Vista laptop wordt spontaan vanuit splaapstand gewekt !!!!

melocotone

Vista laptop wordt spontaan vanuit splaapstand gewekt !!!!
Ik heb eind juni 2007 een Sony Vaio TZ11MN laptop gekocht. Vanaf het begin
heb ik veel problemen met Vista Professional gehad, o.a. op de gebieden Wifi
connectie (enorm gedoe om te connecten, zelfs vanaf slaapstand of
hybernation) en traagheid. De laatste dagen heb ik ontdekt dat de laptop
spontaan wordt gewekt vanaf hybernation stand. In de event log van de laatste
dagen kan ik zien dat om 3:00:55 uur s'nachts de laptop wakker wordt vanaf
hybernation stand (let op, niet vanaf slaapstand !). Dit zou nooit mogen
gebeuren: als de laptop in een gesloten tas zit, kan die door de warmte
beschadigd worden. Dit (spontaan wakker worden) gebeurt terwijl de laptop
niet op 220V aangesloten is. Resultaat: s' morgens tegen 9:00 uur is de
batterij op. Ik heb alle entries zitten zoeken in de Task Scheduler en geen
task gevonden die zoiets zou triggeren.

Nu heb ik een vermoedelijke (ik zal dat vanavond testen !) schuldige voor
dit fenomeen gevonden: Windows automatisch update !!!!
Ik zie in de “change settings” staan dat Windows automatisch update
geconfigureerd staat (default, vanaf levering van de laptop) om elke dag om
3:00:00 uur s'nachts te gaan updaten ! Het kan bijna niet anders zijn dat
Windows automatisch update zelf de laptop vanaf slaapstand wakker maakt om te
gaan updaten, de coïncidentie met de eerder vermelde event om 3:00:55 uur
s'nachts is te groot !

Als dit klopt, dan is zoiets totaal onacceptabel ! Windows zou nooit
spontaan een laptop vanaf slaapstand (sleep of hybernation) waker moeten
maken. Als de laptop dicht in een gesloten tas zit en spontaan “wakker wordt”
dan kan door warmteontwikkeling schade ontstaan ! Ik heb hier
http://jkontherun.blogs.com/jkonther..._break_wa.html een
melding gevonden van zo'n situatie !

Vergeleken met Vista is XP (die ik op een andere laptop geïnstalleerd heb
staan) een fantastisch product, geen gedoe met Wifi verbindingen, geen
spontaan herstarten vanaf slaap/hybernation stand.
Mamamegs

Re: Vista laptop wordt spontaan vanuit splaapstand gewekt !!!!
melocotone formulated on zaterdag :
> [...]
>
> Als dit klopt, dan is zoiets totaal onacceptabel ! Windows zou nooit
> spontaan een laptop vanaf slaapstand (sleep of hybernation) waker

Vista haalt de LT dus wel uit de hibernate stand om updates te
installeren, maar alleen als de LT op de adapter is aangesloten:

f your computer is in one of the power-saving states (Sleep or
Hibernate) during a scheduled update, and if your computer is plugged
in to a power source, Windows will wake your computer long enough to
install new updates. If your computer is running on battery power,
however, Windows will not install updates. Windows will try to install
them instead at the next scheduled installation time. To schedule when
Windows automatically installs updates:

1.

Open Windows Update by clicking the Start button Picture of the Start
button, clicking All Programs, and then clicking Windows Update.
2.

In the left pane, click Change settings, and then make sure that the
Install updates automatically (recommended) option is selected.
3.

Choose the frequency and time of day when you want new updates to be
installed, and then click OK. Administrator permission required If you
are prompted for an administrator password or confirmation, type the
password or provide confirmation.

Dit kun je voorkomen door bij de instellingen van Windows Update aan te
geven dat de updates wel gedownload mogen worden, maar dat je zelf wil
kiezen wanneer ze geïnstallerd moeten worden.

Windows Vista Problems?
www.vistabits.info

~PC-freak~

Re: Vista laptop wordt spontaan vanuit splaapstand gewekt !!!!
Op Sat, 17 Nov 2007 10:58:00 -0800, schreef melocotone
<melocotone@discussions.microsoft.com> het volgende.

> [...]
>dagen kan ik zien dat om 3:00:55 uur s'nachts de laptop wakker wordt vanaf
>hybernation stand (let op, niet vanaf slaapstand !).

Hibernate=slaapstand.

groetjes Henk
http://www.pc-freak.nl
~PC-freak~

Re: Vista laptop wordt spontaan vanuit splaapstand gewekt !!!!
Op Sun, 18 Nov 2007 22:35:18 +0100, schreef Mamamegs
<mamamegs@wilgeenmail.invalid> het volgende.

> [...]
>however, Windows will not install updates. Windows will try to install
>them instead at the next scheduled installation time. To schedule when

Hier heb ik toch een vraagje over.
De slaapstand=hibernate en niet te verwarren met standby, met hibernate
wordt de inhoud van het geheugen naar een bestand weggeschreven waarna
de LT volledig uitgezet wordt. Windows draait dan niet meer, hoe kan
Windows dan een taak laten opstarten?

groetjes Henk
http://www.pc-freak.nl

~PC-freak~ schreef op 19-11-2007 8:53:

> [...]
> wordt de inhoud van het geheugen naar een bestand weggeschreven waarna
> de LT volledig uitgezet wordt. Windows draait dan niet meer, hoe kan

Daar heb ik me ook over verbaasd, maar het werkt echt (ook in XP).
Geplande taken - ...... taak mag pc uit de slaapstand wekken.
Kennelijk zorgt de ACPI-bios ervoor dat hij opstart op het geplande
tijdstip.
Zo laat ik nu mijn pc 's ochtends om 8:30 automatisch opstarten uit de
slaapstand, zodat hij klaar staat als ik ontbeten heb!

~PC-freak~

Re: Vista laptop wordt spontaan vanuit splaapstand gewekt !!!!
Op Mon, 19 Nov 2007 09:52:41 +0100, schreef karelV
<karelV@degroeten.local> het volgende.

> [...]
>Zo laat ik nu mijn pc 's ochtends om 8:30 automatisch opstarten uit de
>slaapstand, zodat hij klaar staat als ik ontbeten heb!

Het zal dan wel, mijn PC staat aan of uit en die slaapstand schakel ik
altijd uit.

groetjes Henk
http://www.pc-freak.nl
eelco

Re: Vista laptop wordt spontaan vanuit splaapstand gewekt !!!!
Dit soort vragen slaat een discussie behoorlijk plat en dat is hierbij niet
handig. De slaapstand en de hibernate stand hebben allebei specifieke
voordelen. Mijn laptop houdt het ongeveer 1 a 2 dagen uit in de slaapstand en
oneindig lang in de hibernate stand. Het kost wat meer tijd om in en uit de
hibernate stand te komen maar voor mensen die nog wel eens de laptop een paar
dagen laten liggen of zuinig op hun batterijen willen zijn werkt dit goed.