Harde schijf delen in een netwerk met een vista pc

Jorel de Wit

Harde schijf delen in een netwerk met een vista pc
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik helemaal gestoord van wordt.

Ik heb boven een pc staan waarvan ik een complete harde schijf wil delen, op
deze pc staat vista.

Ik heb beneden een pc staan waar ik xp op heb staan, als ik naar de gedeelde
mappen van boven wil zie ik ze wel heel leuk staan maar ik krijg er maar geen
toegang tot.

De enigste manier om iets te delen is door het boven in de map Openbaar te
zetten.
Maar deze map bevindt zich op de c schijf en ik kan onmogelijk 500 gb naar
de c schijf kopieren.

Hoe krijg ik mijn vista pc zover dat hij mijn H schijf toegangkelijk maakt
voor de xp computer beneden

Re: Harde schijf delen in een netwerk met een vista pc
Jorel de Wit schreef op 27-10-2007 23:05:
> [...]
> de c schijf kopieren.
>
> Hoe krijg ik mijn vista pc zover dat hij mijn H schijf toegangkelijk maakt

1. Op de Vista-pc een gebruiker (beheerder) aanmaken met dezelfde Naam
_EN_ Wachtwoord als waarmee je op de xp inlogt.

2. Alternatief:
ConfScherm - Netwerkcentrum - 'Met wachtwoord beveiligd delen'
uitschakelen (klik op v-tje rechts)

KeesC

> [...]
>
> 2. Alternatief:
> ConfScherm - Netwerkcentrum - 'Met wachtwoord beveiligd delen'

Ik weet het niet: het laatste werkt bij mij in ieder geval niet.
Ik heb nog geen enkele Vista schijf als schijf met XP kunnen delen, zoals
dat met XP - XP wel ging. Alleen de indivduele mappen op de Vista schijf
delen werkt wel.

Kees.

KeesC schreef op 27-10-2007 23:28:

> [...]
> dat met XP - XP wel ging. Alleen de indivduele mappen op de Vista schijf

Ik heb net beide methoden maar even geprobeerd:
1. Werkt prima en geeft de meeste mogelijkheden.
2. Werkt, mits je bij de NTFS-rechten (tabblad Beveiliging) de groep
'Iedereen' toevoegt met leesrechten. Alleen de mappen \Windows en
\Program Files zijn dan niet te openen. Ook natuurlijk niet de
Persoonlijke mappen onder \Users (\Gebruikers)

Huib

> [...]
> Files zijn dan niet te openen. Ook natuurlijk niet de Persoonlijke mappen

Dag Karel,
Ik heb een netwerk tussen Vista & ME waar ik vanuit Vista naar ME toegang
heb doch niet omgekeerd.
Ik heb het zoeken gestopt daar er mogelijks een conflict is tussen een
NFTS-systeem en een FAT32.

Ik vermoed dat dit juist is doch kan jij dit bevestigen.
In mijn geval is er direct geen probleem: ik kan wel kopieren van en naar ME
doch niets vanuit ME (daar valt uiteraard mee te leven).
De vraag is dus enkel uit technische interesse.

Groeten
Huib

Huib schreef op 28-10-2007 10:23:

> [...]
> naar ME doch niets vanuit ME (daar valt uiteraard mee te leven).
> De vraag is dus enkel uit technische interesse.

Nee, het bestandssysteem heeft er niets mee te maken.
Zet die ME bij 'primaire aanmelding' op aanmelden bij Microsoft
netwerken (ConfScherm - Netwerk) met een username en password die op op
de vista bekend zijn.

Huib

> [...]
> Zet die ME bij 'primaire aanmelding' op aanmelden bij Microsoft netwerken
> (ConfScherm - Netwerk) met een username en password die op op de vista

Dag Karel,
Dit is allemaal gebeurd, trouwens ik denk (ben niet zeker) als dit zo niet
zou ingesteld zijn dat ik geen netwerkverbinding zou hebben.
Groeten
Huib

Huib schreef op 28-10-2007 11:26:

> [...]
> Dit is allemaal gebeurd, trouwens ik denk (ben niet zeker) als dit zo
> niet zou ingesteld zijn dat ik geen netwerkverbinding zou hebben.

- Hoe staan de instellingen op het scherm 'Netwerkcentrum' van Vista
- Zie je de vista-machine wel staan in Netwerkomgeving (van de ME)
- Wat is de foutmelding als je erop klikt?

Huib

> - Hoe staan de instellingen op het scherm 'Netwerkcentrum' van Vista
> - Zie je de vista-machine wel staan in Netwerkomgeving (van de ME)
> - Wat is de foutmelding als je erop klikt?

Dag Karel,
Ja ik zie op ME de Vista doch als ik erop klik dan komt er een dialoogbox :
\\VistaPCnaam\IPS$
en er wordt een paswoord gevraagd.
Wat ik ook ingeef ik krijg de melding het lukt niet en soms krijg ik direct
dat ik geen toegang heb tot die bron.

Groeten
Hubert

Huib schreef op 28-10-2007 19:53:

> [...]
> Wat ik ook ingeef ik krijg de melding het lukt niet en soms krijg ik
> direct dat ik geen toegang heb tot die bron.

Dit al eens geprobeerd (op die vista):