Toegang andere gebruikers?

Huib

Toegang andere gebruikers?
Hallo,

Ik heb 2 gebruikersaccounts en wil dat de 2de gebruiker geen toegang heeft
tot bepaalde mappen.

De map zo ingesteld dat de 1ste gebruiker (administrator) enkel toegang
heeft.

Overgestapt naar de 2de gebruiker en inderdaad die heeft geen toegang tot
die map doch het lukte me we om via de beveiligings tab de betrokken
gebruiker wel toegang te geven tot die map?

Wellicht niets met Vista te maken, doch wat kan/moet ik nog extra doen zodat
de 2de gebruiker de toegang niet zelf kan forceren?

Groeten
Huib

Re: Toegang andere gebruikers?
Huib schreef op 1-11-2007 9:29:
> [...]
>
> Wellicht niets met Vista te maken, doch wat kan/moet ik nog extra doen
> zodat de 2de gebruiker de toegang niet zelf kan forceren?

Zolang die 2e gebruiker admin-rechten heeft, kan hij alles aanpassen.
Dus je zult hem moeten 'degraderen' tot gebruiker met beperkte rechten
(in Gebruikersaccounts)

> Zolang die 2e gebruiker admin-rechten heeft, kan hij alles aanpassen. Dus
> je zult hem moeten 'degraderen' tot gebruiker met beperkte rechten (in
> Gebruikersaccounts)

Dag karel,
De 2de gebruiker stond als standaard (geen admin-rechten) doch bepaalde
rechten niet uitgevinkt.
Allemaal logisch maar ja, had ik nog wat verder gezocht dan had ik het
gevonden doch ik was lui vandaag en wou dit tussen de soep en de patatten
even meenemen.

Het viel me op als de 2de gebruiker als geweigerd staat dat hij dan de kans
krijgt het paswoord van de admin-beheerder in te geven en als je het je lukt
dan heb je volledige toegang in de toekomst (toch maar raar).
Met beperkte toegang krijg je die kans niet wat toch logischer is.

Bedankt
Groeten
Huib

FluffyB

Re: Toegang andere gebruikers?

"Huib" <anonymous@discussions.microsoft.com> schreef in bericht
> [...]
>
> Wellicht niets met Vista te maken, doch wat kan/moet ik nog extra doen
> zodat de 2de gebruiker de toegang niet zelf kan forceren?

Wat vaag.

1ste gebruiker heeft standaard de dubbele token : standaard en administrator
(in beperkte mode)
2de die je aanmaakt is integenstelling met XP een standaard gebruiker (
beperkt hebben ze laten vallen)

Bijgevolg kan de standaard gebruiker niet eens de ACL's aanpassen zonder dat
hij het wachtwoord van de beheerder weet.

Heeft de beheerder misschien geen wachtwoord? Dan zou het kunnen dat UAC de
elevatie toelaat als je op doorgaan klikt om de ACL's aan te passen.

Definieer eens "bepaalde mappen" .

"FluffyB" <fluffybee@telenet.be> schreef in bericht

> [...]

> Heeft de beheerder misschien geen wachtwoord? Dan zou het kunnen dat UAC
> de elevatie toelaat als je op doorgaan klikt om de ACL's aan te passen.

Ik heb wat verder geexperimenteerd met een testmap, het lukte me doch nu sla
ik volledig tilt.
Functioneel ok als ik bv: schrijven weiger dat is dit ook zo.
Ik probeerde nu op 2de gebr. de instellingen te wijzigen op schrijven
toestaan: wordt geweigerd (logisch) doch het vinkje stond wel op aan, doch
schrijven ging toch niet.
Naar de 1ste gebr(admin-rechten): raar maar waar doch het vinkje stond op
aan, doch wijzigingen waren niet meer mogelijk op geen enkele gebruiker ook
niet op die van de admin.
PC gerestart, afgeschakeld en opgestart : geen actie mogelijk op die
file...plots wel waarom weet ik (misschien terug iets op 2de gebruiker
gedaan???)

Voor ik dit convept toepas wil ik het ook volledig begrijpen.
Wat deed ik verkeerd of is hier toch een Vista probleem?
Groeten
Huib

> [...]
> je lukt dan heb je volledige toegang in de toekomst (toch maar raar).
> Met beperkte toegang krijg je die kans niet wat toch logischer is.

Hallo,
Om het geheel af te ronden.
Ik verwijder in de betrokken map de 2de gebruiker, gevolg niet meer
zichtbaar nog bij de 1st & de 2de gebruiker, doch daarna ook niet meer toe
tevoegen???

> [...]

> Voor ik dit convept toepas wil ik het ook volledig begrijpen.
> Wat deed ik verkeerd of is hier toch een Vista probleem?

Aanvulling op de juist plaats

> [...]

> Voor ik dit convept toepas wil ik het ook volledig begrijpen.
> Wat deed ik verkeerd of is hier toch een Vista probleem?

Hangt allemaal af vanaf waar je die map aanmaakt. Enig idee?

> "Huib" <anonymous@discussions.microsoft.com> schreef in bericht

>>> administrator (in beperkte mode)

> Hangt allemaal af vanaf waar je die map aanmaakt. Enig idee?

Hallo,
Die map was aangemaakt onder de 1ste gebruiker.
Ondertussen gezien dat de 2de gebruiker eigenaar was geworden? (moet dus
gebeurd zijn bij acties bij de 2de gebruiker, doch dit zou niet mogen
kunnen).
Na het aanpassen ervan kon ik terug als 1ste gebruiker wijzigingen
aanbrengen.
Bij de 2de gebruiker: onder de betrokken map verwijder ik die doch die
gebruiker is nu totaal nergers meer te zien (uiteraard wel bij het
accountbeheer).
Groeten
Huib

FluffyB

> [...]
> Bij de 2de gebruiker: onder de betrokken map verwijder ik die doch die
> gebruiker is nu totaal nergers meer te zien (uiteraard wel bij het

Situatie : drie gebruikers

1. Beheerder (admin rechten in aproved mode)
2. Huib (standaard gebruiker - moet niet maar is veiliger)
3. Fluffy (standaard gebruiker )

Als test maak je een map aanmaken met drie gebruikers (ik neem je naam als
voorbeeld) met volledige rechten

1. SYSTEEM
2. Administrators
3. Huib

(Voeg eerst Huib toe, neem dan pas het vinkje weg bij Overneembare
machtigingen van het bovenliggende object openemen , geef Huib volledig
beheer en voeg daarna de groep Administrators en SYSTEEM toe met volledige
rechten)

Gebruiker Fluffy kan allleen maar in de map als hij het beheerderspaswoord
weet en omdat de groep administrators aanwezig is.
Huib kan in de Fluffy map omdat de groep administrator aanwezig is en hij
het beheerderspaswoord weet.

Je kan natuurlijk de groep Administrators ook verwijderen. In XP home werd
zo een map privaat ingesteld maar persoonlijk vind ik die niet zo een goed
idee.

Belangrijk is dat er op alle gebruikers paswoorden staan.

Hou ook rekening met het volgende dat waar je ook een een standaard map
aanmaakt dat de groep Geverifieerde gebruikers aanwezig is . Dit wil zeggen
: alle gebruikers die inloggen met naam en paswoord. Een geverifieerde
gebruiker kan redelijk veel : uitgenomen submappen en bestanden verwijderen,
machtigingen wijzigen en eigenaar worden.