Diverse traagheidsproblemen

Jan Verheijen

Diverse traagheidsproblemen
Sinds kort stelt Vista mijn geduld wel heel erg op de proef.
- Na het aanmaken van een nieuwe (bestands)map bevriest het venster
gedurende 40 seconden; er is dan enige diskactiviteit. Het venster is niet
te verslepen, te vergroten/verkleinen enz. Buiten het venster kan ik wel
werken: bijvoorbeeld naar Taakbeheer of naar Start > Programma's. Na die 40
seconden wordt het venster weer vrijgegeven.
- Bij het verwijderen van een map (zelfs een lege) duurt het 30 seconden
voordat deze actie beŽindigd is. Gedurende die tijd verschijnt het schermpje
'Naar prullenbak'.
- Via Start > Zoeken een zoekactie beginnen: het duurt 60 seconden voordat
ik in het zoekscherm verder kan.

Ik heb mijn virusscanner op het gehele systeem losgelaten: geen virus.
In taakbeheer zie ik geen onbekende processen.
Bij de opgestarte bestanden zit niets wat ik niet eerder al ben
tegengekomen.

Vanwege de diskactiviteit tijdens voornoemde acties en het feit dat 'zoeken'
bij de problemen is betrokken heb ik gedacht aan indexeringsactiviteiten van
de computer.
Ben gaan kijken bij 'Opties voor indexeren'. Dan lees ik: Indexeren wordt
niet uitgevoerd. Er zijn ook geen locaties vermeld. De knoppen 'Wijzigen'
en 'Geavanceerd' zijn niet actief.

Is er mogelijk een registerbeschadiging in het spel?
Wie weet raad?

Re: Diverse traagheidsproblemen
Jan Verheijen schreef op 15-4-2008 14:16:
> [...]
> 'Wijzigen' en 'Geavanceerd' zijn niet actief.
>
> Is er mogelijk een registerbeschadiging in het spel?

Ik zou eens aan de slag gaan met shexview.exe. Zie:
http://www.vistabits.nl/windows_verk....exe_crash.htm

QPC

Re: Diverse traagheidsproblemen
"Jan Verheijen" <jmm.verheijen@planet.nl> schreef in bericht
> [...]
> en 'Geavanceerd' zijn niet actief.
>
> Is er mogelijk een registerbeschadiging in het spel?

Zet de virusscanner eens uit en probeer het dan nog eens.

Jan Verheijen

Re: Diverse traagheidsproblemen

news:ca9b6$4804b192$5353d4bc$12545@cache100.multik abel.net...

> Ik zou eens aan de slag gaan met shexview.exe. Zie:
> http://www.vistabits.nl/windows_verk....exe_crash.htm

Beste KarelV, bedankt voor het meezoeken!
Ik heb 9 Niet-Microsoft Shell Extensions uitgeschakeld. Geen resultaat.

Jan

Jan Verheijen

Re: Diverse traagheidsproblemen

"QPC" <qpc@xs4all.nl> schreef in bericht
> "Jan Verheijen" <jmm.verheijen@planet.nl> schreef in bericht

> Zet de virusscanner eens uit en probeer het dan nog eens.

Heb mijn virusscanner (Panda) uitgeschakeld. Geen effect.

Jan

Jan Verheijen schreef op 15-4-2008 16:30:

> news:ca9b6$4804b192$5353d4bc$12545@cache100.multik abel.net...

> Beste KarelV, bedankt voor het meezoeken!
> Ik heb 9 Niet-Microsoft Shell Extensions uitgeschakeld. Geen resultaat.

- Schijfcontrole?: Start - chkdsk c: /f
- In Veilige Modus, zelfde probleem?
- msconfig - tabblad Opstarten, alle vinkjes weghalen?
- sorry, het zijn maar wat flodders :-(

Jan Verheijen

Re: Diverse traagheidsproblemen

news:ba50c$4804cd9c$5353d4bc$4430@cache90.multikab el.net...

> - Schijfcontrole?: Start - chkdsk c: /f
> - In Veilige Modus, zelfde probleem?
> - msconfig - tabblad Opstarten, alle vinkjes weghalen?
> - sorry, het zijn maar wat flodders :-(

Voordat ik deze reactie van je kreeg had ik zelf al Veilige Modus
geprobeerd.
En jawel: dan treden de problemen niet op!
Ik weet nu alleen niet welke conclusie(s) ik hieraan kan verbinden.
De msconfig-procedure geeft gťťn verandering.
De chkdsk-optie moet ik nog doen, maar gezien het Veilige Modus-resultaat
lijkt mij dat een onnodig probeersel.

Jan

Hans Bos

> [...]
> en 'Geavanceerd' zijn niet actief.
>
> Is er mogelijk een registerbeschadiging in het spel?

Het kan ook met het netwerk te maken hebben.
Bijv. als je computer in een domein zit, kan het zijn dat hij contact
probeert te zoeken met de domein server.
Het is ook mogelijk dat windows het nodig vind om icons te refreshen die op
het netwerk staan.

Ik heb wel eens gehad dat er een verwijzing naar een niet meer bestaande
machine in mijn pad stond.
Bij elke actie ging windows naar de machine zoeken.

Je kunt proberen om je netwerk uit te zetten (kabel er uit halen, of je
draadloze netwerk disconnecten) en kijken of je nog steeds deze problemen
hebt.

Jan Verheijen schreef op 15-4-2008 18:41:

> [...]
> De chkdsk-optie moet ik nog doen, maar gezien het Veilige
> Modus-resultaat lijkt mij dat een onnodig probeersel.

In Veilige Modus worden een heleboel services en programma's niet
ogestart. Misschien is het daarom zinvol om bij msconfig ook eens te
kijken naar het tabblad Services en dŠŠr het 1 en ander uit te schakelen
wat niet van MS is.

Jan Verheijen

Re: Diverse traagheidsproblemen

news:a71c6$4804df29$5353d4bc$16396@cache120.multik abel.net...

> [...]
> ogestart. Misschien is het daarom zinvol om bij msconfig ook eens te
> kijken naar het tabblad Services en dŠŠr het 1 en ander uit te schakelen

Heb alle actieve services (29) die in veilige modus niet actief waren
uitgeschakeld.
Geen resultaat.

Jan