Gedeelde harde schijf op vista niet te benaderen door XP

Sandra

Gedeelde harde schijf op vista niet te benaderen door XP
Ik heb een externe harde schijf op mijn vista pc gedeeld, met wachtwoord
beveiligd delen uitgeschakeld. De groep iedereen volledig beheer gegeven.
Zowel op de vista pc als op de laptop XP heb ik dezelfde gebruiker.
Ik blijf dezelfde melding houden:

\\Vista\z is niet toegankelijk. Uhebt mogelijk niet de juiste machtigingen
voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u
wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
Toegang geweigerd

De Public mappen op Vista zijn wel benaderbaar.

Re: Gedeelde harde schijf op vista niet te benaderen door XP
Sandra schreef op 21-11-2007 16:46:
> [...]
> wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
> Toegang geweigerd
>
> De Public mappen op Vista zijn wel benaderbaar.

Die schijf moet je op 2 plaatsen voldoende rechten geven aan 'Iedereen':
1. Bij 'delen' (of geavanceerd delen) via de knop 'Machtigingen'
2. Bij de NTFS-rechten (op het tabblad Beveiliging)

Sandra

Re: Gedeelde harde schijf op vista niet te benaderen door XP
Hallo KarelV,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb op het tabblad Beveiliging ook alle
gebruikers alle rechten gegeven maar nog steeds krijg ik dezelde meldig.
Ik vraag me wel af of ik dit wel op de juiste manier heb gedaan.

Kan het ook zo wezen da het een Fat32 / NTFS probleem is? De laptop is FAT32
en de externe harde schijf NTFS.

Sandra

news:9b02d$47446084$5353d4bc$25776@cache100.multik abel.net...

Sandra schreef op 23-11-2007 17:02:
> [...]

> Ik vraag me wel af of ik dit wel op de juiste manier heb gedaan.
>
> Kan het ook zo wezen da het een Fat32 / NTFS probleem is? De laptop is

Nee, FAT32/NTFS heeft er niet mee te maken.
Probeer de volgende oplossig eens. Oorspronkelijk voor XP, maar de
registersleutels in vista zijn hetzelfde:

[met dank aan Mamamegs]:
Open regedit en zoek naar deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Lsa.
In het rechterscherm zoek je naar Restrictanonymous. Dubbelklik hierop
en geef deze de waarde 0 (nul)

Zoek dan naar deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\Tcpip\Parameters.
In het rechterscherm zoek je UseDomainNameDevolution. Weer op dubbel
klikken en ook deze geef je de waarde 0 (nul).

Nadat je dit gedaan hebt ga je naar de eigenschappen van je
netwerkkaart [netwerkcentrum - status weergeven - knop Eigenschappen]
en haal je het vinkje weg bij TCP/IPv4.
Herstart nu je PC (je hebt nu geen internet verbinding!) en zet het
vinkje weer terug en herstart de pc. Het kan even duren voordat het
netwerk goed werkt, nadat er veranderingen in zijn aangebracht. Laat de
pc's vijf minuutjes met rust.

Sandra

Re: Gedeelde harde schijf op vista niet te benaderen door XP
Helaas... op beide pc's (voor de zekerheid) het register aangepast maar ik
blijf dezelfde melding houden. Heb je nog een idee? Of wellicht iemand
anders?

Gr Sandra
news:c170f$474739d4$5353d4bc$14087@cache100.multik abel.net...

Sandra schreef op 25-11-2007 10:31:

> [...]

Mijn voorstel: bouw het stap voor stap op om te kijken waar het misloopt:
1. Maak op de c-drive van de vista een tijdelijke map c:\test1 aan. Deel
die, geef die de benodigde rechten. Is die te benaderen vanuit laptopXP?
2. Maak op de externe drive van de vista een tijdelijke map
<driveletter:>\test2 aan. Deel die, geef die de benodigde rechten. Is
die te benaderen vanuit laptopXP?

Sandra

Re: Gedeelde harde schijf op vista niet te benaderen door XP
Ik heb het probleem gevonden, ik meende dat ik het tabblad de groep
gebruikers alle rechten moest geven en dat het dan klaar zou zijn. Maar ik
heb nu een nieuwe groep 'Iedereen' aangemaakt, alle rechten gegeven en dat
was de oplossing....

Bedankt voor je hulp.

Sandra
news:e8829$47495bbf$5353d4bc$12444@cache110.multik abel.net...

Sandra schreef op 25-11-2007 12:42:
> [...]
> gebruikers alle rechten moest geven en dat het dan klaar zou zijn. Maar
> ik heb nu een nieuwe groep 'Iedereen' aangemaakt, alle rechten gegeven

Mooi!. Even een (eventueel) misverstand uit de weg ruimen: De groep
'Iedereen' is een al bestaande groep. Je hebt alleen die groep
toegevoegd bij de gemachtigde groepen/gebruikers.