herinstallatie. Hoe krijg ik m'n bestanden terug

mijn naam

herinstallatie. Hoe krijg ik m'n bestanden terug
In verband met SP1 perikelen en andere onstabiliteiten wil ik m'n PC opnieuw
van vista voorzien middels de door de fabrikant geleverde
herinstallatie-methode.

Dat houdt dat de C:-schijf overschreven wordt, dus dat ik een goede backup
moet maken en weer terug moet kunnen zetten.

Ik heb een beetje zitten stoeien met robocopy, maar op de een of andere
manier weet dat programma niet goed om te gaan met links die terugverwijzen
naar een parentdirectory. Dat levert van die leuke lange circulaire paden op
die je vervolgens met slechts veel moeite weet te wissen :-(
(dit is me gebeurd terwijl ik op een dosprompt in herstelmodus probeerde
bestanden naar een andere computer te kopieren).

Nou ben ik dus best wel een beetje bang dat er ook nog bugs zitten in de
windows backupsoftware.

Is de backup zoals gemaakt door het backup-centrum hiervoor geschikt?

Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, toch wil ik de experts hier vragen of
het inderdaad gaat werken, voor bijvoorbeeld:

- opgeslagen email in de lokale mappen
- de inhoud van de windows agenda
- files in c:\gebruikers\mijn naam en subdirectories

of doe ik er wellicht verstandig aan om e.e.a handmatig te backuppen, zoals
- exporteren windows agenda
- exporteren windows mail

Een handmatige kopie maken van sommige belangrijke files doe ik sowieso wel.
Maar je zal altijd zien dat je iets vergeet, en dan is een full system
backup toch wel handig *mits betrouwbaar*.

Ik wil:
- Netwerkkabel verwijderen
- Een herinstallatie doen, alsof de PC net uit de fabriek komt. (D:-schijf
blijft intact)
- Sommige software verwijderen
- Updates KB935509, KB938371 en KB937287 installeren
- SP1 installeren
- Virusscanner installeren
- Netwerkstekker weer aansluiten
- overige updates laten komen
- mijn software weer installeren.

Wat ga ik allemaal voor ellende tegenkomen?

Tips zijn zeer welkom, vooral Do's en Don'ts.

GJ.Oomens

Re: herinstallatie. Hoe krijg ik m'n bestanden terug
On Fri, 4 Jul 2008 18:00:47 +0200, "mijn naam"
<whatever@hotmail.invalid> wrote:

> [...]
>bestanden naar een andere computer te kopieren).
>
>Nou ben ik dus best wel een beetje bang dat er ook nog bugs zitten in de

Een suggestie....

Geen idee. Maar als je een D schijf hebt laat je alles op D zetten.
Paden aanpassen van Windows Mail Archief, Documenten etc. Dan heb je
alles en hoef je na herinstallatie alleen nog de paden aan te passen.
http://www.edbott.com/weblog/?p=1371

Er is ook nog zoiets als: http://support.microsoft.com/kb/928634
--
Gérard
mijn naam

Re: herinstallatie. Hoe krijg ik m'n bestanden terug
"GJ.Oomens" <gj.news@inter.nl.net> schreef in bericht

> [...]
> Paden aanpassen van Windows Mail Archief, Documenten etc. Dan heb je
> alles en hoef je na herinstallatie alleen nog de paden aan te passen.

Oke bedankt,

In feite houdt het in dat ik C: alleen nog zou gebruiken voor windows, en
een andere partitie voor alle user data, correct?

Beetje zonde van de beschikbare ruimte (208 van 278 G vrij), dan wil ik toch
echt de partitie flink verkleinen. Ik hoop dat zo'n fabrieksinstelling daar
tegen kan. (weet iemand dat toevallig? medion.)

Dan doe ik een herinstallatie, en pas bijv. windows mail zo aan dat die de
data op D: gebruikt.

Gaat dit ook werken met NTFS? Of kan ik verwachten dat ik ownership moet
nemen ofzo?

GJ.Oomens

Re: herinstallatie. Hoe krijg ik m'n bestanden terug
On Mon, 7 Jul 2008 11:34:12 +0200, "mijn naam"
<whatever@hotmail.invalid> wrote:

>In feite houdt het in dat ik C: alleen nog zou gebruiken voor windows, en
>een andere partitie voor alle user data, correct?

Dat klopt.
En alle andere programma's kun je ook nog gewoon op C installeren
natuurlijk.

>Beetje zonde van de beschikbare ruimte (208 van 278 G vrij), dan wil ik toch
>echt de partitie flink verkleinen. Ik hoop dat zo'n fabrieksinstelling daar
>tegen kan. (weet iemand dat toevallig? medion.)

Dat weet ik niet....De fabrikant zal wel standaard te werk gaan, vrees
ik bij een recovery. Geen idee of je dan wat te kiezen hebt.

Zelf heb ik hier een HP met een gedeelte recovery, alles zat op een
schijf verder. Recovery partite verwijderd en schijf gedeeld in twee
partities. Zelf een retail versie van Vista geïnstalleerd.

>Dan doe ik een herinstallatie, en pas bijv. windows mail zo aan dat die de
>data op D: gebruikt.

Bij Windows mail gaat dat via extra -> opties -> tabblad geavanceerd
-> storefolder/archiefmap.....

>Gaat dit ook werken met NTFS? Of kan ik verwachten dat ik ownership moet
>nemen ofzo?

Het is toch standaard NTFS, Vista. Als je dezelfde
gebruikersnaam/loginnaam gebruikt heb je vast helemaal geen problemen.

En anders:
http://www.vistax64.com/tutorials/67...ship-file.html

Misschien blijft toch die Easy Transfer Wizard handig?
http://support.microsoft.com/?scid=k...8635&x=11&y=19
--
Gérard
mijn naam

> Bij Windows mail gaat dat via extra -> opties -> tabblad geavanceerd
> -> storefolder/archiefmap.....

Deze waarschijnlijk:
....geavanceerd -> Onderhoud -> Archiefmap.

> [...]
>
> En anders:
> http://www.vistax64.com/tutorials/67...ship-file.html
>

> Misschien blijft toch die Easy Transfer Wizard handig?

Ik ga me eerst nog even verdiepen in de diverse tips die in die andere link
(Ed Bott) te vinden zijn. Goede tip, nogmaals dank!