Vista installeren met gpt

Remy

Vista installeren met gpt
Hoe krijg je Vista zo ver dat hij een gpt installeert?
Is die mogelijkheid er tijdens installeren?

Jetze Mellema

Re: Vista installeren met gpt
"Remy" <remy@v.r> schreef in bericht
> Hoe krijg je Vista zo ver dat hij een gpt installeert?
> Is die mogelijkheid er tijdens installeren?

Je kunt alleen GPT partities aanmaken met de x64 editie, maar je kunt Vista
niet installeren op een GPT volume.

Jetze Mellema (MS MVP)

Remy

Re: Vista installeren met gpt

Jetze Mellema <stoppen@hotmail.com> schreef in bericht

> "Remy" <remy@v.r> schreef in bericht

> Je kunt alleen GPT partities aanmaken met de x64 editie, maar je kunt Vista
> niet installeren op een GPT volume.

Op een 2e drive kan ik wel gpt zetten. Maar als ik het goed
begrijp, kan het niet op een systeempartitie met Vista32, en
wel met Vista64? Wel vreemd dan, dat je met Vista32 geen
grotere drives dan 2TB kan gebruiken. Aardige toekomstvisie
wel.

> Op een 2e drive kan ik wel gpt zetten. Maar als ik het goed
> begrijp, kan het niet op een systeempartitie met Vista32, en
> wel met Vista64?

Dat is niet wat ik bedoelde maar dat maakt ook niet uit, ik zat fout
namelijk. Alle versies van Vista kunnen GPT disks gebruiken voor data,
booten kan alleen als je een EFI systeem hebt. Dus een data-disk kun je
converteren van MBR naar GPT, zolang er maar geen partities op staan.

Jetze Mellema (MS MVP)

Remy

> [...]

> booten kan alleen als je een EFI systeem hebt. Dus een data-disk kun je
> converteren van MBR naar GPT, zolang er maar geen partities op staan.

Oke. Nou, dat is in elk geval een slecht beleid. Buiten het feit dat
EFI slecht verkrijgbaar is, trapt niemand met kennis van zaken daar
natuurlijk in. Waarom niet een combinatie van BIOS en EFI? Dat soort
plakwerk verricht Microsoft al jaren. Ik neem tenminste aan dat zij
de grote drijfveer achter EFI zijn. Zo te lezen is dat EFI op zich
een mooie stap, maar het betekent wel dat je alleen nog maar ossen
van recente datum kan draaien. En dat is niet mooi. Ik hoef het in
elk geval voorlopig niet. 2 disks van 2TB is tenslotte ook mogelijk.
Bedankt.

> Bedankt.

Graag gedaan.

Jetze Mellema (MS MVP)