DVD/CD drive disappears in Windows Vista

Chodko

DVD/CD drive disappears in Windows Vista
I have installed Windows Vista Home Premium. When installing from scratch the
internal DVD/CD drive is properly installed and working, as are all other
devices. But from time to time the DVD/CD simply disappears from the system.
Last time : it was changed in a removable disk. I think it has to do with
using my Nokia E61i als an external hard disk. The same happens when using my
iPod (Classics with iTunes last version) as an external hard disk. Each time
the DVD/CD disappears definitely from the system. The device manager notes
that the device 'cannot be started (code 10)'.

Anyone knows what is happening ?
Thanks
Chodko
Hans Schuts

Re: DVD/CD drive disappears in Windows Vista
Op Sun, 17 Feb 2008 14:07:00 -0800, Chodko
<Chodko@discussions.microsoft.com> schreef:

> [...]
>the DVD/CD disappears definitely from the system. The device manager notes
>that the device 'cannot be started (code 10)'.

Ik heb dezelfde ervaring als ik Itunes installeer. Dan ben ik beide
dvd-stations kwijt en krijg ik dezelfde foutmelding. Verwijder ik
Itunes, dan is het probleem gelijk opgelost. Ik heb tot nu toe geen
oplossing kunnen vinden.

Hans Schuts
nieuwsAThschutsPUNTnl
www.hschuts.nl
Chodko

RE: DVD/CD drive disappears in Windows Vista
Sorry, ik was vergeten dat ik niet eer op de Engelse 'communities' zat. Zoals
ik schreef, verdwijnt mijn DVD/CD drive van mijn systeem (met Windows Vista
Home Premium). Bij een volledige installatie 'from scratch' wordt hij netjes
geïnstalleerd. Maar na enige tijd verdwijnt die gewoonweg uit het systeem. De
laatste keer veranderde hij zelfs in een 'removable disk'. Ik verdenk dat het
telkens gebeurt als ik mijn Nokia E61i of mijn iPod installeer als externe
disk. Beide gebruiken nochtans de laatste drivers s 'suitable' voor Vista,
maar het is net of ze gewoon de plaats van de DVD innemen.

Iemand bekend met dit probleem
Bedankt
Egon

"Chodko" wrote:

> [...]
> the DVD/CD disappears definitely from the system. The device manager notes
> that the device 'cannot be started (code 10)'.

Wim Hekken ;-)

Chodko schreef:
> [...]
> disk. Beide gebruiken nochtans de laatste drivers s 'suitable' voor Vista,
> maar het is net of ze gewoon de plaats van de DVD innemen.

Dat geeft niet.
Ik heb het opgelost door de DVD/CD drive een "hoge" schijfletter te
geven (Z). Dit doe je in "Computerbeheer". Dit doe je via
Confguratiescherm --> Systeembeheer --> Computerbeheer --> Opslag -->
Schijfbeheer. Zoek hier je DVD/CD drive op en zoek rechtsonder in het
venster. Klik er met de rechter muistoets op en kies voor
"Stationsletter en paden wijzigen". Kies in het geopende venster voor
wijzigen en niet kan je de schijfletter veranderen. Je krijgt wel een
waarschuwing, dat er mogelijk programma's afhankelijk zijn van die
letter. Mogelijk moet je dan in b.v. je brander software je schijf laten
opzoeken.
--

Suc^6,
Wim Hekken ;-)
Chodko

Re: DVD/CD drive disappears in Windows Vista
bedankt voor het antwoord. Ik deed wat je schreef maar computerbeheer vermeld
enkel de C: en de E: zijn daar vermeld. De DVD stond op D: en wordt niet meer
vermeld.

"Wim Hekken ;-)" wrote:

> [...]
> Nothing ventured, nothing gained.

Chodko

Re: DVD/CD drive disappears in Windows Vista
Ik heb me**** iTunes en de Nokiasoftware verwijderd maar de DVD/CD komt niet
terug. In elk geval bedankt voor je antwoord.

Chodko

Chodko schreef op 18-2-2008 9:18:
> Ik heb me**** iTunes en de Nokiasoftware verwijderd maar de DVD/CD komt niet
> terug. In elk geval bedankt voor je antwoord.

Probeer dit dan eens:
Ga naar Start, Typ in het Zoekvenster regedit
en rechtsklik bovenaan op regedit.exe, 'uitvoeren als administrator'

Blader naar: HKEY_LOCAL_MACHINE/System/Currentcontrolset/Control/Class/
Klik op de sleutel: {4d36e965-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
[Pas op: er staan een heleboel sleutels met bijna dezelfde naam!]
Verwijder daarvan de tekenreeksen met de namen: UpperFilters en
LowerFilters (indien aanwezig).
(Markeer een tekenreeks, kies uit het rolmenu Bewerken de optie
Verwijderen en bevestig als daarom wordt gevraagd met Ja).
Sluit de register editor en start de computer opnieuw op.

Chodko

Re: DVD/CD drive disappears in Windows Vista
Het werkt, hij is terug, mijn DVD/CD. Dank zij Karel V.

Ik had vroeger in de geschiedenisles al veel sympathie voor Karel V, maar nu
zet ik er in mijn tuin een standbeeld voor :-)

Kan Karel ook vertellen wat ik nu precies gedaan heb ? En of ik nu wél
veilig mijn Nokia od iPod kan aansluiten ?

Chodko

Chodko schreef op 18-2-2008 17:50:

> Kan Karel ook vertellen wat ik nu precies gedaan heb ? En of ik nu wél
> veilig mijn Nokia od iPod kan aansluiten ?

Alles wat ik via google over die upper- en lowerfilters vindt is
dusdanig technisch dat ik de toegepaste handeling maar als 'truc' blijf
beschouwen :-(
Ik zou die iPod of Nokia maar gewoon proberen te installeren. Eén voor
een en als de CDRom 'verdwijnt' dan weet je hoe je terug kan ;-)

Chodko

Re: DVD/CD drive disappears in Windows Vista
Toch nog even terugkomen op het probleem. Nadat ik de DVD/CD terug had gaf ik
hem een hogere drive-letter , zoals gesuggereerd door Wim Hekken. Ik
installeer iPod en Nokia en alles scheen goed te verlopen, beide waren
zichtbaar op het systeem, de iPod had drive-letter D: ingenomen waar vroeger
de DVD/CD zat maar die nu vrij is. De DVD/CD stond ongestoord op Z:. Maar ...

Nadat ik de PC herstartte was de DVD/CD weer verdwenen, ondanks drive-letter
Z ! Ik volgde weer de procedure van Karel V en moest deze keer 'Upperfilters'
weer verwijderen. Die was gewoon 'teruggekomen', 'Lowerfilters' was niet
teruggekomen. Maar ja de DVD/CD kwam ook nu terug. Ik ga binnen enkele dagen
nog eens proberen om te zien of die 'filters' iedere keer terugkomen of niet.
Maar ik heb nu eerste enkele dagen wat anders te doen.

In elk geval : Dank u wel Karel V en Wim. Ik begon echt te overwegen om
terug naar XP te keren.