Geratel

Johnnes

Geratel
Ik heb nu al 2 weken een computer met Vista Home Premium en dat ding dat
ratelt de hele dag door. Ook al is er geen enkel programma bezig. Het is
soms zo irriterend dat ik de PC moet herstarten om er ( even dan) van af te
komen. 't Kan zijn dat de PC bezig is met e.o.a. update maar dat kan ik bij
de iconen op de taakbalk niet zien. Is er een andere mogelijk om te zien
waarmee de PC op de achtergrond bezig is?
Alvast bedankt voor de info.

Leen

Re: Geratel
Zomaar wat mogelijkheden:
Te weinig geheugen (wellicht mede veroorzaakt doordat de videokaart alleen
shared memory gebruikt) met als gevolg dat er veel geswapt moet worden
Veel bestanden die nog geindexeerd moeten worden

Of 1 die ik zelf niet kon verklaren anders dan dat het vervangen van mijn
schijf het opgelost heeft toen ik hetzelfde bemerkte op 1 van mijn machines.

Op basis van de info kan ik er ook niet meer van maken

--

Have a nice day!
Leen

"Johnnes" <johnny4402@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> bij de iconen op de taakbalk niet zien. Is er een andere mogelijk om te
> zien waarmee de PC op de achtergrond bezig is?

QPC

Re: Geratel
"Johnnes" <johnny4402@yahoo.com> schreef in bericht
> [...]
> bij de iconen op de taakbalk niet zien. Is er een andere mogelijk om te
> zien waarmee de PC op de achtergrond bezig is?

Zou je een kwalitatief goede pc-behuizing hebben en een goede harde schijf,
dan zou je helemaal niets moeten horen.
Dat geratel betekend dus dat dat bij jou niet het geval is.
Om het geratel op te lossen, zou ik OF een andere (kwaliteits) kast kopen,
OF de mogelijkheden bekijken of je de harde schijf zodanig in de huidige
kast kan bevestiggen, dat deze niet meer hoorbaar is (rubberen ringetjes
tussen de schroeven?).
De aktiviteit van de harde schijf neemt uiteraard niet af door bovenstaande,
maar ik begrijp uit jouw bericht dat jij je meer stoort aan het geluid, dan
aan het bezig zijn van de schijf zelf.
Wil je dat laatste ook nog oplossen, zorg dan dat je voldoende geheugen in
de pc hebt zitten (2GB of meer)

\NachtWacht\

Re: Geratel
QPC <qpc@xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]

> aan het bezig zijn van de schijf zelf.
> Wil je dat laatste ook nog oplossen, zorg dan dat je voldoende geheugen in

Het is niet normaal dat de HD continue ratelt. Dus het oplossen met andere
kast of rubber ringetjes is niet van toepassing.

--
____________________

Albert

Re: Geratel
Kijk maar eens bij systeemwerkset, waarschijnlijk heb je geplande
schijfdefragmentatie aan staan.

Gr,

Albert

> [...]
> bij de iconen op de taakbalk niet zien. Is er een andere mogelijk om te
> zien waarmee de PC op de achtergrond bezig is?

Johnnes

> [...]

> het geluid, dan aan het bezig zijn van de schijf zelf.
> Wil je dat laatste ook nog oplossen, zorg dan dat je voldoende geheugen in

Het is een PB IMEDIA J9260 computer en als ik die fabrikant mag geloven dan
zal alles wel goed zitten. Als ik de systeem gegevens opvraag zie ik achter
Geheugen (Ram) 1791 MB staan, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan
liggen. Er zit een HD van 500GB in en zoveel heb ik - in de ▒ 3weken dat ik
het heb - nog niet opgezet.
Dat klopt; het geluid irriteert me; de harde schijf zal altijd bezig zijn
met auto-backups en andere auto-update's, maar dat het zo hoorbaar moet zijn
de hele dag is ook niet leuk meer. Aan die schroefjes wil ik voorlopig nog
niet komen gelet op de garantie voorwaarden. Ik zal dit "probleem" ook aan
het PB Custum C C voorleggen en als die ook geen oplossing weten, dan moet
dat ding maar terug.
Bedankt voor de tips.

Johnnes

Re: Geratel

""NachtWacht"" <rembrandt@van.ryn> schreef in bericht
> QPC <qpc@xs4all.nl> schreef in bericht

> Het is niet normaal dat de HD continue ratelt. Dus het oplossen met andere
> kast of rubber ringetjes is niet van toepassing.

Dat dacht ik ook dus ga ik het even aan de expert van PB vragen.

Johnnes

Re: Geratel
Wauw, dat ik daar niet op kwam. Ik heb gekeken en er staan 18 active taken
in de planner die ik zelf niet heb opgegeven. Waarschijnlijk door Vista zelf
ingeschakeld. Ik zie o.a. staan 'Consolidator die zich na elke trigger
eindeloos moet herhalen'. Joost mag weten wat dat allemaal betekent en waar
het voor is. Maar ik snap nu wat dat geratel veroorzaakt. De vraag is nu hoe
maak ik het minder hoorbaar.

Gr
Johnnes

"Albert" <iemand@hotmail.com> schreef in bericht
> Kijk maar eens bij systeemwerkset, waarschijnlijk heb je geplande
> [...]

Jetze Mellema

> [...]
> betekent en waar het voor is. Maar ik snap nu wat dat geratel veroorzaakt.
> De vraag is nu hoe maak ik het minder hoorbaar.

Het is normaal dat de computer meer taken utivoert dan jij opgeeft. Dit
zorgt er onder andere voor dat programma's die je vaak gebruikt snel
opstarten, een zoekopdracht snel de gewenste resultaten geeft en onderhoud
wordt gepleegd zodat je systeem vlot en gezond blijft presteren.

Als jij dit zo duidelijk hoort dat het je stoort dan lig dit aan het type
van de gebruikte harddisk, de instellingen die de fabrikant heeft
meegegeven, de ophanging van de harddisk, de constructie van de kast en de
gebruikte materialen.

Packard Bell is een goedkoop merk wat qua hardware niet echt hoog
aangeschreven staat, je moet hier dus geen wonderen van verwachten.

Jetze Mellema (MS MVP)

Albert

Re: Geratel
Geplande defragmentatie uitschakelen. Dan heb je er geen last meer van. Je
zult dan handmatig moeten defragmenteren.

Gr,

Albert