Kalibreren van de accu?

Huib

Kalibreren van de accu?
Hallo,

Ik las dat het nuttig is af en toe de accu van een laptop te kalibreren.

Als ik het goed voor heb is "kalibreren" de accu volledig leeg te maken.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Groeten
Huib

Wim Hekken ;-)

Re: Kalibreren van de accu?
Huib schreef:
> [...]
>
> Ik las dat het nuttig is af en toe de accu van een laptop te kalibreren.
>
> Als ik het goed voor heb is "kalibreren" de accu volledig leeg te maken.

Bij mijn HP 1500 is een test programma geleverd. Die regelt de hele gang
van zaken. Zo af en toe doe ik het. Het schijnt de levensduur van je
accu te verlengen.
--

Wim Hekken ;-)
Huib

Re: Kalibreren van de accu?

"Wim Hekken ;-)" <a@b.invalid> schreef in bericht

> [...]
> van zaken. Zo af en toe doe ik het. Het schijnt de levensduur van je accu

Dag Wim,
Bedoel je de "Battery Check". Dit heb ik ook doch dat controleert gewoon of
de batterij goed werkt.
Het kalibreren zou af en toe moeten gebeuren....doch dat is volgens mij een
manuele ingreep (geen netvoeding, geen slaapstand en dit tot wanneer de
batterij leeg is).

Mijn volgende vraag is dus:
-als je altijd op netstroom werkt is de batterij altijd 100% geladen ...is
dit wel goed voor de levensduur?
-misschien is het beter om de batterij er uit te halen....
-of misschien op een regelmatig tijdstip zonder netstroom werken en de
batterij laten leeg lopen?

Groeten
Huib

Wim Hekken ;-)

Re: Kalibreren van de accu?
Huib schreef:

> "Wim Hekken ;-)" <a@b.invalid> schreef in bericht

> Dag Wim,
> Bedoel je de "Battery Check"

Nee.

> [...]
> Het kalibreren zou af en toe moeten gebeuren....doch dat is volgens mij
> een manuele ingreep (geen netvoeding, geen slaapstand en dit tot wanneer

Bij het kalibreren wordt eerst de accu geladen en daarna geheel ontladen
en vervolgens _weer_ geheel opgeladen. Aan de hand van de laadstroom en
de tijd van het opladen wordt de capaciteit van je accu weer berekend,
zodat het ontladingspercentage, dat bij het accuutje rechts onderin
wordt aan gegeven weer klopt met de werkelijkheid.

> [...]
> ...is dit wel goed voor de levensduur?

Nee.

> -misschien is het beter om de batterij er uit te halen....

De laptopaccu van tegenwoordig kan niet tegen lnge tid zonder geladen te
zijn

> -of misschien op een regelmatig tijdstip zonder netstroom werken en de
> batterij laten leeg lopen?

Dat doe ik zo af en toe ook

> [...]

> Nee.

> De laptopaccu van tegenwoordig kan niet tegen lnge tid zonder geladen te

Dag Wim,
Ik ben wel geinteresseerd hoe dit programma werkt om geforceerd de batterij
te onladen, bij mijn DV9285ea heb ik niets teruggevonden.
Ondertussen gelezen dat kalibreren slecht nodig is als "battery check" het
aangeeft ...
Ik ga toch maandelijks de batterij even laten leeglopen tot de PC afschakeld
daar ik van u meen te begrijpen dat constant onder spanning en 100% geladen
niet goed is.

Groeten
Huib

Bedankt