Schrijfbeveiliging HD's

QPC

Schrijfbeveiliging HD's
Ik begrijp veel van Vista, maar ik loop nu tegen een probleem aan, waar ik
niets van snap.

Ik werk met Vista 64-bit en heb 8 harde schijven aangesloten in mijn pc.
2x een RAID-0 opstelling van elk 2 schijven
4x 500GB harde schijven

Ik werk normaal gesproken met 4GB intern geheugen.

Het vreemde doet zich voor met 4GB, dat er soms 2 van de 500GB harde
schijven als 'tegen schrijven beveiligd' worden gezien.
Dit doet zich alleen voor bij de 500GB harde schijven en nimmer bij de in
RAID-0 staande schijven.
Als dit probleem er is, kan ik gewoon de schijf benaderen en alles openen
wat ik maar wil, maar verder kan ik er niets naar toe schrijven of
verwijderen.

Ik heb ondertussen de schijven al vervangen, meerdere malen ander geheugen
gebruikt en zelfs meerdere moederborden geprobeert.
Ook heb ik al meerdere malen een schone installatie van Vista uitgevoerd,
echter zonder resultaat.

Het stomme is dat als ik via MSCONFIG opgeef dat de pc maar 3GB mag
gebruiken of als ik fysiek 1 bankje van 1GB verwijder, dan werkt alles
helemaal feilloos.

Dit probleem doet zich dus alleen voor op de 500GB harde schijven in
combinatie met 4GB intern geheugen en dan nog niet eens altijd....

Iemand een idee of verklaring hiervoor?

Massimo

Re: Schrijfbeveiliging HD's
Hallo,

On Thu, 29 Nov 2007 11:09:39 +0100, "QPC" <qpc@xs4all.nl> wrote:

> [...]
>
>Dit probleem doet zich dus alleen voor op de 500GB harde schijven in
>combinatie met 4GB intern geheugen en dan nog niet eens altijd....

Het is allang bekend -zelfs als uitsluitend XP-gebruiker weet ik dat
;-) dat WindowsVista weliswaar formeel met 4GB geheugen goed zou
moeten werken maar dat dat in de praktijk niet zo is.
De oplossing is om het gebruik van het geheugen te beperken tot 3,x
GB. Hoe groot x is moet je even uitproberen: wat werkt en wat niet of
misschien is daarover e.e.a. te vinden op de Vistabits-website (even
Googlen svp.).

Massimo