Partities verkleinen

El Patriota©

Partities verkleinen
Hallo,
Mijn HD is verdeeld in C en E.
Op C staat alles en op de E staan programma's om nŠ een trip alles te
herstellen.
Ik zou graag de E voor de helft willen verkleinen en bij de C toevoegen.
Via een gebruiksaanwijzing in het blad "Hasta la Vista" is het me niet
gelukt door gebrekkige kennis op dit gebied mijnerzijds.
Ik kan de E wel voor de helft verkleinen en krijg dan een nieuwe partitie,
maar weet niet hoe ik die moet toevoegen aan de C.
Wie helpt mij op weg a.u.b.
Vriendelijke groeten,
Geert.

Jacobus

Re: Partities verkleinen
En als de de C vergroot dan wordt toch automatisch de E kleiner ?

Jacobus

El Patriota© schreef:
> [...]
> Ik kan de E wel voor de helft verkleinen en krijg dan een nieuwe
> partitie, maar weet niet hoe ik die moet toevoegen aan de C.

El Patriota©

Re: Partities verkleinen

"Jacobus" <jacobus10@hotmail.com> schreef in bericht
> En als de de C vergroot dan wordt toch automatisch de E kleiner ?
>
> Jacobus

Als ik via het programma 'diskmgmt.msc" met de rechtermuisknop op de C of
de E ga staan zie ik o.a. alleen verkleinen en NIET vergroten jammergenoeg.
Geert.

~PC-freak©~

Re: Partities verkleinen
Op Sun, 4 Nov 2007 13:24:30 +0100, schreef El Patriota©
<TodoPorLaPatria(nospam)@zeelandnet.nl> het volgende.

> [...]

>de E ga staan zie ik o.a. alleen verkleinen en NIET vergroten jammergenoeg.

Logisch, dat kan ook niet. Je zult eerst ruimte op E moeten vrijmaken
alvorens je het bij C kan voegen.

groetjes Henk
http://www.pc-freak.nl
El Patriota©

Re: Partities verkleinen

"~PC-freak©~" <pcfreak@werktniet.invalid> schreef in bericht
> [...]

> groetjes Henk
> --
> Maak je USB-stick bootable, zie mijn site hoe.

Ook als ik E verkleind heb zie ik nergens staan "vergroten".
Of heet dit anders of doe ik het niet zoals het hoort?
Geert.

~PC-freak©~

Re: Partities verkleinen
Op Sun, 4 Nov 2007 14:35:46 +0100, schreef El Patriota©
<TodoPorLaPatria(nospam)@zeelandnet.nl> het volgende.

>Ook als ik E verkleind heb zie ik nergens staan "vergroten".
>Of heet dit anders of doe ik het niet zoals het hoort?
>Geert.

Hoe dat precies met Vista gaat weet ik helaas niet, misschien kan het
helemaal niet.

groetjes Henk
http://www.pc-freak.nl
Detmer

Re: Partities verkleinen

"El Patriota©" <TodoPorLaPatria(nospam)@zeelandnet.nl> schreef in bericht
news:W5WdnV5HANxSV7DanZ2dneKdnZydnZ2d@zeelandnet.n l...

> "~PC-freak©~" <pcfreak@werktniet.invalid> schreef in bericht

> Ook als ik E verkleind heb zie ik nergens staan "vergroten".
> Of heet dit anders of doe ik het niet zoals het hoort?
> Geert.

Het moet wel kunnen, want ik heb het een tijd geleden ook gedaan.
Er moet door het verkleinen van de ene partitie "niet toegewezen ruimte"
(kleur zwart) zijn verschenen in het grafische overzicht van Schijfbeheer.
Dat is een voorwaarde om een andere partitie met dat gebied te kunnen
uitbreiden. Ga nu op de partitie staan die je wilt uitbreiden. Deze wordt in
het schema nu gearceerd. Klik met de rechter muisknop en kies "uitbreiden".
Vul vervolgens de gewenste waarde in. Het kan kan zijn dat je de niet
toegewezen schijfruimte eerst nog moet formatteren. Kies in dat geval NTFS.
m.vr.gr.
Detmer

koze

Re: Partities verkleinen

"Detmer" <detmer.koppius.nospam@planet.nl> schreef in bericht

> [...]

> je de niet toegewezen schijfruimte eerst nog moet formatteren. Kies in dat

Als de vrij gemaakte ruimte achter de bestaande partitie is kun je dit niet
doen, Vista kan namelijk geen partities verplaatsen!
De ruimte zou dus direct achter de C partitie moeten komen om deze te
kunnen uitbreiden.

Ko.

~PC-freak©~

Re: Partities verkleinen
Op Sun, 4 Nov 2007 16:42:49 +0100, schreef "koze" <koze@nospam.nospam>
het volgende.

> [...]
>doen, Vista kan namelijk geen partities verplaatsen!
>De ruimte zou dus direct achter de C partitie moeten komen om deze te

Zoals met Partition Magic, daarmee kun je zowel aan het begin als aan
het einde van een partitie ruimte vrijmaken, die vrije ruimte moet dan
grenzen aan de partitie die je ermee wil vergroten. Dit kan Vista niet.

groetjes Henk
http://www.pc-freak.nl
Jawade

Re: Partities verkleinen
In article <VaednUqfWNH-MLDanZ2dnUVZ8sqjnZ2d@zeelandnet.nl>, <=?iso-8859-1?Q?El_Patriota=A9?=
<TodoPorLaPatria(nospam)@zeelandnet.nl>> says...
> [...]
> Ik kan de E wel voor de helft verkleinen en krijg dan een nieuwe partitie,
> maar weet niet hoe ik die moet toevoegen aan de C.

Heb je backupruimte? Dan zou je E: kunnen verkleinen, een image
van E: kunnen maken, dan E: verwijderen, C: vergroten (let op dat
er voldoende ruimte voor E: overblijft), de lege ruimte formatteren
als E:, en het image weer terug kunnen zetten naar E:.

Anders zou je het kunnen doen met BootIt of Acronis Disk Director.
BootIt kan het gratis, zie daarvoor:

http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?...030 &pagina=0

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. De site is uitgebreid!
http://jawade.nl/ <<Met een mirror op http://jawade.web1000.com/>>