komt terwijl Microsoft zich (voor zover ik weet) hult in een ijselijk
> stilzwijgen hier over. Over "customer relations" gesproken!

Nee hoor, Microsoft gaf aan dat het niet komt en dus adviseer ik iedereen
die wel een Nederlandstalige spelcontrole wil gebruiken om geen geld uit te
geven aan Vista, maar aan XP.

Jan Besar

Re: Nederlandse spellingscontrole
Op Tue, 22 Jul 2008 11:27:13 +0200, "Frans H"
<fransh@discusions.microsoft.com> schreef:

>Nee hoor, Microsoft gaf aan dat het niet komt en dus adviseer ik iedereen
>die wel een Nederlandstalige spelcontrole wil gebruiken om geen geld uit te
>geven aan Vista, maar aan XP.

Om daarvoor nu helemaal terug te gaan naar XP, lijkt mij overbodig.
Installeer Thunderbird, gratis, goed en Ned. spellingscontrole.
Ook heel goed, maar geen freeware, Pocomail en Eudora.
Jan
Frans H

Jan Besar wrote:

> [...]
> Installeer Thunderbird, gratis, goed en Ned. spellingscontrole.
> Ook heel goed, maar geen freeware, Pocomail en Eudora.

Je betaald 220 euro voor een Microsoftprogramma in de Nederlandse taal en om
te kunnen corresponderen in je eigen taal, wat dť motivatie is voor het
merendeel der senioren om een pc aan te schaffen, moet je eerst door een
wir-war van problemen worstelen om een Nederlandstalige spelchecker te
hebben.
Komt daarbij dat Thunderbird totaal anders is dan Outlook Express en alleen
in OE les wordt gegeven.

Ik praat niet over 'teruggaan', want dat vinden de marketeers van M$
prachtig. Nee, ik schrijf over 'niet aan beginnen' en gelukkig helpen
leveranciers mee om pc's en laptops te verkopen, waarbij je kunt kiezen.
In het cursuslokaal, waar ik les geef hebben alle pc's wederom XP en is
Vista in de ban, totdat het een Nederlandstalig programma is. Dat zouden
meer cursuslokalen moeten doen.

Jan Besar

Re: Nederlandse spellingscontrole
Op Tue, 22 Jul 2008 12:56:50 +0200, "Frans H"
> [...]

>hebben.
>Komt daarbij dat Thunderbird totaal anders is dan Outlook Express en alleen

Als je in OE les geeft (XP dus), waarom dan Łberhaupt Vista gebruiken,
hetgeen overigens geen programma is!!
Trouwens als je begint met Thunderbird zullen de senioren het verschil
niet weten. Tevens is het veiliger in gebruik, evenals Firefox.

> [...]
>In het cursuslokaal, waar ik les geef hebben alle pc's wederom XP en is
>Vista in de ban, totdat het een Nederlandstalig programma is. Dat zouden

Sinds wanneer is Vista niet Nederlandstalig als OS (geen programma
dus) ?
Moet je als docent toch wel weten :-)

Ik heb 5 jaar les gegeven aan senioren en ze nooit om leren gaan met
IE en OE. Vooral uit het oogpunt van veiligheid.

Jan
Frans H

Jan Besar wrote:

> Ik heb 5 jaar les gegeven aan senioren en ze nooit om leren gaan met
> IE en OE. Vooral uit het oogpunt van veiligheid.
>
> Jan

De lessen zijn gestructureerd, inclusief lesboelen en oefenmateriaal. 'k Ga
dus niet zelf bepalen wat wel en niet door de beugel kan, dat doen we samen.
En een e-mailprogramma, waarbij je kunt kiezen uit Duits, Engels en Frans
als spelchecker is te weinig, het voldoet niet.

Er werd ook geen korting gegeven en dus blijft Vista in de ban.

Jan Besar

Re: Nederlandse spellingscontrole
Op Tue, 22 Jul 2008 18:41:01 +0200, "Frans H"
<fransh@discusions.microsoft.com> schreef:

>Er werd ook geen korting gegeven en dus blijft Vista in de ban.

Ja vooral dit laatste is een sterk argument [NOT]
Vooral omdat het zo'n slecht "programma" is.
--
Waarom kopen we hotdog worstjes in een doos van 10 en de broodjes in
een pak van 8?
Rob Essers

Re: Nederlandse spellingscontrole
"Detmer" <detmer.koppius.nospam@planet.nl> schreef in bericht

> [...]

> stilzwijgen
> hier over. Over "customer relations" gesproken!

Hier ligt een taak voor de overheid! Waar blijven de schriftelijke vragen
van Kamerleden aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap???

De wetgever kan Microsoft stimuleren tot het nemen van de juiste beslissing
door in de Spellingwet (*) of het Besluit bekendmaking spellingvoorschriften
2005 (**) een bepaling op te nemen dat de in artikel 2 van de wet bedoelde
overheidsorganen en bij de uit de openbare kas bekostigde
onderwijsinstellingen gebruik dienen te maken van software met een
Nederlandse spellingscontrole.

*) Wet van 15 september 2005, houdende regels over de verplichting om bij de
overheidsorganen, bij de uit de openbare kas bekostigde
onderwijsinstellingen, alsmede bij de examens waarvoor wettelijke
voorschriften zijn vastgesteld, de schrijfwijze van de Nederlandse taal te
volgen, waartoe de Nederlandse Taalunie beslist (Spellingwet).

**) Besluit van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 6
januari 2006, nr. WJZ/2006/288(8182), houdende bekendmaking van
spellingregels en een lijst van woorden betreffende de schrijfwijze van de
Nederlandse taal waartoe het Comitť van Ministers op 25 april 2005 heeft
beslist (Besluit bekendmaking spellingvoorschriften 2005).