Netwerk en ICS perikelen (wel netwerk geen internet)

Hk

Netwerk en ICS perikelen (wel netwerk geen internet)
Best Forum,

In de oude situatie waar ik via een crosscable twee computers met
elkaar verbond en internet delen inschakelde via ics op een xp-
machine, kon ik op de andere machine (windows xp of linux) zonder
probleem op het internet en de gedeelde mappen zien en benaderen.

Een nieuwe computer met vista geinstalleerd en het werkt niet helemaal
goed.

Even de configuratie van de beide machines:
pc1: windows vista home premiun
2 x netwerkkaart (1 verbonden met internet - 1 met crosscable naar de
tweede computer)
De kaart verbonden met het internet op internet delen gezet (ics)

pc2: windows xp
1 x netwerkkaart verbonden met crosscable met pc1
tcp/ip instelling: automatische ip-adres toewijzen.

Beide computers hebben de zelfde werkgroep naam.
Beide computers hebben gedeelde mappen.

Op de vista machine via het netwerkcentrum netwerkdetectie
ingeschakeld en bestanden delen ingeschakeld.

Vanuit de vista machine kan ik pc2 zien en de daar gedeelde mappen
zien en benaderen.
Vanuit de xp machine kan ik pc1 zien (en de werkgroep naam), maar de
gedeelde map geeft geen toegang (geen machtiging)

Vanuit beide machines kan ik naar elkaar toe pingen. Geeft antwoord
terug.

Maar ik kan vanaf op de xp machine geen toegang krijgen tot het
internet.

Verder dient vermeld te worden dat wanneer de xp machine later wordt
aangezet, de netwerkdetectie op de vista machine wordt uitgeschakeld.
Ik moet deze dan weer handmatig inschakelen.
Ook kan ik in het netwerkcentrum de netwerkkaart verbonden met de
crosscable bij aanpassen de naam (onbekand netwerk) niet veranderen.

Misschien ook om te melden dat ik geen 2 icoontjes van
netwerkverbinding heb, maar slechts 1.
En de firewall op beide machines staat uitgeschakeld.

Wie heeft een idee, suggestie of oplossing?

In afwachting van een reactie,

Met groet,

Hans

Re: Netwerk en ICS perikelen (wel netwerk geen internet)
Hk schreef op 9-11-2007 15:42:
> [...]
> netwerkverbinding heb, maar slechts 1.
> En de firewall op beide machines staat uitgeschakeld.
>
> Wie heeft een idee, suggestie of oplossing?

Op de vista in Netwerkcentrum 'met wachtwoord beveiligd delen'
uitschakelen? Dan heb je dezelfde situatie als het met XPhome was.
Als je 'met wachtwoord beveiligd delen' inschakelt moet er in vista een
account met wachtwoord aanwezig zijn dat identiek is aan het account
waarmee je hem vanuit een andere pc benadert (zoals XPpro werkt als je
daarin 'eenvoudig delen van mappen' uitschakelt).

A.Translator

Re: Netwerk en ICS perikelen (wel netwerk geen internet)
karelV schreef op 9-11-2007

> Op de vista in Netwerkcentrum 'met wachtwoord beveiligd delen' uitschakelen?
> Dan heb je dezelfde situatie als het met XPhome was.

Ik heb 'met wachtwoord beveiligd delen' uitgeschakeld, maar mijn XP-machines
kunnen alleen de 'public' map op mijn Vista-machine in, al heb ik mijn hele
data partitie gedeeld. Ik krijg de melding dat ik (op de XP) niet de juiste
machtiging heb.

--
Groet,
Adriana

A.Translator schreef op 9-11-2007 16:08:
> [...]

> XP-machines kunnen alleen de 'public' map op mijn Vista-machine in, al
> heb ik mijn hele data partitie gedeeld. Ik krijg de melding dat ik (op

1. Rechtsklik op de map - Delen - Machtigingen - staat daar 'Iedereen'
als 'Bijdrager' bij?
2. Rechtsklik op map - eigenschappen - tabblad 'Beveiliging' - staat
daar de groep 'Iedereen' bij met voldoende rechten ?

A.Translator

> [...]

> 2. Rechtsklik op map - eigenschappen - tabblad 'Beveiliging' - staat daar de
> groep 'Iedereen' bij met voldoende rechten ?

Ad 1) "iedereen" deelt mee (niet via rechtsklik > Delen > Machtigingen, maar
via rechtsklik > Delen > Geavanceerd delen

Ad 2) Ik weet niet wat voldoende rechten zijn maar nij mzchtigingen staat
'volledig beheer, wijzigen en lezen' aangevinkt.

On 9 nov, 15:42, Hk <h...@wanadoo.nl> wrote:
> [...]
> netwerkverbinding heb, maar slechts 1.
> En de firewall op beide machines staat uitgeschakeld.
>
> Wie heeft een idee, suggestie of oplossing?

Even een toevoeging nav de reacties:
Met wachtwoord beveiligd delen staat uitgeschakeld.

A.Translator schreef op 9-11-2007 17:14:
> [...]

> Ad 2) Ik weet niet wat voldoende rechten zijn maar nij mzchtigingen
> staat 'volledig beheer, wijzigen en lezen' aangevinkt.

Ik vrees dat we het over verschillende 'Machtigingen' hebben.
Drive - Eigenschappen - Machtigingen (dat zijn de NTFS-rechten). Dr
heb ik voor Iedereen 5 vinkjes gezet: Wijzigen / Lezen en Uitvoeren /
Mapinhoud weergeven / Lezen / Schrijven.
Als je bij die Machtigingen Iedereen niet hebt staan krijg je inderdaad
jouw foutmelding.

Hk schreef op 9-11-2007 17:57:

> Even een toevoeging nav de reacties:
> Met wachtwoord beveiligd delen staat uitgeschakeld.

Is dit verhaal (dat ik helaas niet helemaal kan volgen omdat ik geen ICS
gebruik) niet bruikbaar:?
http://forums.microsoft.com/TechNet/...1744&SiteID=17

Verder: waarom niet een eenvoudig routertje gekocht (ik heb een simpel
ding van Sweex dat het al 2 jaar probleemloos doet) en daarmee je
netwerk en internet-toegang regelen? Heb je me**** een hardware firewall
erbij en iedere pc in het netwerk kan onafhankelijk van de anderen
internet op. Veel minder problematisch dan dat gedoe met ICS.

> [...]

Mapinhoud weergeven / Lezen / Schrijven.
Als je bij die Machtigingen Iedereen niet hebt staan krijg je inderdaad

UPDATE: het heet 'Beveiliging' , dus:
Drive - Eigenschappen - Beveiliging (dat zijn de NTFS-rechten).

A.Translator

Re: Netwerk en ICS perikelen (wel netwerk geen internet)
karelV schreef op 10-11-2007
> [...]
> heb ik voor Iedereen 5 vinkjes gezet: Wijzigen / Lezen en Uitvoeren /
> Mapinhoud weergeven / Lezen / Schrijven.

Dat stond erbij mij ook. Misschien overgenomen van de instellingen elders?

> Als je bij die Machtigingen Iedereen niet hebt staan krijg je inderdaad
> jouw foutmelding.

Maar hier stond gn 'iedereen' bij. Heb ik toegevoegd, en presto! Het ziet er
wel naar uit dat ik dat ook apart voor de desktop etc. moet doen.
Bedankt.