Vista weigert me toegang tot bepaalde mappen

jozef

Vista weigert me toegang tot bepaalde mappen
Ik ben absoluut de enige die mijn computer gebruikt en heb ook nooit
een account voor iemand anders gemaakt
Omdat ik niets anders kon heb ik een paswoord ingebracht en een
account voor mezelf gemaakt -ook dit omdat het niet anders kon
Toch kan ik in bepaalde mappen van mijn eigen computer niet binnen :
bvb ik heb een spel (caesar 4) van sierra geinstalleerd. Als ik nu
probeer om de map program files/ sierra te wissen krijg ik een bericht
dat ik daar niet voor gemachtigd ben ??
Weet iemand wat ik verkeerd doe en vooral : kan iemand me AUB
vertellen of er een instelling bestaat die ALLES toelaat (qua acces,
wijzigen enz) voor gelijk wie de computer gebruikt.

Wel moet er een goede firewall werken die het internet volledig
afschermt. Ik heb momenteel zo een firewall maar die was uitgeschakeld
toe me de toegang geweigerd werd.

Verder heb ik een LAN netwerk met mijn laptop en dat is echte de HEL :
soms kan ik in de mappen van de andere computer (laptop) en soms niet.
Dit niettegenstaand alle mappen gedeeld staan, de firewall
uitgeschakeld is enz. Eigenaardig genoeg heb ik beter toegang als ik
een openbaar netwerk heb als een prive netwerk ?.....

Ook hier ware het prachtig moets er een instelling zijn die iedereen
volledig toegang tot alles verschaft - opnieuw uiteraard met
efficiente bescherming tegen het internet

Dank op voorhand voor elke reactie - ik heb hier al maanden tijd aan
verspeeld ...

Johnny T

RE: Vista weigert me toegang tot bepaalde mappen

"jozef" wrote:

> [...]
> efficiente bescherming tegen het internet
>
> Dank op voorhand voor elke reactie - ik heb hier al maanden tijd aan

hier is alles te vinden.

jozef wrote on 7-1-2008 :
> [...]
> efficiente bescherming tegen het internet
>
> Dank op voorhand voor elke reactie - ik heb hier al maanden tijd aan

Lees ook deze eens:
http://www.vistabits.nl/documents_settings_openen.htm

MS MVP Windows shell/user

Windows Vista Problems?
www.vistabits.info

Pietergompie

On 7 jan, 12:37, jozef <JOZEFL...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> efficiente bescherming tegen het internet
>
> Dank op voorhand voor elke reactie - ik heb hier al maanden tijd aan

Kijk hier eens
http://www.websonic.nl/pctips/window...hakelenuac.php

Mvg
jozef

Re: Vista weigert me toegang tot bepaalde mappen

Hartelijk bedankt voor alle antwoorden en sorry voor mijn late reactie
- druk geweest de laatste tijd.

Gebruikersaccounts uitschakelen helpt - maar lost niet alle problemen
op - Weet iemand soms hoe ik hetzelfde kan doen in Xp op mijn laptop.
Daar is een beheerdersaccount (ik) en een gastaccount, die
uitgeschakeld is. Maar kan men daar ook gebruikersaccount totaal
uitschakelen ? Dan zal mijn netwerk mischien (als God en Bill gates
het belieft) 2 keer op 3 beschikbaar zijn - want daar kan ik nu enkel
van dromen ...

Ik schakel gebruikersaccount uiteraard niet uit als ik op het internet
ben en blijf daarom verder "gekloot" worden.
Hoe kan het dat ik in mijn eigen gebruikersmap (onder mijn naam) in de
map Documenten, de toegang geweigerd wordt tot : Mijn videos, Mijn
afbeeldingen en Mijn muziek ??? En als ik probeer deze mappen met mijn
beheerdersaccount te delen, dan krijg ik het bericht : delen kan
niet : de gedeelde bron is nu niet gemaakt.

Begrijpt iemand dat ???

Sorry voor mijn ergernis
en nogmaals dank voor alle hulp

PS weet iemand soms hoe ik kan vermijden dat de gebruikers map altijd
volledig uitklapt als ik verkenner open - ik ben niet meer van de
jongste en zou liever mijn ogen niet verder naar de kl... helpen door
altijd te turen naar een totaal onoverzichtelijk beeld

jozef schreef op 14-1-2008 19:47:

> [...]
> uitschakelen ? Dan zal mijn netwerk mischien (als God en Bill gates
> het belieft) 2 keer op 3 beschikbaar zijn - want daar kan ik nu enkel

XP kent geen UAC. Dat jouw netwerk niet altijd werkt moet een andere
oorzaak hebben. Daar moet je maar eens een apart draadje aan wijden.

> [...]
> beheerdersaccount te delen, dan krijg ik het bericht : delen kan
> niet : de gedeelde bron is nu niet gemaakt.

Ja, Dit komt omdat dit geen echte mappen zijn, maar junctions,
verwijzingen naar andere mappen.
Als je dit bestudeert zal het wel duidelijker worden:
> [...]

> jongste en zou liever mijn ogen niet verder naar de kl... helpen door
> altijd te turen naar een totaal onoverzichtelijk beeld

Maak een snelkoppeling met als doel
%systemroot%\explorer.exe /e,c:\ of
%systemroot%\explorer.exe /e,c:\users of
%systemroot%\explorer.exe /e,<een andere map die je wilt zien>

jozef

On 14 jan, 21:27, karelV <kar...@degroeten.local> wrote:

> [...]

> %systemroot%\explorer.exe /e,c:\ * of
> %systemroot%\explorer.exe /e,c:\users *of
> %systemroot%\explorer.exe /e,<een andere map die je wilt zien>

hartelijk dank
dit werkt inderdaad
nu klik ik op de snelkoppeling als ik verkenner wil openen en ik heb
tenminste een overzichtelijk blad.
nu moet ik nog uitzoeken hoe ik de koppeling kan verhuizen naar de
iconen linksonderaan in het scherm, maar dat vind ik zelf wel.

wat betreft die mappen, was ik gewoon verbaasd dat ik in mijn eigen
users map (onder mijn naam), geen toegang krijg tot de map "mijn
documenten". Nu is er wel, in dezelfde directory nog een map :
"Documenten", waar ik wel binnen kan. Maar in deze directory zijn de
mappen "mijn afbeeldingen" , "mijn videos" dan weer niet
toegankelijk ???

Enfin, nu heel die rommel dichtgeklapt is, kan het mij niets schelen,
want ik kies zelf wel waar ik mijn afbeeldingen opsla. Maar ik vrees
dat siommige programmas automatisch zoeden afbeeldingen opslaan in de
geblokkeerde mappen.

Alle geblokkeerde mappen hebben een icoontje met een naar rechts
afbuigend pijltje ... is dit het symbool van een "junction" en vind ik
ergens een overzicht wat al die verkennen symbolen betekenen ?

nogmaals dank

Re: Vista weigert me toegang tot bepaalde mappen
It happens that jozef formulated :

> [...]
> "Documenten", waar ik wel binnen kan. Maar in deze directory zijn de
> mappen "mijn afbeeldingen" , "mijn videos" dan weer niet

Lees de gegeven link eens goed, daar staat ook een verwijzing naar een
Knowledge Base artikel in (helaas niet in het NL). Hierin vind je de
volgende uitleg:

The My Documents, My Music, My Pictures, and My Videos folders in
Windows Vista are junction points. A junction point is a protected
operating system folder that points to another folder. The junction
point is an important part of application compatibility and does not
contain any data or other files.

When you upgrade Windows XP to Windows Vista, Windows Vista sets the
Read permissions of the My Documents, My Music, My Pictures, and My
Videos folders to Deny. Therefore, you cannot access these junction
points.

Deze juction point zouden het attibuut 'Verborgen' moeten hebben, zodat
je ze dan niet eens ziet.

> Maar ik vrees dat siommige programmas automatisch zoeden afbeeldingen >
> opslaan in de geblokkeerde mappen.

Dat is nu juist de bedoeling van deze junction points, ze verwijzen
door naar de betreffende standaard Vista map.

> Alle geblokkeerde mappen hebben een icoontje met een naar rechts
> afbuigend pijltje ... is dit het symbool van een "junction" en vind
> ik ergens een overzicht wat al die verkennen symbolen betekenen ?

Het is hetzelfde symbool als wat voor een snelkoppeling wordt gebruikt.

Microsoft MVP Windows Shell/User

Problemen met Windows Vista? www.vistabits.nl

jozef schreef op 16-1-2008 9:44:

> nu moet ik nog uitzoeken hoe ik de koppeling kan verhuizen naar de
> iconen linksonderaan in het scherm, maar dat vind ik zelf wel.

Beetpakken en er naartoe slepen.