hulp gevraagd voor partitioneren RAID-0 opstelling van 2x500GB SATA HDD onder Vista

johndoewhocares

hulp gevraagd voor partitioneren RAID-0 opstelling van 2x500GB SATA HDD onder Vista
Hallo groep,
ik heb een probleem om een programma te vinden dat een RAID-0 opstelling van
2x500GB SATA HDD onder Vista Ultimate (of XP Ultimate) correct te laten
verlopen.
Het betreft een moederbord van Gigabyte model GA-P35-DS4 Rev 2.0 met aan de
speciale Gigabyte SATA2 connector de 2 harddisks hangend. Alles lijkt Ok en
het systeem draait perfekt.
Het enige wat ik tot nu toe kon doen was onder Vista met het ingebouwde disk
management de C partitie shrinken van zo'n 936 GB naar 436 GB en dan een
tweede partitie maken in de nieuwe onstane vrije ruimte.
Ik had natuurlijk graag die C partitie nog wat verkleint, wat moet Vista met
zoveel Gigs, maar liefst zonder gegevensverlies.
Partition Magis 8.05 ziet de C als "BAD" onder XP en Acronis Disk Suite 10
doet onder Vista wel iets en herstart enkele malen waarbij ik denk dat het
programma de gemaakte wijzigingen ongedaan maakt maar er wordt dus niets
gewijzigd.
De Giga-byte helpdesk houdt zich van de stomme en antwoorden (nog) niet op
mails blijkbaar, Google, de handleiding bij het moederbord en de
winkelverkoper hebben me ook al niet veel concreets opgeleverd.
Misschien hier iemand die kan helpen?

Enkel van de specs van de computer hieronder. Op aanvraag via mail
(Johndoewhocares op hetemail.com) de volledige.

System Information report written at: 10/21/07 20:40:58
System Name: GIGABYTE-SERVER
[System Summary]

Item Value
OS Name Microsoft® Windows VistaT Ultimate
Version 6.0.6000 Build 6000
Other OS Description Dual Boot With XP Ultimate
OS Manufacturer Microsoft Corporation
System Name GIGABYTE-SERVER
System Manufacturer Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model GA-P35-DS4 Rev 2.0
System Type X86-based PC
Processor Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz, 2400 Mhz, 4
Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date Award Software International, Inc. F7, 7/09/2007
SMBIOS Version 2.4
Windows Directory C:\Windows
System Directory C:\Windows\system32
Boot Device \Device\HarddiskVolume1
Locale België
Hardware Abstraction Layer Version = "6.0.6000.16407"
User Name GIGABYTE-SERVER
Time Zone Romance Daylight Time
Total Physical Memory 3.581,69 MB
Available Physical Memory 2,57 GB
Total Virtual Memory 7,18 GB
Available Virtual Memory 6,33 GB
Page File Space 3,79 GB
Page File C:\pagefile.sys

[Conflicts/Sharing]

Resource Device
I/O Port 0x0000A000-0x0000AFFF Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset PCI
Express Root Port - 29C1
I/O Port 0x0000A000-0x0000AFFF NVIDIA GeForce 8800 GTS

I/O Port 0x00000000-0x00000CF7 PCI bus
I/O Port 0x00000000-0x00000CF7 Direct memory access controller

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset PCI
Express Root Port - 29C1
I/O Port 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA GeForce 8800 GTS

Memory Address 0xF4000000-0xF7FFFFFF Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset
PCI Express Root Port - 29C1
Memory Address 0xF4000000-0xF7FFFFFF NVIDIA GeForce 8800 GTS

IRQ 23 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2934
IRQ 23 Intel(R) ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller - 293A

IRQ 9 SCSI/RAID Host Controller
IRQ 9 SCSI/RAID Host Controller

Memory Address 0xFA100000-0xFA1FFFFF Intel(R) 82801 PCI Bridge - 244E
Memory Address 0xFA100000-0xFA1FFFFF Texas Instruments OHCI Compliant IEEE
1394 Host Controller

I/O Port 0x0000B000-0x0000BFFF Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port
I/O Port 0x0000B000-0x0000BFFF JMB36X Standard Dual Channel PCIE IDE
Controller

IRQ 16 Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset PCI Express Root Port - 29C1
IRQ 16 NVIDIA GeForce 8800 GTS
IRQ 16 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2937
IRQ 16 Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 1 - 2940
IRQ 16 Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 5 - 2948
IRQ 16 GIGABYTE GBB36X Controller

IRQ 17 JMB36X Standard Dual Channel PCIE IDE Controller
IRQ 17 Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 6 - 294A
IRQ 17 Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)

Memory Address 0xE0000000-0xEFFFFFFF Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset
PCI Express Root Port - 29C1
Memory Address 0xE0000000-0xEFFFFFFF NVIDIA GeForce 8800 GTS

IRQ 18 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2939
IRQ 18 Intel(R) ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller - 293C
IRQ 18 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2936
IRQ 18 Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

IRQ 19 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2935
IRQ 19 Intel(R) ICH9 4 port Serial ATA Storage Controller 1 - 2920
IRQ 19 Intel(R) ICH9 2 port Serial ATA Storage Controller 2 - 2926

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF PCI bus
Memory Address 0xA0000-0xBFFFF Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset PCI
Express Root Port - 29C1
Memory Address 0xA0000-0xBFFFF NVIDIA GeForce 8800 GTS

Memory Address 0xFA000000-0xFA0FFFFF Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root
Port 5 - 2948
Memory Address 0xFA000000-0xFA0FFFFF GIGABYTE GBB36X Controller

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset PCI
Express Root Port - 29C1
I/O Port 0x000003B0-0x000003BB NVIDIA GeForce 8800 GTS

I/O Port 0x00000290-0x0000029F Motherboard resources
I/O Port 0x00000290-0x0000029F Motherboard resources

I/O Port 0x0000C000-0x0000CFFF Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port
6 - 294A
I/O Port 0x0000C000-0x0000CFFF Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit
Ethernet NIC (NDIS 6.0)

--
Johndoewhocares op hetemail.com
"pain is only weakness leaving the body"

QPC

Re: hulp gevraagd voor partitioneren RAID-0 opstelling van 2x500GB SATA HDD onder Vista

"johndoewhocares" <johndoewhocares[removethis]@hotmail.com> schreef in
bericht news:4XOSi.274392$k7.228275@blueberry.telenet-ops.be...
> [...]
> mails blijkbaar, Google, de handleiding bij het moederbord en de
> winkelverkoper hebben me ook al niet veel concreets opgeleverd.

Begrijp ik goed dat jij van een BESTAANDE installatie een RAID-0 opstelling
wil maken?? Zo ja, dat kan niet.......
Een RAID-opstelling aanmaken moet je doen VOORDAT je gaat formateren cq
installeren......

Wat je moet doen is het volgende:

Maak een (externe) backup van alle software die je wilt bewaren
Sluit beide harde schijven aan op de ORANJE aansluiting voor SATA2 op het
moederbord (de Intel SATA controller).
Start de pc opnieuw op en druk op de toetsencombinatie CTRL-G om in de RAID
BIOS te komen
Maak daar de RAID-0 opstelling aan
Start opnieuw op en ga naar de BIOS
Stel daar in dat de Intel SATA controller als RAID moet functioneren.
Start daarna de pc op en boot vanaf de Vista DVD
Vista zal nu automatisch de RAID opstelling herkennen (1 schijf van bijna
1000GB)
Maak (eventueel) partities aan en installeren maar....

That's it, je hebt GEEN drivers te laden, Vista herkend de RAID opstelling
automatisch.

Andre

Op Mon, 22 Oct 2007 13:30:32 +0200 schreef "QPC" <qpc@xs4all.nl>:

>Begrijp ik goed dat jij van een BESTAANDE installatie een RAID-0 opstelling
>wil maken?? Zo ja, dat kan niet.......

Nee dus, goed lezen,
hij heeft al een C: van 936 GB, dus is het al raid 2x500,
hij wil alleen de C: verkleinen, en onder Vista gaat dat maar gedeeltelijk.

--

mvg, Andre
Detmer

Re: hulp gevraagd voor partitioneren RAID-0 opstelling van 2x500GB SATA HDD onder Vista

"Andre" <me@privacy.invalid> schreef in bericht

> [...]
> hij heeft al een C: van 936 GB, dus is het al raid 2x500,
> hij wil alleen de C: verkleinen, en onder Vista gaat dat maar

Ik had exact het zelfde probleem, dat met Vista Ultimate de C-partitie van
een 500Gb schijf slechts
met maximaal 50% kan worden verkleind. Volgens een medewerker van de
helpdesk van Dell wordt dit veroorzaakt door een door Microsoft ingebouwde
beperking. Ik heb
hiervan echter nooit een bevestiging kunnen krijgen. Eerder is in deze
nieuwsgroep geopperd dat er wellicht een niet verplaatsbaar bestand in de
weg zou staan. Het stomme is dat ik dit probleem een keer aankaartte bij een
computerwinkelier in Kampen. Die zei: "Nou laten we het maar even proberen"
en die verkleinde de C-partitie moeiteloos met ca. 80%. Ik was met stomheid
geslagen en begrijp nog steeds niet waarom het daar wel ging en bij mij
thuis niet. Dat duidt op een niet verplaatsbaar bestand zou je zeggen. maar
het is natuurlijk wel vreemd dat dat niet verplaatsbare bestand dan bij
iedereen op 50% van de schijf zou
staan. Ik weet het dus echt niet wat de oorzaak is.
Ik was overigens tot dusver in de veronderstelling dat Acronis Disk Director
Suite 10 wel
zou moeten werken. Dat wordt ook door hen geclaimd. Ik zou dus maar eens met
hen contact opnemen.

m.vr.gr.
Detmer

> [...]

> hij heeft al een C: van 936 GB, dus is het al raid 2x500,
> hij wil alleen de C: verkleinen, en onder Vista gaat dat maar

Ik zie het, ik heb het verkeerd gelezen......

johndoewhocares

Detmer wrote:
> [...]

> Director Suite 10 wel
> zou moeten werken. Dat wordt ook door hen geclaimd. Ik zou dus maar

Acronis Disk Director werkt NIET zoals het hoort (zie hierboven)
Verder heb ik ook al eens gelezen dat Vista ergens een Swapfile of zo
gebruikt (of reserveert) en dat dat misschiuen de reden kan zijN.
Is die verkleining zoals je meldde ten kostte gegaan van je data?
Zou het gaan met andere versies van Vista dan die Ultimate? Ik vind het
trouwens knap vervelend dat zelfs al ben je als administrator ingelogd je
nog tot 2x toe een bevestiging moet doen vooraleer je een setup.exe kunt
uitvoeren, een exe hernoemen, etc.... doen de andere versies dat ook?

--
Johndoewhocares

johndoewhocares wrote:
> [...]
> Port 6 - 294A
> I/O Port 0x0000C000-0x0000CFFF Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E

Amai, blijkbaar een vraag die niemand kan oplossen?

--
Johndoewhocares
"pain is only weakness leaving the body"