TV koppelen aan PC

J.C. Nordhausen

TV koppelen aan PC
Ik ben in het bezit van een Grundig Xentia televisie, welke is voorzien van
een DVI-I poort, 29-pins. Nu zou ik graag mijn Sony Vaio VGN-AR41S laptop op
de TV willen aansluiten om FullHD beelden te kunnen bekijken. De laptop is
echter voorzien van een HDMI-connector. Ik heb geprobeerd een verbinding tot
stand te brengen met een HDMI-kabel met een DVI-A, en met een DVI-D
verloopplug, maar in beide gevallen krijgt de TV geen signaal. In het TV
submenu is de instelling voor PC-controle niet actief, zodat ik daar niets
kan instellen. Mijn vraag is: Moet de verbinding tot stand worden gebracht
met een 29-pins connector, of kan ik volstaan met een 24-pins verloopplug,
aangezien mijn leverancier zegt dat een 29-pins connector niet bestaat (??),
en ook dat de 4 pinnen die ik dan tekort kom, alleen te maken hebben met een
analoog beeld, en dus niet nodig zijn, omdat de HDMI-plug een digitaal beeld
doorgeeft naar de 3 x 8 pingroep, die een DVI-D plug heeft. Ik heb overigens
de aanwijzingen in de Grundig handleiding opgevolgd behalve de PC-controle
die dus niet beschikbaar is, maar helaas, geen respons. De HDMI-poort in de
laptop is standaard actief. Ik vermoed dat een 29-pins connector een
voorwaarde is, waarom zit er anders een 29-pins aansluiting op de TV. Heeft
iemand misschien ervaring met een dergelijke aansluiting?

Gandalf Gladstone

Re: TV koppelen aan PC

"J.C. Nordhausen" <nordhaus@wxs.nl> schreef in bericht
> [...]
> Ik vermoed dat een 29-pins connector een voorwaarde is, waarom zit er
> anders een 29-pins aansluiting op de TV. Heeft iemand misschien ervaring

Foum van Vaio gebruikers (Ned) waar je je vraag kunt deponeren!
http://club.vaio.sony.co.uk/clubvaio...reads?forum=88

> [...]

> Ik vermoed dat een 29-pins connector een voorwaarde is, waarom zit er
> anders een 29-pins aansluiting op de TV. Heeft iemand misschien ervaring

Op bladzijde 91 van de Vaio handleiding staat het volgende:

Een HDMI-compatibele tv op uw computer aansluiten.

1 Steek het netsnoer van de tv in een stopcontact.
2 Steek het ene uiteinde van de HDMI-kabel in de HDMI-poort van de computer
en het andere uiteinde in de tv.
3 Stel het ingangskanaal van de tv in op de externe ingang.
4 Stel het tv-configuratiesysteem in.

! Als uw tv is uitgerust met een HDMI-als een DVI-poort, raden wij u aan de
HDMI-poort te gebruiken
De HDMI-kabel verzendt zowel video als audio-signalen.

Als een ander stuurprogramma wordt gebruikt dan het stuurprogramma van
Sony, kan het voorkomen dat beeld of geluid niet wordt weergeven.
Gebruik altijd het door Sony meegeleverde stuurprogramma's voor updates.

Johnny T

RE: TV koppelen aan PC

"J.C. Nordhausen" wrote:

> [...]
> voorwaarde is, waarom zit er anders een 29-pins aansluiting op de TV. Heeft
> iemand misschien ervaring met een dergelijke aansluiting?

Massimo

Re: TV koppelen aan PC
Hallo,

On Sat, 14 Jun 2008 21:04:39 +0200, "Gandalf Gladstone" <Gandalf
G.@imaginary«.com> wrote:

[KNIP]

> [...]
>HDMI-poort te gebruiken
>De HDMI-kabel verzendt zowel video als audio-signalen.

Er zit dus een hdmi 1.3 aansluiting op zijn computer. Het kan best
zijn dat zijn tv nog een ouder type hdmi-aansluiting (b.v. v.1.1)
heeft, dat wel beeld maar geen geluid ontvangt. Zou dat nog problemen
kunnen veroorzaken? (lijkt me van niet)

> [...]
>Sony, kan het voorkomen dat beeld of geluid niet wordt weergeven.
>Gebruik altijd het door Sony meegeleverde stuurprogramma's voor updates.

De televisie is minder dan een jaar oud, LCD-scherm, HD-ready.
Wat betreft het Media Center: ik heb WinVista Home in gebruik, en daar zit
het pakket standaard in (bij Sony Vaio).
En ik heb de handleidingen natuurlijk ook uitgeplozen. Daarin staat dat bij
voorkeur een HDMI verbinding zou moeten worden gebruikt, en dit met name
voor de geluidsoverdracht. In mijn geval moet ik dus een aparte geluidskabel
gebruiken. Er staat dus niet in dat een DVI-verbinding naar HDMI niet werkt.
Er zijn kant-en-klare kabels voor te koop (helaas niet met DVI-I), dus het
zou moeten werken (neem ik aan, anders zouden er geen kabels voor te koop
zijn). Ik ben op zoek geweest naar een DVI-I verloopplug, dus 29-pins, maar
zonder resultaat. Eigenlijk zou dit de enige werkende optie kunnen zijn.
Weet iemand zo'n plug te vinden? Volgens Sony zou er geen probleem moeten
zijn, Grundig heeft tot nog toe niet geantwoord op mijn vraag.

"J.C. Nordhausen" wrote:

> De televisie is minder dan een jaar oud, LCD-scherm, HD-ready.

antwoordt:
>Dit zegt niets omdat HD ready niet is veranderd en het al weer een tijdje bestaat
>je kan ook nog steeds nieuwe tv 's kopen die bijna niet meer voldoen aan de
>moderne tijd.
>je wou Full HD kijken op je laptop ,maar dat lukt je niet wel HD.
>Als je nl geen 1080i tv hebt kan hij ook niet de hoogste hd signalen doorgeven
>op je beeldscherm van je tv en dus ook niet naar je laptop.

Nu denk je waarschijnlijk ,maar mijn laptop kan het toch ontvangen?

----------------------------

---------------------------------------

> [...]
> voor de geluidsoverdracht. In mijn geval moet ik dus een aparte geluidskabel

antwoordt:
Dit klopt een HDMI zorgt dat beld en geluid door dezelfde kabel lopen,bij
DVI zal je
>en een DVI aansluitstekker en geluidskabels moeten kopen.

Er staat dus niet in dat een DVI-verbinding naar HDMI niet werkt.

antwoordt:
dat klopt in principe moet je bijna elke soort kunnen doorschakelen.
op uitzonderingen daargelaten zoals van S-video of DVI naar HDMI lukt wel
,maar anderom niet.

> [...]
> Weet iemand zo'n plug te vinden? Volgens Sony zou er geen probleem moeten
> zijn, Grundig heeft tot nog toe niet geantwoord op mijn vraag.

Antwoordt: die zijn er
..Ook voor DVI-I zijn gewoon aansluitkabels te koop.zie en overtuig:

http://www.twenga.nl/dir-Audio-Video...VI-VGA-adapter

>en geef je leverancier maar een flinke oppepper want die heeft waarschijnlijk
>een tijdje geslapen en weet niet meer wat er te koop is.

J.C. Nordhausen

Re: TV koppelen aan PC
Nee, nee, misverstand. Mijn PC is FullHD (1080p) en hierop worden mijn
HD-films perfect weergegeven. Alleen wil ik ze wat groter bekijken op een
HD-ready beeldscherm. Dus de informatiestroom komt van mijn PC en moet naar
de TV. De beelden komen oorspronkelijk van een HD-camcorder, die overigens
wel op de TV kan worden aangesloten via Component. Ik weet dat ik dan max
720p kan weergeven, maar desondanks heb ik toch een briljant beeld op de TV.
Maar ik heb een 60 Gb harddisk in mijn camcorder en die raakt een beetje
vol. Ik kan de beeldinformatie overbrengen naar de PC, geen probleem, maar
van daaruit niet weergeven op de TV. Als ik dus hoge resolutie op mijn TV
wil weergeven moet ik de bestanden op de camera laten staan. Helaas is de
harddisk van de camcorder niet uitbreidbaar, vandaar het zoeken van een
manier om HD-beelden, desnoods 720p, zichtbaar te maken op de TV.

"Johnny T" <JohnnyT@discussions.microsoft.com> schreef in bericht

> [...]

> ,maar anderom niet.

> Antwoordt: die zijn er
> .Ook voor DVI-I zijn gewoon aansluitkabels te koop.zie en overtuig:

On Sun, 15 Jun 2008 20:31:01 +0200, "J.C. Nordhausen"
<nordhaus@wxs.nl> wrote:

> [...]
>harddisk van de camcorder niet uitbreidbaar, vandaar het zoeken van een
>manier om HD-beelden, desnoods 720p, zichtbaar te maken op de TV.

Een opmerking: Ik weet dat die moderne lcd-tv's sd-video upscalen naar
hd-video (in dit geval zou dat naar 1080i zijn) maar of ze ook
downscalen? Staat er niet ergens in de handleiding van je tv of hij
1080p kan downscalen naar 1080i? Ik weet nl. niet of hd-ready tv's dat
standaard (niet) doen of dat de ene dat wel kan en de andere niet.

Massimo
==========================

>"Johnny T" <JohnnyT@discussions.microsoft.com> schreef in bericht

>>> gebruiken.

J.C. Nordhausen

Re: TV koppelen aan PC
Nee, het handboek van de TV geeft maar weinig technische informatie waar men
wat aan heeft, maar in principe gebeurt het downscalen ook wanneer ik mijn
videocamera aan de TV hang. Tenzij de verbinding via Component dat verzorgt.
Helaas heeft mijn laptop geen aansluiting voor component, anders zou ik dat
proberen want dat lukt prima vanuit de camcorder. Overigens vermeldt het
handboek van de PC dat de verbinding tussen de PC en de TV mogelijk moet
zijn met een kabel HDMI naar DVI-D. Dat zou betekenen dat de vier extra
pinnen van de DVI-I inderdaad niet nodig zijn. Maar een dergelijke kabel heb
ik al geprobeerd en de TV gaf er geen reactie op, ondanks het instellen van
de TV volgens het boekje.