Bootmgr Vista

Tim Roelvinks

Bootmgr Vista
Goedeavond,

Er staat hier een systeem voor me met 4 harddisks. Daarop is vista
ultimate 64 bit geinstalleerd. Op één of andere manier is - mijn
interpretatie - de bootmanger op een andere harddisk (partitie) beland,
anders dan de C (systeem) schijf. Wanneer ik dus enkel één disk aansluit
krijg ik de melding non bootable device found. Sluit ik beide disks
(twee stuks) aan - op de juiste poort - dan start windows wel op! Hoe
kan ik dat bootgedeelte verplaatsen naar de systeemdisk? Dus het deel
waar windows is geinstalleerd?

Re: Bootmgr Vista
Tim Roelvinks formulated the question :
> [...]
> wel op! Hoe kan ik dat bootgedeelte verplaatsen naar de systeemdisk?
> Dus het deel waar windows is geinstalleerd?

Probeer het volgende eens:
* Haal alle schijven behalve de Windows schijf los.
* Start vanaf de Vista installatie DVD
* Voer de landen instellingen in en kies voor Uw computer herstellen,
links onderin.
* Er wordt nu gezocht naar Windows installaties.
* Klik op Volgende en kies uit het lijstje Opties voor Systeemherstel
de optie Opstartherstel.
* Nu wordt geprobeerd om je installatie te herstellen en met een beetje
geluk start Vista nu wel gewoon van één schijf op.

Leen

Re: Bootmgr Vista
Om 1 of andere reden wil de bios wel eens de verkeerde disk als boot disk
zetten.
Kijk even in de bios.
Ook geen idee waarom de bios in sommige gevallen zelf gaat "denken" en dit
doet.

"Tim Roelvinks" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> bootgedeelte verplaatsen naar de systeemdisk? Dus het deel waar windows is

GJ.Oomens

Re: Bootmgr Vista
On Wed, 04 Jun 2008 22:51:50 +0200, Tim Roelvinks <no@mail.com> wrote:

> [...]
>(twee stuks) aan - op de juiste poort - dan start windows wel op! Hoe
>kan ik dat bootgedeelte verplaatsen naar de systeemdisk? Dus het deel

Als de andere suggesties niets opleveren: bootrec /FixBoot
http://support.microsoft.com/kb/927392
--
Gérard
Tim Roelvinks

Re: Bootmgr Vista
Tim Roelvinks schreef:
> [...]
> (twee stuks) aan - op de juiste poort - dan start windows wel op! Hoe
> kan ik dat bootgedeelte verplaatsen naar de systeemdisk? Dus het deel

Ik begrijp wel hoe het probleem is ontstaan. De systeemdisk zat (zit)
aangesloten op poort 2 van de SATA controller. Het lijkt dat Vista
automatisch de bootfiles op de eerste poort installeert. En dat klopt
precies, want de harddisk waar de bootfiles nu op staan is de eerste
schijf op de SATA controller...Nu nog 'even' oplossen...

Ik ga er vanmiddag mee aan het werk, ik houd julle op de hoogte!
Indy

Re: Bootmgr Vista

"Tim Roelvinks" <no@mail.com> schreef in bericht

> [...]
> schijf op de SATA controller...Nu nog 'even' oplossen...
>
> Ik ga er vanmiddag mee aan het werk, ik houd julle op de hoogte!

Ik ben benieuwd naar die oplossing.
Dit probleem heeft is geen Vista probleem maar komt ook voor bij XP.
Vergelijk het met een Siamese tweeling met één hart.
Jij wilt ze scheiden en allebei in leven houden.
Sorry voor deze lugubere vergelijking !

Indy

Tim Roelvinks

Re: Bootmgr Vista
Tim Roelvinks schreef:
> [...]
> (twee stuks) aan - op de juiste poort - dan start windows wel op! Hoe
> kan ik dat bootgedeelte verplaatsen naar de systeemdisk? Dus het deel

Oplossing is eigenlijk best simpel. Kopieer via de verkenner de
bootbestanden gewoon naar de C-drive en klaar! De BCD file is echer 'in
use', maar dat is simpel op te lossen door de eigenschappen van de /boot
map te bekijken en een previous version to kopieeren naar C. Dan opnieuw
opstarten en klaar!

> [...]
> use', maar dat is simpel op te lossen door de eigenschappen van de /boot
> map te bekijken en een previous version to kopieeren naar C. Dan opnieuw

Ik hoop het voor je.
Door opstartbestanden te kopieren naar een schijf wil nog niet zeggen dat
die schijf actief wordt.
Je vergeet een paar dingetjes t.w. MBR en de opstartsector en de BIOS die
daar een rol in speelt.
Succes !

Indy

Tim Roelvinks

Re: Bootmgr Vista
Indy <tris63@home.nl schreef:

> [...]

> dat die schijf actief wordt.
> Je vergeet een paar dingetjes t.w. MBR en de opstartsector en de BIOS

Nou....als ik alle disks los maak, enkel de systeemdisk aangesloten laat
en hij start dan op dan lijkt me dat oke. Ook staat de disk nu op de
eerste poort, ipv op de tweede.