Externe schijven uitschakelen

Rob

Externe schijven uitschakelen
Hallo,

Ik heb een Medioncomputer met daaraan 3 externe harde schijven. Twee op een
usbpoort en een op een eSATA aansluiting. Een van de schijven een Samsung
Pleomax wordt passief gekoeld en bloedheet. Er zit geen aan/uitschakelaar
aan. Gezien je de schijven niet constant gebruikt zou ik ze softwarematig na
enige tijd willen uitschakelen. Heb al in energiebeheer (Windows Vista Sp1)
gekeken, maar kan daar niets vinden. Bestaat hier een softwareprogje voor of
zie ik iets over het hoofd?
Bvd veel dank voor reacties!
Rob.

Re: Externe schijven uitschakelen
After serious thinking Rob wrote :
> [...]
> energiebeheer (Windows Vista Sp1) gekeken, maar kan daar niets
> vinden. Bestaat hier een softwareprogje voor of zie ik iets over het

De optie 'Schakel harde schijven uit na xx minuten' in Energie Beheer
werkt niet?

Gandalf Gladstone

Re: Externe schijven uitschakelen

"Rob" <r.derooNOSPAM@hccnet.nl> schreef in bericht
> [...]
> energiebeheer (Windows Vista Sp1) gekeken, maar kan daar niets vinden.
> Bestaat hier een softwareprogje voor of zie ik iets over het hoofd?

Via het pictogram ''Hardware veilig verwijderen" de bewuste externe harddisk
uitschakelen
zonder het af te koppelen is mogelijk!

"Gandalf Gladstone" <Gladstone G.@imaginary«.com> schreef in bericht

> "Rob" <r.derooNOSPAM@hccnet.nl> schreef in bericht

> Via het pictogram ''Hardware veilig verwijderen" de bewuste externe
> harddisk uitschakelen
> zonder het af te koppelen is mogelijk!

Bij alle drie de schijven zegt hij dat ze in gebruik zijn en lukt dat dus
niet.

news:mn.1aff7d86de344f82.72151@wilgeenmail.invalid ...

> De optie 'Schakel harde schijven uit na xx minuten' in Energie Beheer
> werkt niet?

> Problemen met Windows Vista?
> www.vistabits.nl

Nee wil ook niet. Begrijp er niets van.

Rob wrote on 3-6-2008 :
> "Mamamegs [MS MVP]" <mamamegs@wilgeenmail.invalid> schreef in bericht
> news:mn.1aff7d86de344f82.72151@wilgeenmail.invalid ...

> Nee wil ook niet. Begrijp er niets van.

Is er niet iets dat de schijf in gebruik houdt, gezien je reactie op de
suggestie van Gandalf G? (via Hardware Veilig Verwijderen) Ook gezien
het feit dat de schijf <q>bloedheet</q> wordt...

zoef

Rob wrote:
> "Gandalf Gladstone" <Gladstone G.@imaginary«.com> schreef in bericht

> Bij alle drie de schijven zegt hij dat ze in gebruik zijn en lukt dat
> dus niet.

Best is, denk ik, daar mee te leren leven. Als het enige troost kan geven:
ik heb dat probleem ook - meestal dan toch en wanneer, een zeldzame keer, de
externe schijf eens niet in "gebruik" is dan valt ze niet stil onder Vista.
Op dezelfde laptop onder XP werkt het wel goed.

"zoef" <zoef@nowhere.invalid> schreef in bericht

> [...]
> de externe schijf eens niet in "gebruik" is dan valt ze niet stil onder
> Vista. Op dezelfde laptop onder XP werkt het wel goed.

Ik denk dat Vista toch debet aan dit probleem is. Er zit gewoon niets anders
op dan de stekkers er dan maar uit te trekken.
In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties,
Rob.

Peter Annegarn

> [...]

> anders op dan de stekkers er dan maar uit te trekken.
> In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties,

Nee, het probleem zit gewoon bij al die gebruikers die externe harde
schijven te lang aangesloten laten op Windows. Dit speelde ook al bij
XP. Als je een harde schijf niet alleen maar aangesloten hebt op het
moment dat je een back-up maakt van je interne harde schijf, en met name
ook tijdens de installatie van programma's, dan gaat Windows ervan uit
dat die schijf kennelijk een interne schijf is die altijd verbonden
dient te blijven met het OS. Het gaat daar informatie opslaan voor
intern gebruik en in het Register komen er verwijzingen naar die
informatie op de externe HD. Die mag je daarna niet meer loskoppelen
omdat Windows die data op bepaalde momenten nodig heeft. Dit is een
gedrag dat tot het design van Windows behoort en niet gewijzigd kan
worden.

Dus alleen een externe HD aansluiten tijdens een back-up en zeker geen
bestanden openen die daarop zijn opgeslagen.

--
Peter Annegarn
Antwoord a.u.b. _onder_ het relevante deel van de quote en knip het

Johnny T