juiste tijd

mg

juiste tijd
Hallo
Ik heb een Vista Ultimate machine met weinig problemen; op de tijd na, deze
blijft systematisch 2 tot 3 minuten achter lopen. Wat heb ik gedaan op het
probleem op te lossen: bios aangepast; in windows internettijd aangepast en
andere servers geprobeerd. Niets helpt. Opeens loopt de tijd weer achter (en
ik ook want het nieuws is al begonnen). Het enig wat ik merk is dat de
eerste keer dat 'Nu bijwerken' handmatig wordt geactiveerd een foutmelding
komt die zegt dat er een fout ontstaan is. Een tweede klik geeft geen
problemen. Dus het automatisch bijwerken mislukt ook? Maar om nu zelf iedere
keer al die handelingen te verrichten... Iemand enig idee?
Dank voor het meedenken, Maarten

Gandalf Gladstone

Re: juiste tijd

"mg" <broez@xs4all.nl> schreef in bericht
> [...]
> nu zelf iedere keer al die handelingen te verrichten... Iemand enig idee?

Hoelang heb je het huidige systeem in gebruik? Als het langer dan, zeg maar,
drie-en-een half jaar is
kan het liggen aan de knoopcel batterij, die de BIOS in leven houdt, aan
vervanging toe is.

Of hoogstwaarschijnlijk loopt de tijd van het synchronisatie server achter,
die bij jou geselecteerd staat.
Voeg nog meer synchronisatie stations toe.
Kopieer onderstaande kolom met sync stations in één keer en ga via het
Systeemvak
naar Datum en tijd aanpassen -> tabblad Tijd en plak de gekpoieerde kolom in
het venster.
Selecteer daarna een andere synchronisatie station als standaard.

pool.ntp.org
clock.via.net
ntp.lth.se
ntps.net4u.it
timekeeper.isi.edu
time-a.timefreq.bldrdoc.gov
time-b.timefreq.bldrdoc.gov

Verwijderen van de toegevoegde stations is mogelijk door ze weer één voor
één in het
venster te selecteren en daarna te verwijderen.

Re: juiste tijd
mg schreef op 1-1-2008 19:18:
> [...]
> Een tweede klik geeft geen problemen. Dus het automatisch bijwerken
> mislukt ook? Maar om nu zelf iedere keer al die handelingen te

Wat bedoel je precies met "Opeens loopt de tijd weer achter" ? Ik lees
daaruit dat tijdens het werken de tijd ineens terugspringt. Of is dat na
opnieuw opstarten van Windows?

mg

Re: juiste tijd
gandalf, de machine is een 1/2 jaar oud.
ik synchroniseer met de tijdserver van xs4all, maar ga jouw suggesties
proberen,
Dank je wel
maarten

"Gandalf Gladstone" <Gandalf G.@imaginary®.com> schreef in bericht

> [...]

> één in het
> venster te selecteren en daarna te verwijderen.

foutje van mij: inderdaad, Karel het gebeurt na een reboot. dan loopt de
machine opeens weer achter

> Wat bedoel je precies met "Opeens loopt de tijd weer achter" ? Ik lees
> daaruit dat tijdens het werken de tijd ineens terugspringt. Of is dat na
> opnieuw opstarten van Windows?

Re: juiste tijd
mg formulated on dinsdag :
> foutje van mij: inderdaad, Karel het gebeurt na een reboot. dan loopt
> de machine opeens weer achter

Dan zou ik toch denken dat de batterij op het moederbord de boosdoener
is...

MS MVP Windows shell/user

Windows Vista Problems?
www.vistabits.info

Re: juiste tijd
mg schreef op 1-1-2008 21:05:

> foutje van mij: inderdaad, Karel het gebeurt na een reboot. dan loopt de
> machine opeens weer achter

Ja, de meest voor de hand liggende suggestie is dat er iets mis is met
het moederbord-batterijtje, maar voor zo'n vrij nieuwe pc is dat niet
erg waarschijnlijk.

Ik vraag me af of de clock op het moederbord überhaupt wel de
windows-tijd overneemt (zoals dat hoort), ook gezien de foutmelding die
je meldt. Als je in Windows de tijd (als experiment) eens flink verzet,
een heel uur bijvoorbeeld, en dan de pc afsluit en weer opstart, met
welke tijd komt hij dan terug? De oorspronkelijke tijd of die zojuist
ingestelde (foute) tijd?

Re: juiste tijd
karelV used his keyboard to write :

> Ja, de meest voor de hand liggende suggestie is dat er iets mis is
> met het moederbord-batterijtje, maar voor zo'n vrij nieuwe pc is dat
> niet erg waarschijnlijk.

Niet waarschijnlijk, maar het kan wel. Ik heb het zelf aan de hand
gehad met een splinternieuw moederbord, waarvan de batterij niet in
orde was...

MS MVP Windows shell/user

Windows Vista Problems?
www.vistabits.info

ko

Re: juiste tijd
Kleine correctie.

Jij hebt de machine een half jaar maar hoe lang de batterij al in het
moederbord zit is alleen te zien op de inpakdatum van het moederbord, dus
toch de batterij vervangen als oplossing.

Ko