fundamenteel onbegrip re desktop

A.Translator

fundamenteel onbegrip re desktop
Nog maar net beginnend met Vista, stuit ik op een fundamenteel onbegrip over de
organisatie van de bureaubladen:

ik log in als Pietje
ik zie de bureaubladachtergrond die ik voor Pietje had ingesteld
ik sleep via Netwerk een bestandje van een andere computer naar het bureaublad
op de Vista.

Het bestandje komt aan, maar niet waar ik het hebben wil. Uit de
boompjesstructuur van Vista blijkt dat er een bureaublad bovenaan staat.
Daaronder komen de gebruikers met hun individuele bureaubladen. Op het
individuele bureaublad van Pietje vind ik het gesleepte bestand terug. Waarom
komt het niet op het bureaublad dat voor mijn neus staat? (soms lijkt dat
trouwens wel te gebeuren, maar ik kan het niet consequent reproduceren).

In XP hadden we ook al een Bureaublad bovenaan het hele gebeuren, maar daar zag
ik verder direct mijn eigen bureaublad onder. (toegegeven: in XP had ik maar
één gebruiker, nu op Vista een standaard-gebruiker en een reserve-admin.)

Waarom krijg ik als ik als Pietje inlog niet het bureaublad van Pietje voor
mijn neus? Waarom krijg ik de hoogste in de hiërarchie?

--
Groet,
Adriana

Re: fundamenteel onbegrip re desktop
A.Translator schreef op 11-11-2007 16:10:
> [...]
> voor mijn neus? Waarom krijg ik de hoogste in de hiërarchie?

"Uit de boompjesstructuur van Vista blijkt dat er een bureaublad
bovenaan staat" : ja, dat is wat Verkenner je voorschotelt. Maar dat is
_niet_ het échte bureaublad van Pietje. Dát vind je onder
c:\users\pietje. In XP was dat ook al zo.
Als je echt wilt weten hoe de mappenstructuur in elkaar steekt kun je
die beter bekijken met Total Commander, die vertoont hoe het echt op
schijf staat en geeft geen eigen interpretaties ....
[www.ghisler.com , maar dat wist je vast al wel ;-) ]

A.Translator

Re: fundamenteel onbegrip re desktop
karelV schreef op 11-11-2007
> [...]
> beter bekijken met Total Commander, die vertoont hoe het echt op schijf staat

Ja, alleen gebruik in concurrent xplorer2 - ook heel goed. Toch begrijp ik niet
waarom ik het bureaublad waarnaar het doc'je gesleept wordt, niet het bureablad
is dat ik als Pietje voor mijn neus heb.

Ik doe so wie so iets stoms met die users, want nu heb ik bij slepen weer zo'n
idioot groot pictogram, hoewel ik dacht dat al op verschillende plaatsen
veranderd te hebben.

A.Translator schreef op 11-11-2007 16:40:

> Ja, alleen gebruik in concurrent xplorer2 - ook heel goed. Toch begrijp
> ik niet waarom ik het bureaublad waarnaar het doc'je gesleept wordt,
> niet het bureablad is dat ik als Pietje voor mijn neus heb.

Ik denk dat het een wat ongelukkige benaming (vertaling misschien ook?)
van MS is. Dat zogenaamde bureaublad bovenaan de mapstructuur is een
soort 'menu' , het bevat de échte buraubladitems maar aangevuld met een
paar 'nuttige' links.
Bij mij zijn dat er 4: 'Karel' (dat verwijst naar mijn profiel),
Openbaar, Netwerk en Configuratiescherm. Dat zijn 4 items die _niet_ om
mijn echte bureaublad staan.

A.Translator

> [...]
> Netwerk en Configuratiescherm. Dat zijn 4 items die _niet_ om mijn echte

Ok, dat helpt al. Dat het geen echt bureaublad is. Maar waarom komt een bestand
dat ik naar mijn bureaublad sleep dan niet op het bureaublad terecht dat ik
standaard voor mijn neus heb?

(Ik zou je meer info moeten geven, ik weet het, maar de bomen en het bos maken
me zo in het begin erg moeilijk)

Wat niet wegneemt dat Vista me na alle horrorverhalen reuze meevalt. Zelfs
bevalt.

A.Translator schreef op 11-11-2007 17:58:

> Ok, dat helpt al. Dat het geen echt bureaublad is. Maar waarom komt een
> bestand dat ik naar mijn bureaublad sleep dan niet op het bureaublad
> terecht dat ik standaard voor mijn neus heb?

Als ik (via het netwerk) iets kopieer naar c:\users\karel\desktop (dat
is het échte bureaublad) komt het feilloos op het bureaublad aan ...

A.Translator

Re: fundamenteel onbegrip re desktop
karelV schreef op 11-11-2007
> Als ik (via het netwerk) iets kopieer naar c:\users\karel\desktop (dat is het
> échte bureaublad) komt het feilloos op het bureaublad aan ...

Ja, hier ook. Maar als ik het sleep op het bureaublad dat "onder" het venster
waarin het netwerk staat, dan gaat het óók daarheen en moet ik het versleepte
bestand later vanaf de users opduiken. Dat is toch nodeloos ingewikkeld? Als ik
als Piet inlog, krijg ik toch het bureaublad c:\users\Piet\desktop voor mijn
neus, en daar versleep ik de boel toch naar?

Ik zei het al: er is aan mijn kant een fundamenteel onbegrip. Er is iets dat ik
domweg niet begrijp, maar ik kan niet uitleggen waar 'm de kneep zit.

A.Translator schreef op 11-11-2007 18:17:
> karelV schreef op 11-11-2007

> Ja, hier ook. Maar als ik het sleep op het bureaublad dat "onder" het
> venster waarin het netwerk staat,

Sorry, maar ik raak de kluts kwijt ......
- Sleep je via het netwerk? Vanuit een XP?
- Of sleep je locaal op de Vista?
- maak eventueel een screenshot waarop te zien is wat je doet ...

A.Translator

> [...]
> - Sleep je via het netwerk? Vanuit een XP?
> - Of sleep je locaal op de Vista?
> - maak eventueel een screenshot waarop te zien is wat je doet ...

OK, screen shot morgen.
Ik sleep niet lokaal op de Vista, maar van Xp naar de Vista.

Tot morgen!

> [...]

> - Sleep je via het netwerk? Vanuit een XP?
> - Of sleep je locaal op de Vista?
> - maak eventueel een screenshot waarop te zien is wat je doet ...

OK, was toch begonnen aan een serie screenshots, maar het blijft gecompliceerd
en ik wil ook niet te veel prijsgeven van hoe alles bij mij in elkaar zit.

Zal morgen eens nadenken over een presentatie die de helpers helpt te helpen!